www.vezejugidas.lt
Vezejugidas.lt pastaruoju metu sulaukia nemažai transportininkų užklausų dėl įmonių patikrinimų, kuriuos vykdo Valstybinės darbo inspekcijos prie LR socialinės apsaugos ir darbo ministerijos inspektoriai. Per pastaruosius du mėnesius – vasarį ir kovą – patikrinta beveik 370 transporto įmonių, iš jų daugiau nei 300 įmonių buvo patikrintos prevencinės akcijos metu. Darbo inspektoriai tikrino, kaip transporto įmonėse laikomasi darbo teisės ir darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimų – ypač daug dėmesio skirta darbo apmokėjimo, darbo ir poilsio organizavimo klausimams. VDI klausėme, kaip atrenkamos įmonės patikrai, kas kiek laiko jos gali būti tikrinamos.
Transporto sektorius minėtais aspektais – dėl apmokėjimo už darbą, darbo ir poilsio režimo pažeidimų ir kt. – yra tarp rizikingiausių, taigi jis įtrauktas į VDI veiklos prioritetų sąrašą.
Kaip teigia VDI specialistai, planiniai įmonių patikrinimai yra organizuojami vadovaujantis „Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos atliekamų planinių ir neplaninių ūkio subjektų veiklos patikrinimų ir kitų priežiūros būdų taisyklėmis“ (toliau – Taisyklės), parengtomis vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo ketvirtojo skirsnio „Ūkio subjektų veiklos priežiūra“ reglamentavimu; atsižvelgiant į Valstybinėje darbo inspekcijoje (VDI) įdiegtos Ūkio subjektų rizikingumo vertinimo metodikos (toliau – Rizikingumo vertinimo metodika) nustatytus principus, procesus ir priemones ūkio subjektų darbuotojų saugos ir sveikatos srities rizikingumui vertinti bei vadovaujantis Tarptautinės darbo organizacijos konvencijos 16 straipsniu, kuriame teigiama, jog darbo vietos inspektuojamos taip dažnai ir taip išsamiai, kaip yra reikalinga, kad būtų garantuotas efektyvus atitinkamų teisinių nuostatų taikymas.
Minėtos Taisyklės, paskelbtos VDI interneto svetainės skiltyje „Veikla / Ūkio subjektų priežiūra“, reglamentuoja VDI atliekamų ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų pagrindus, kriterijus, tvarką bei trukmę, taip pat nustato kitus ūkio subjektų veiklos priežiūros (kontrolės) būdus.
Planiniai patikrinimai atliekami siekiant darbuotojų saugos ir sveikatos, darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų prevencijos, pagal nustatytus VDI bei jos struktūrinių padalinių metinius veiklos uždavinius bei įgyvendinant Rizikingumo vertinimo metodikos nustatytus principus, priemones, užtikrinant veiklos objektyvumą bei tikslingą išteklių panaudojimą. Ūkio subjektų veiklos planinių patikrinimų kitiems
kalendoriniams metams kryptys, specifika ir apimtys nustatomi Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ministro tvirtinamame VDI metiniame veiklos plane, vadovaujantis kasmet Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai bei Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos komisijai teikiama Ataskaita apie darbuotojų saugos ir sveikatos būklę bei darbo įstatymų vykdymą Lietuvos Respublikos įmonėse bei pasiūlymais joje darbuotojų saugos ir sveikatos būklei šalyje gerinti.
Atsižvelgiant į VDI metiniame veiklos plane apibrėžtus ūkio subjektų veiklos patikrinimų planavimo kryptis, specifiką ir planuojamų patikrinti ūkio subjektų skaičių, yra parengiami planuojamų patikrinti ūkio subjektų sąrašai.
Planine tvarka numatomų patikrinti ūkio subjektų sąrašas yra sudaromas artimiausiam vieno ketvirčio laikotarpiui ir skelbiamas VDI interneto svetainės skiltyje „Veikla / Ūkio subjektų priežiūra“. Taigi, šiuo metu čia galima rasti įmonių, kurias planuojama tikrinti balandžio – birželio mėnesiais, sąrašą.
Ūkio subjektai, kurie pagal Rizikingumo vertinimo metodikos darbuotojų saugos ir sveikatos rizikingumo laipsnio reikšmes, atsižvelgiant į turimus
VDI resursus, patenka į nustatytą rizikingumo intervalą „Tikrinti“, planine tvarka tikrinami nedažniau kaip 1 kartą per 3 metus. Įmonės, patenkančios į intervalą „Stebėti“, tikrinamos įvertinus stebimą bei analizuojamą situaciją rinkoje. „Ignoruoti“ intervalui priklauso įmonės, kurioms darbuotojų saugos ir sveikatos požiūriu nereikia atidesnės stebėsenos, pvz., biurai.
Paminėtina, jog įmonės statusas pagal priklausymą vienai ar kitai grupei nėra galutinis. Pavyzdžiui, atsiradus naujiems neigiamiems veiksniams – ne tik nutikus nelaimingam atsitikimui darbe ar gavus darbuotojų skundų, bet ir žiniasklaidai paviešinus konkrečią informaciją – nustatytas įmonės statusas gali kisti, o darbo inspektoriai, remdamiesi gauta informacija, gali organizuoti neplaninį patikrinimą ar prevencinę akciją. Šia ūkio subjektų rizikingumo vertinimo sistema siekiama mažinti verslui administracinę naštą bei skatinti įmonių vadovus savarankiškai kontroliuoti darbo teisės ir darbuotojų saugos ir sveikatos būklę.
Numatęs planinį inspektavimą, darbo inspektorius ne mažiau, kaip prieš 10 darbo dienų, išsiunčia pranešimą oficialiuoju ūkio subjekto elektroninio pašto adresu apie būsimą patikrinimą šio ūkio subjekto vadovui. Tuo atveju, jeigu nėra techninių galimybių, pranešimas siunčiamas faksu, paštu. Pranešimas paštu siunčiamas ūkio subjekto deklaruotu registracijos arba kitu žinomu veiklos adresu. Ūkio subjekto planinis patikrinimas vykdomas nepaisant to, ar jis patvirtino šio pranešimo gavimą, ar ne.
VDI taip pat vykdo neplaninius ūkio subjektų patikrinimus: – privalomuosius – gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar kitos valstybės kompetentingos institucijos prašymą atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą; vykdant nelegalaus darbo reiškinių kontrolę bei reaguojant į masinės informacijos priemonėse publikuotą ar kitaip paviešintą informaciją dėl viešojo intereso
pažeidimo darbuotojų saugos ir sveikatos bei darbo teisės aktų vykdymo klausimais bei kitais atvejais, nurodytais Taisyklėse; – prevencines akcijas – organizuojant patikrinimus ekonominės veiklos sektoriuose, atitinkamą veiklą vykdančių ūkio subjektų grupėse, siekiant padėti užkirsti kelią įvykti nelaimingų atsitikimų darbe atvejams, teisės aktų pažeidimams bei skleisti apibendrintą prevencinę informaciją. Siekiant efektyvių priežiūros rezultatų, tokių patikrinimų tikslai pagal ekonomikos sektorius, regionus, darbuotojų grupes ar kitą specifiką, susijusią su darbuotojų sveikata ir gyvybe ar jų darbinėmis garantijomis skelbiami viešai.
Taigi, kaip jau minėta, planiniams patikrinimams įmonės atrenkamos vadovaujantis aukščiau aprašyta tvarką, pagal jau minėtus dokumentus, kurie yra viešai paskelbti VDI svetainėje. Prevencinių akcijų metu darbo inspektoriai sprendžia, kokias įmones tikrinti vadovaudamiesi savo
diskrecija.
Visais atvejais tikrinant ūkio subjektą (išskyrus nelegalaus darbo apraiškų kontrolę) darbo inspektoriai vadovaujasi kontroliniais klausimynais, kurie yra viešai skelbiami VDI interneto svetainės skiltyje „Veikla/Ūkio subjektų priežiūra“ ir kuriais įmonės raginamos naudotis savarankiškai darbo teisės bei darbuotojų saugos ir sveikatos būklės kontrolei.
Transportas, VDI įvertinus įvairius rodiklius: ir inspektorių tikrinimų rezultatus, ir VDI gaunamus skundus, nelaimingus atsitikimus darbe,
priskirtas ekonominės veiklos rūšių sektoriams (tarp jų – ir statybos, miškininkystės ir medienos ruošos, žemės ūkio, baldų ir medienos apdirbimo
pramonės įmonės), kuriuose yra didžiausia rizika pažeisti darbuotojų saugos ir sveikatos, darbo santykių teisės aktų reikalavimus ir įtrauktas į VDI veiklos prioritetų sąrašą. Taigi, galima sakyti šios ekonominės veiklos sektoriui, taip pat ir bendradarbiaujant bei keičiantis informacija su Kelių
transporto inspekcija, skiriamas tęstinis nuolatinis dėmesys pagal jau anksčiau aprašytą ūkio subjektų priežiūros organizavimą VDI.
Transporto įmonėse vieni iš dažniausiai nustatomų pažeidimų – iki komandiruotės pradžios vairuotojams neišmokama ne mažiau kaip 50 procentų numatomų dienpinigių ir su komandiruote susijusių išlaidų; žodžiu sulygstama vairuotojams mokėti ne pagal tam tikrus reikalavimus nustatytą atlyginimą, bet už nuvažiuotus kilometrus – o tai turi neigiamos įtakos eismo saugumui, prieštarauja ES praktikai bei tampa darbuotojų ir darbdavių nesutarimų priežastimi. Patikrinimų metu taip pat nustatoma darbuotojų saugos ir sveikatos vidinės kontrolės trūkumų įmonėje, pažeidimų dėl darbo užmokesčio, darbo priemonių, privalomų sveikatos tikrinimų, darbuotojų instruktavimo, mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais ir pan.
Pagal nelaimingų atsitikimų skaičių transporto įmonės yra antroje vietoje po statybų: pernai jose žuvo 14 darbuotojų, dar 32 buvo sunkiai sužaloti. Dažniausios traumų priežastys – kritimas iš aukščio kraunant krovinius (nuo automobilio kėbulo, vilkiko puspriekabės), darbuotojus sužaloja pati transporto priemonė (ją remontuojant, transporto priemonei pajudėjus iš vietos ir pan.). Paminėtina, jog transporto įmonėse darbuotojai gerokai dažniau miršta darbe dėl su darbu nesusijusių priežasčių.
Lietuvos nacionalinės verslo konfederacijos kreipimąsis į VDI inspektorių V. Mačiulį – _20130415_16122008 (spauskite ant nuorodos, po to dar kartą ant antrosios nuorodos).