Vežėjai: klausimai dėl ETMK leidimų turės būti atsakyti

October 22, 2012 Automobiliai - naujienų portalas

Žydrė Dargužytė

Praėjusią savaitę LR Susisiekimo ministerija pateikė atsakymą dėl ETMK leidimų skirstymo. Jį perskaitę vežėjai pasipiktino ir atvirai deklaravo – tai biurokratinis susirašinėjimas, neduodantis jokių realių rezultatų. Esant tokiai situacijai, Lietuvos nacionalinio verslo konfederacija kartu su Lietuvos smulkių ir vidutinių vežėjų asociacija papildomai kreipėsi į Konkurencijos tarybą ir Seimo Antikorupcijos komisiją, pateikdamos papildomą medžiagą dėl galimo smulkiųjų vežėjų diskriminavimo, skirstant ETMK leidimus. 

Pateikiame minėtoms institucijoms parengtą raštą: 

LR  KONKURENCIJOS TARYBAI

Kopijos: LR SEIMO  ANTIKORUPCIJOS KOMISIJAI

LR SEIMO AUDITO KOMITETO NARIUI

Andriui Mazuroniui

 

PAPILDOMA INFORMACIJA DĖL GALIMO SMULKIŲJŲ VEŽĖJŲ DISKRIMINAVIMO, IŠDUODANT ETMK  LEIDIMUS

                                                              2012 m. spalio 21 d.

 

Smulkiems vežėjams ir toliau pagrįstai kyla abejonių, kad Susisiekimo ministerija (SM) nenori  skaidriai spręsti iškilusios problemos dėl sąžiningo ETMK  leidimų paskirstymo.  SM vadovybės atsakymai yra labiau biurokratinio susirašinėjimo pobūdžio, o ne bandantys paaiškinti realią ministerijos poziciją bei siekius šiuo klausimu. Tas abejingumas mažųjų vežėjų atžvilgiu  akivaizdžiai atsispindi ir jų darbuose.

Šiems  metams  SM gavo 480 leidimų „EURO 3 saugioms” transporto priemonėms (negalioja Rusijoje), 120 leidimų „EURO 4 saugioms” transporto  priemonėms (galioja Rusijoje) ir 500 leidimų „EURO 5 saugioms” transporto priemonėms (galioja Rusijoje).

2012 metams Lietuva gavo 620  ETMK leidimų, galiojančių Rusijoje ir kuriuos SM galimai nepagrįstai paskirstė tik didžiosioms  vežėjų įmonėms. Taip  Susisiekimo ministerijos vadovybė galėjo viršyti savo įgaliojimus, skirstant ETMK leidimus, nes galimai neteisingai reglamentuodama rinkos dalyvių veiklą, sukūrė mažiesiems vežėjams nepalankią konkurencinę aplinką.

Valstybinė kelių transporto inspekcija (VKTI) pranešė, kad iki 2012 m. lapkričio 23 d. priimamos vežėjų, pageidaujančių 2013 m. gauti ETMK leidimus, paraiškos.  Lietuvai 2013 m. jau skirta tokia ETMK leidimų kvota:

– 388 leidimai „EURO 3 saugioms“ transporto priemonėms (negaliojantys Rusijoje),

– 670 leidimų „EURO 5 saugioms“ transporto priemonėms (galiojantys Rusijoje).

Nuo SM atstovų pasirenkamų ETMK  leidimų rūšies priklauso, kokį galutinį skaičių ETMK leidimų Tarptautinis transporto forumas skiria Lietuvos vežėjams (pvz. kuo daugiau leidimų yra prašoma „EURO 5 saugioms” transporto priemonėms, tuo valstybei  yra skiriamas  didesnis galutinis bendras ETMK leidimų  skaičius).

Manome, kad SM 2013 metams galimai piktybiškai atsisakė „EURO 4 saugioms” transporto priemonėms skiriamų  ETMK leidimų (EURO 4 standartus atitinkančias transporto priemones daugiausiai eksploatuoja smulkūs ir vidutiniai vežėjai), taip sąmoningai  eliminuodama smulkius vežėjus – jie ir toliau negauna ETMK leidimų, kurie galiotų Rusijoje.

Iš aukščiau pateiktų faktų akivaizdžiai matosi, kad dėl SM neatsakingo požiūrio į  mažųjų vežėjų problemas, jie ir vėl liks be ETMK leidimų, o  didžiosioms vežėjų įmonėms galimybė gauti ETMK leidimus  (galiojančius Rusijoje) nuo 620 vnt. 2012 metais padidėjo iki 670 vnt. 2013 metais.  Ar tokia neapgalvota SM vadovybės politika nesupriešins vežėjų?

Konkurencijos taryba prašė pateikti konkrečių pavyzdžių  dėl  paraiškų ETMK leidimams gauti, kurios galimai  sąmoningai nebuvo tenkintinos. Iš www.vezejugidas.lt  tinklalapio sužinojome, kad SM jau neprieštarauja išduoti ETMK leidimus ir  mažoms įmonėms. Vienas iš tokių (Kęstučio Alkimavičiaus I.Į savininkas K. Alkimavičius, mob. tel. 8698 34912). Minėtame tinklalapyje rašoma, jog individualios transporto įmonės savininkas Kęstutis Alkimavičius džiaugiasi, kad  spalio 10 d. jis pagaliau gavo ETMK leidimą.

Cituojame: „Gera žinia, kad pavyko gauti, juk pas mus tik viena mašina įmonėje, pats vairuoju ir esu direktorius. Dėl ETMK leidimų gavimo rašiau prašymą 2011 metų pabaigoje. Tada man paaiškino, kad negausiu. Seniau man nusišypsodavo ir sakydavo: „Ką tu čia, turėdamas vieną automobilį, nori gauti? Dabar situacija tikrai pasikeitė“, – optimistiškai pasakoja vyriškis, dirbantis Makedonijos, Turkijos ir Latvijos rinkose.

Citatos tęsinys: „ETMK leidimo gavimas tikrai prisidėjo prie mano verslo sėkmingo gyvavimo, juk ne paslaptis, kad turkiški  trečiosios šalies leidimai greitai baigsis, o jiems pasibaigus, aš negalėčiau dirbti su savo partneriais, o dabar, turėdamas ETMK leidimą, galėsiu“, – sako K. Alkimavičius.

Smulkiems vežėjams nesuprantama, kodėl per 100 ETMK leidimų buvo laikomi nepanaudoti ir, tik susidomėjus Konkurencijos tarybai bei kitoms institucijoms, SM vodovai buvo priversti atsisukti ir į smulkiųjų vežėjų pusę.

Pakartotinai kreipiamės į Konkurencijos tarybą, prašydami iš Jūsų pagalbos, išsiaiškinant, kiek laiko bei kokiu tikslu SM laikė ir neskirstė minėtų  ETMK leidimų. Kodėl apie laisvus ETMK leidimus nebuvo viešinama SM, VKTI bei asociacijos „Linava” tinklalapiuose? Kada valstybinės organizacijos SM ar VKTI, išlaikomos iš mokesčių mokėtojų lėšų, teiksis viešinti su ETMK leidimų išdavimu susijusią informaciją?

————-

Vezejugidas.lt primena, kad Susisiekimo ministerijos atsakymą dėl ETMK leidimų galite rasti čia – http://vezejugidas.lt/susisiekimo-ministerija-neteigiame-kad-smulkieji-ir-vidutiniai-vezejai-negali-efektyviai-panaudoti-etmk-leidimu/