VDI specialistai: “Transporto sektorius yra tarp rizikingiausių, taigi jis įtrauktas į VDI veiklos prioritetų sąrašą”

April 16, 2013 Naujienos

www.vezejugidas.lt

Vezejugidas.lt pastaruoju metu sulaukia nemažai transportininkų užklausų dėl įmonių patikrinimų, kuriuos vykdo Valstybinės darbo inspekcijos prie LR socialinės apsaugos ir darbo ministerijos inspektoriai. Per pastaruosius du mėnesius – vasarį ir kovą – patikrinta beveik 370 transporto įmonių, iš jų daugiau nei 300  įmonių buvo patikrintos prevencinės akcijos metu. Darbo inspektoriai tikrino, kaip transporto įmonėse laikomasi  darbo teisės ir darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimų – ypač daug dėmesio skirta darbo apmokėjimo, darbo ir poilsio organizavimo klausimams. VDI klausėme, kaip atrenkamos įmonės patikrai, kas kiek laiko jos gali būti tikrinamos. 

Transporto sektorius minėtais aspektais – dėl apmokėjimo už darbą, darbo ir poilsio režimo pažeidimų ir kt. – yra tarp rizikingiausių, taigi jis įtrauktas į VDI veiklos prioritetų sąrašą.

Kaip teigia VDI specialistai, planiniai įmonių patikrinimai yra organizuojami vadovaujantis  „Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos atliekamų planinių ir  neplaninių ūkio subjektų veiklos patikrinimų ir kitų priežiūros būdų  taisyklėmis“ (toliau – Taisyklės), parengtomis vadovaujantis Lietuvos  Respublikos viešojo administravimo įstatymo ketvirtojo skirsnio „Ūkio  subjektų veiklos priežiūra“ reglamentavimu; atsižvelgiant į Valstybinėje  darbo inspekcijoje (VDI) įdiegtos Ūkio subjektų rizikingumo vertinimo  metodikos (toliau – Rizikingumo vertinimo metodika) nustatytus principus,  procesus ir priemones ūkio subjektų darbuotojų saugos ir sveikatos srities  rizikingumui vertinti bei vadovaujantis Tarptautinės darbo organizacijos  konvencijos 16 straipsniu, kuriame teigiama, jog darbo vietos  inspektuojamos taip dažnai ir taip išsamiai, kaip yra reikalinga, kad būtų  garantuotas efektyvus atitinkamų teisinių nuostatų taikymas.

Minėtos Taisyklės, paskelbtos VDI interneto svetainės skiltyje „Veikla /  Ūkio subjektų priežiūra“, reglamentuoja VDI atliekamų ūkio subjektų veiklos  planinių ir neplaninių patikrinimų pagrindus, kriterijus, tvarką bei trukmę, taip pat nustato kitus ūkio subjektų veiklos priežiūros (kontrolės) būdus.

Planiniai patikrinimai atliekami siekiant darbuotojų saugos ir sveikatos,  darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų prevencijos, pagal  nustatytus VDI bei jos struktūrinių padalinių metinius veiklos uždavinius  bei įgyvendinant Rizikingumo vertinimo metodikos nustatytus principus,  priemones, užtikrinant veiklos objektyvumą bei tikslingą išteklių  panaudojimą. Ūkio subjektų veiklos planinių patikrinimų kitiems
kalendoriniams metams kryptys, specifika ir apimtys nustatomi Lietuvos  Respublikos socialinės apsaugos ministro tvirtinamame VDI metiniame veiklos  plane, vadovaujantis kasmet Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai bei  Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos komisijai teikiama  Ataskaita apie darbuotojų saugos ir sveikatos būklę bei darbo įstatymų  vykdymą Lietuvos Respublikos įmonėse bei pasiūlymais joje darbuotojų saugos  ir sveikatos būklei šalyje gerinti.

Atsižvelgiant į VDI metiniame veiklos plane apibrėžtus ūkio subjektų veiklos  patikrinimų planavimo kryptis, specifiką ir planuojamų patikrinti ūkio  subjektų skaičių, yra parengiami planuojamų patikrinti ūkio subjektų  sąrašai.

Planine tvarka numatomų patikrinti ūkio subjektų sąrašas yra  sudaromas artimiausiam vieno ketvirčio laikotarpiui ir skelbiamas VDI  interneto svetainės skiltyje „Veikla / Ūkio subjektų priežiūra“. Taigi, šiuo   metu čia galima rasti įmonių, kurias planuojama tikrinti balandžio –  birželio mėnesiais, sąrašą.

Ūkio subjektai, kurie pagal Rizikingumo vertinimo metodikos darbuotojų  saugos ir sveikatos rizikingumo laipsnio reikšmes, atsižvelgiant į turimus
VDI resursus, patenka į nustatytą rizikingumo intervalą „Tikrinti“, planine  tvarka tikrinami nedažniau kaip 1 kartą per 3 metus. Įmonės, patenkančios į  intervalą „Stebėti“, tikrinamos įvertinus stebimą bei analizuojamą situaciją  rinkoje. „Ignoruoti“ intervalui priklauso įmonės, kurioms darbuotojų saugos  ir sveikatos požiūriu nereikia atidesnės stebėsenos, pvz., biurai.

Paminėtina, jog įmonės statusas pagal priklausymą vienai ar kitai grupei  nėra galutinis. Pavyzdžiui, atsiradus naujiems neigiamiems veiksniams – ne  tik nutikus nelaimingam atsitikimui darbe ar gavus darbuotojų skundų, bet ir  žiniasklaidai paviešinus konkrečią informaciją – nustatytas įmonės statusas gali kisti, o darbo inspektoriai, remdamiesi gauta informacija, gali  organizuoti neplaninį patikrinimą ar prevencinę akciją. Šia ūkio subjektų  rizikingumo vertinimo sistema siekiama mažinti verslui administracinę naštą  bei skatinti įmonių vadovus savarankiškai kontroliuoti darbo teisės ir  darbuotojų saugos ir sveikatos būklę.

Numatęs planinį inspektavimą, darbo inspektorius ne mažiau, kaip prieš 10  darbo dienų, išsiunčia pranešimą oficialiuoju ūkio subjekto elektroninio  pašto adresu apie būsimą patikrinimą šio ūkio subjekto vadovui. Tuo atveju,  jeigu nėra techninių galimybių, pranešimas siunčiamas faksu, paštu.  Pranešimas paštu siunčiamas ūkio subjekto deklaruotu registracijos arba kitu  žinomu veiklos adresu. Ūkio subjekto planinis patikrinimas vykdomas  nepaisant to, ar jis patvirtino šio pranešimo gavimą, ar ne.

VDI taip pat vykdo neplaninius ūkio subjektų patikrinimus: – privalomuosius – gavus kito kompetentingo viešojo administravimo  subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar kitos valstybės kompetentingos  institucijos prašymą atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą; vykdant  nelegalaus darbo reiškinių kontrolę bei reaguojant į masinės informacijos  priemonėse publikuotą ar kitaip paviešintą informaciją dėl viešojo intereso
pažeidimo darbuotojų saugos ir sveikatos bei darbo teisės aktų vykdymo  klausimais bei kitais atvejais, nurodytais Taisyklėse; – prevencines akcijas – organizuojant patikrinimus ekonominės veiklos  sektoriuose, atitinkamą veiklą vykdančių ūkio subjektų grupėse, siekiant  padėti užkirsti kelią įvykti nelaimingų atsitikimų darbe atvejams, teisės  aktų pažeidimams bei skleisti apibendrintą prevencinę informaciją. Siekiant  efektyvių priežiūros rezultatų, tokių patikrinimų tikslai pagal ekonomikos  sektorius, regionus, darbuotojų grupes ar kitą specifiką, susijusią su  darbuotojų sveikata ir gyvybe ar jų darbinėmis garantijomis skelbiami  viešai.

Taigi, kaip jau minėta, planiniams patikrinimams įmonės atrenkamos  vadovaujantis aukščiau aprašyta tvarką, pagal jau minėtus dokumentus, kurie  yra viešai paskelbti VDI svetainėje. Prevencinių akcijų metu darbo  inspektoriai sprendžia, kokias įmones tikrinti vadovaudamiesi savo
diskrecija.

Visais atvejais tikrinant ūkio subjektą (išskyrus nelegalaus darbo apraiškų  kontrolę) darbo inspektoriai vadovaujasi kontroliniais klausimynais, kurie  yra viešai skelbiami VDI interneto svetainės skiltyje „Veikla/Ūkio subjektų  priežiūra“ ir kuriais įmonės raginamos naudotis savarankiškai darbo teisės  bei darbuotojų saugos ir sveikatos būklės kontrolei.

Transportas, VDI įvertinus įvairius rodiklius: ir inspektorių tikrinimų  rezultatus, ir VDI gaunamus skundus, nelaimingus atsitikimus darbe,
priskirtas ekonominės veiklos rūšių sektoriams (tarp jų – ir statybos,  miškininkystės ir medienos ruošos, žemės ūkio, baldų ir medienos apdirbimo
pramonės įmonės), kuriuose yra didžiausia rizika pažeisti darbuotojų saugos  ir sveikatos, darbo santykių teisės aktų reikalavimus ir įtrauktas į VDI  veiklos prioritetų sąrašą. Taigi, galima sakyti šios ekonominės veiklos  sektoriui, taip pat ir bendradarbiaujant bei keičiantis informacija su Kelių
transporto inspekcija, skiriamas tęstinis nuolatinis dėmesys pagal jau  anksčiau aprašytą ūkio subjektų priežiūros organizavimą VDI.

Transporto įmonėse vieni iš dažniausiai nustatomų pažeidimų – iki  komandiruotės pradžios vairuotojams neišmokama ne mažiau kaip 50 procentų  numatomų dienpinigių ir su komandiruote susijusių išlaidų; žodžiu sulygstama  vairuotojams mokėti ne pagal tam tikrus reikalavimus nustatytą atlyginimą,  bet už nuvažiuotus kilometrus – o tai turi neigiamos įtakos eismo saugumui,  prieštarauja ES praktikai bei tampa darbuotojų ir darbdavių nesutarimų  priežastimi. Patikrinimų metu taip pat nustatoma darbuotojų saugos ir  sveikatos vidinės kontrolės trūkumų įmonėje, pažeidimų dėl darbo užmokesčio,  darbo priemonių, privalomų sveikatos tikrinimų, darbuotojų instruktavimo,  mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais ir pan.

Pagal nelaimingų atsitikimų skaičių transporto įmonės yra antroje vietoje po  statybų: pernai jose žuvo 14 darbuotojų, dar 32 buvo sunkiai sužaloti.  Dažniausios traumų priežastys – kritimas iš aukščio kraunant krovinius (nuo  automobilio kėbulo, vilkiko puspriekabės), darbuotojus sužaloja pati  transporto priemonė (ją remontuojant, transporto priemonei pajudėjus iš  vietos ir pan.). Paminėtina, jog transporto įmonėse darbuotojai gerokai  dažniau miršta darbe dėl su darbu nesusijusių priežasčių.

Lietuvos nacionalinės verslo konfederacijos kreipimąsis į VDI inspektorių V. Mačiulį – _20130415_16122008 (spauskite ant nuorodos, po to dar kartą ant antrosios nuorodos).