Žydrė Dargužytė, www.vezejugidas.lt
Artėjant septynioliktajam LINAVOS kongresui, kuris įvyks birželio 10 d., logistikos bendruomenė gerokai suaktyvėjusi. Tokie „bruzdėjimai“ prasidėjo po to, kai vienas iš kandidatų į asociacijos prezidentus – UAB „Krautoma“ vadovas Sigitas Žilius – pasiūlė surengti referendumą prieš rinkiminį susirinkimą. Paskelbus žinią apie tai tinklalapyje vezejugidas.lt, sulaukta itin didelio susidomėjimo – per porą dienų straipsnį apie šią iniciatyvą perskaitė per 1000 žmonių, gauta kone pusšimtis komentarų, keliasdešimt skambučių į redakciją su pasiūlymais surengti viešus tiesioginius kandidatų į „Linavos“ prezidentus debatus.
Atsižvelgdami į viešą susidomėjimą, nusprendėme pasidomėti, kaip vežėjai vertina situaciją ir iniciatyvas prieš kongresą. Prieš kelias dienas kandidatų į asociacijos prezidentus buvo paprašyta viešai pateikti savo programas, tačiau tik du iš jų tai padarė – bendrovės „Vedautos autotransportas“ generalinis direktorius Erlandas Mikėnas ir „Krautomos“ vadovas Sigitas Žilius. Visi kiti kandidatai į šį raginimą nesureagavo ir veikiausiai to daryti neketina. Kodėl?
„Taip yra, matyt, dėl to, jog beveik niekas neturi jokių programų. Dauguma užsiima populizmu ir abstrakčiais pasisakymais, kurie nekuria jokios pridėtinės vertės vežėjams. Man atrodo, kad kol kas vienintelis Sigitas Žilius turi ką pasiūlyti labai konkrečiai. Jis ne tik generuoja idėjas, kaip galima dirbti asociacijoje, bet jau ėmėsi ir tam tikrų apčiuopiamų veiksmų. Jo pradėtą referendumo kampaniją SMS žinutėmis vertinu itin palankiai, nes toks bendravimo būdas rodo, jog pagaliau nuo kalbų pereikia prie darbų. Tai – pažangus ir šiuolaikiškas bendravimo būdas“, – vertina UAB „Geras meistras“ vadovas Stasys Ugenskis.
UAB „Md Trade & Service“ vadovas Modestas Kuklys taip pat linkęs pritarti S. Žiliaus surengtai referendumo iniciatyvai: „Palaikau tokius veiksmus, nes jie, be abejonės, rodo, kad norima pokyčių ne žodžiais. Reikia su asociacijos nariais kuo daugiau bendrauti ir jų klausti“.
Logistikos specialistas, Ugnius Belazaras, atstovaujantis UAB „Velesas“, paklaustas, kaip jam atrodo šiųmetinis kandidatų į asociacijos prezidentus pasirengimas kongresui, akcentuoja tai, jog tikrai rinkoje jaučiasi pokyčių poreikis. „Pirmiausia, tikiuosi, kad susirinks kvorumas ir kad vežėjai supras, jog išreikšti savo balsą yra labai svarbu, jei galvojama apie pokyčius asociacijoje. Manau, kad šįkart pokyčių bus tikrai daugiau nei būdavo įprastai. Pagaliau atėjo laikas asociacijai mažiau rodyti asmeninius konfliktus ir imtis veiklos – daugiau dėmesio skirti realioms vežėjų problemoms spręsti, o kad tai būtų pradėta daryti, pirmiausia reikia pasiklausti jų nuomonės, kaip jie norėtų toliau veikti padedami asociacijos. Ir aš palaikau S. Žiliaus iniciatyvą – apklausa tikrai nepadarys žalos, anaiptol atneš daugiau aiškumo. Į gautą žinutę tikrai nesunku atsakyti, nes tai užima vos kelias sekundes“, – detalizuoja U. Belazaras.
- Žiliaus iniciatyva sulaukė ir nemažai kritikos, tačiau dauguma rinkos dalyvių vis dėlto sutiko jame dalyvauti. Pagal iniciatyvos rezultatus – net 95 proc. vežėjų iš daugiau kaip 600 gavusiųjų sutiko dalyvauti apklausoje. Šiuo metu jau yra pateikti keturi klausimai krovininio transporto atstovams ir keleivininkams. Visi jie susiję su aktualiomis vežėjams temomis – degalų įsigijimu, leidimais, keliais.
UAB „Continental Transport“ vadovas Rytis Petraitis itin kritiškai žvelgia į dabartinį asociacijos valdymą. Anot jo, asociacija greitai taps niekam nereikalinga, jei nesikeis jos valdymo modelis, o keisis tik žmonės, kurie naujai ateis į valdžią.
„Mes, smulkieji ir vidutiniai vežėjai, matome, jog LINAVA prarado savo esmę. LINAVA nedirba vežėjams, ji dirba LINAVAI – ji iš esmės neduoda jokios pridėtinės vertės. Tik TIR knygeles, kurios ir taip jau nelabai reikalingos. Reikia kartu pirkti, reikia ir sąnaudas mažinti. Jokios politikos asmeniniams ryšiams neturi būti. Vežėjai turi sukurti tokį modelį, kuris leistų ne teoriškai, o praktiškai kontroliuoti asociacijos valdymo organus. Turi ateiti jauni, išsilavinę žmonės, kurie turi ką pasiūlyti, o ne tie patys „senoliai“, kurie dažnai nebeturi jokių idėjų ir postus gauna pagal lojalumą. Kada buvo skelbiami vieši konkursai pareigoms užimti? Situacija tokia, kad blogiau jau būti veikiausiai negali. Negalime leisti, kad būtų sunaikinti smulkūs ir vidutiniai vežėjai, negali būti vien „oligarchinis“ valdymas, o svarbiausia ir skaudžiausia, kad niekam nereikalingos gerai savo darbą išmanančių ir dirbti vežėjams norinčių žmonių, nuomonės. LINAVOS valdymą reikia „praskiesti“ profesionalais, visuomenininkais. Aš vertinu S. Žiliaus iniciatyvą, nes nuo to prasideda veiksmas, galintis keisti esmę“, – savo požiūrį dėsto R. Petraitis.
„Linavos“ rinkiminis kongresas vyks birželio 10 d. Į vezejugidas.lt rengiamus kandidatų debatus pretendentai į asociacijos prezidento postą kviečiami jau šį pirmadienį, birželio 8 d., 16 val.