Vežėjų civilinės atsakomybės (CMR) draudimo “saugomų stovėjimo aikštelių” problemos

May 25, 2012 Naujienos

www.vezejugidas.lt

Lietuvoje veikiantys draudikai, žinodami, jog oficialiai pripažintų saugomų aikštelių Lietuvos Respublikoje nėra, o yra tik mokamos stovėjomo aikštelės, galimai vežėjus stumia į milžiniškų finansinių nuostolių ir bankroto pavojų, jei bus pavogta tokiose mokamose stovėjimo aikštelėse palikta vežėjo transporto priemonė su kroviniu, tuomet draudikai neapmokės žalos, nes tai jiems nedraudžia pačių draudikų sukurtas maždaug taip skambantis straipsnis privalomose laikytis CMR draudimo taisyklėse, formaliai suteikiantis draudikams teisę neapmokėti žalos: “kai nuostolių priežastimi yra krovinio ir/arba krovinio dokumentų vagystė, sąlygota transporto priemonės su kroviniu ir/arba dokumentų palikimo be priežiūros (t.y. kai krovinys dingsta iš automobilio, kuris stovi ne pasaugos pagrindais saugomoje aikštelėje. Pasaugos pagrindų įrodymas – sumokėjimo už saugomą aikštelę kvitas), pažeidžiant draudimo sutarties reikalavimus”. 

Draudikai vežėjų transporto priemonėms nurodo stoti saugomose aikštelėse, kartais pateikia IRU ir „Michelin“ išleistą Europos saugomų aikštelių sarašą. Šiame sąraše nėra pasaugos pagrindais saugomų aikštelių Lietuvos Respublikoje, nėra jų Norvegijoje, kelios yra Švedijoje, po vieną Čekijoje ir Slovakijoje. Vežėjas,  norėdamas apsaugoti kliento krovinį, dažnai fiziškai negali laikytis tokių draudikų keliamų reikalavimų dėl vairuotojams taikomų ES teisės aktais nustatytų darbo ir poilsio režimo reikalavimų laikymosi prievolės. 2007 m. gegužės 2 d. Lietuvos teismo išnagrinėtoje civilinėje byloje Nr. 2A-267/2007 buvo pripažinta, jog Lietuvos Respublikoje saugumų aikštelių nėra. Draudikų siūlomų vežėjams pasirašyti standartinių CMR draudimo sutarčių taisyklių sąlygos, nustatančios kriterijus aikštelėms, kuriose vežėjo vairuotojui leidžiama sustoti ir palikti pakrautą transporto priemonę stovėti be vairuotojo asmeninės priežiūros ilgesniam laikui, praktiškai neatitinka visos Lietuvos Respublikoje veikiančios mokamos pakelės arba prie degalinių esančios mokamos arba nemokamos stovėjimo arba kaip nors kitaip vadinamos aikštelės. Dauguma tokių aikštelių ima mokestį už krovininių transporto priemonių stovėjimą jose ir neprisiima jokios atsakomybės už tokios mokamose aikštelėse pakrautose transporto priemonėse esantį krovinį (turtą). Draudikai tarsi siūlo vežėjams įšeitį – stoti “greta policijos postų”, tačiau vengia konkrečiai įvardinti, ką reiškia žodis „greta“. Dažnai prie tokių policijos postų, įsikūrusių miestelių centruose, neįmanoma privažiuoti. Draudikai, rašydami savo CMR draudimo taisyklėse apie stovėjimo aikšteles, įvardija jas kaip privalomas būti saugomas, nors sutinka, kad tokiu aikštelių nėra Lietuvos Respublikoje ir kad neteisingai vartojamos sąvokos. Toks sąvokų neatitikimas ir naudojamas teismuose kaip svarus argumentas neapmokėti didesnės žalos. Draudikai galimai sąmoningai pelnosi iš vežėjų, kai iš tokių stovėjimo aikštelių pavagiamas CMR draudimu apdraustas vežėjo pervežamas krovinys ir draudikai nekompensuoja krovinio savininkui patirtos žalos.

CMR draudimas nėra privalomas draudimas, jis savanoriškas. Vežėjai su  draudikais gali susitarti dėl bet kokių, LR teisės aktams neprieštaraujančių CMR draudimo sutarties, jos taisyklių sąlygų, todėl, atsižvelgiant į vežėjų poreikius, galima išsireikalauti iš draudikų vežėjams tinkamų individualių sąlygų, įskaitant ir būtinybę vairuotojui sustoti pakelės mokamose ar nemokamose stovėjimo aikštelėse (arba kitaip vadinamose), vykdant tarptautinius pervežimus. ES transporto direktyvos nustato vairuotojams privalomą darbo ir poilsio režimą, todėl, stovėjimas ir poilsis tam skirtose pakelės aikštelėse, vairuotojams būtinas. Nepailsėjęs vairuotojas negali dirbti, kitaip pažeistų ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktus, o už vairuotojo darbo ir poilsio režimo nesilaikymą vežėjams gręsia didelės baudos.

Informuojame, kad Lietuvos Bankas nuo 2012-01-01 perėmė LR Draudimo priežiūros komisijos (DPK) funkcijas. Buvusios DPK Juridinio skyriaus vyriausiojo specialisto D.Janulaičio išsakyta DPK pozicija dėl CMR draudimo ir “saugomų stovėjimo aikštelių” problemos: „Draudikai turi išimtinę teisę vertinti riziką. Nuo prisiimamos rizikos apimties priklauso ir draudimo įmokos dydis. Kadangi aptariamos draudimo sutartys yra savanoriškos, t.y. sutarties šalys gali susitarti dėl bet kokių, teisės aktams neprieštaraujančių sutarties sąlygų bei atsižvelgiant į sutarčių laisvės principą, Lietuvos Respublikos DPK neturi teisės nurodyti draudikams, kokioje aikštelėje pagal sudaromas sutartis turi būti saugoma transporto priemonė su kroviniu. Draudimo sutartimi draudikas gali numatyti specialiuosius reikalavimus transporto priemonės ir krovinio saugojimo vietai ir/ar būdui. Kadangi vienos draudimo įmonės numato detalius reikalavimus, kitos specialių reikalavimų aikštelėms nenumato išvis, akivaizdu, kad nustatyti, ar aikštelės atitinka reikalavimus, galima tik individualiai analizuojant draudimo sutartis. Nei CMR, nei krovinio draudimo taisyklėse nėra įtvirtinta ar visuotinai vartojama sąvoka – „saugi aikštelė“. Kadangi draudikai turi teisę nustatyti draudimo taisyklių sąlygas savo nuožiūra, draudikų sąlygos skiriasi ne tik konstrukcija, bet ir turiniu bei suteikiama draudimo apsauga. Sąvoka „saugi aikštelė“ nėra visuotinai vartojama draudimo teisiniuose santykiuose. Dažniausiai yra reikalaujama, jog transporto priemonė su kroviniu būtų palikta saugomoje aikštelėje, nurodomi specialieji reikalavimai aikštelei. Atsitinka ir taip, kad transporto priemonės ir krovinio saugojimo klausimas neaptariamas, taigi atsižvelgiama į nusistovėjusią teismų praktiką. Atsižvelgiant į tai, kad skirtingi draudikai gali numatyti skirtingus reikalavimus aikštelėms, darytina išvada, kad klausimas, ar įvykus vagystei, draudikas turės mokėti draudimo išmoką, priklauso nuo sudarytos draudimo sutarties, kuri jos šalims turi įstatymo galią”.

Kreipiamės į draudikus keisti ydingus CMR draudimo taisyklių straipsnius, kuriuose kalbama apie “saugomas aikšteles”, “transporto priemonės su kroviniu ir/arba dokumentų palikimą be priežiūros” ir visuomet individualiai sutarti su vežėjais dėl konkrečių vežėjui tinkamų stovėjimo aikštelių (su adresais) ir kitų susijusių sąlygų.

Atsižvelgiant į vežėjams nepalankią nusistovėjusią Lietuvos Respublikos teismų praktiką, raginame vežėjus, prieš pasirašant CMR draudimo sutartis, iš anksto susitarti su draudikais individualiems Jūsų įmonės poreikiams pritaikyti CMR draudimo taisyklių straipsnius, kuriuose kalbama apie saugomas (ar kitokias) aikšteles ir papildyti šias taisykles konkrečių stovėjimo aikštelių sąrašu (su adresais) vežėjui aktualiose valstybėse tam, kad tokiose aikštelėse įvykus krovinio vagystei, įvykis neginčytinai būtų pripažįstamas draudiminiu, tuomet draudikai privalės mokėti draudimo išmoką.

Šaltinis: linava.lt