www.vezejugidas.lt
Tarptautinės kelių transporto sąjungos IRU akademija bendradarbiaudama su Lietuvos nacionaline vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ ir draudimo kompanija „Rosgosstrakh“, lapkričio 29 d. surengė tarptautinę konferenciją apie saugų krovinių pakrovimą ir tvirtinimą, kurioje patirtimi dalijosi šios srities ekspertai, draudikai ir vežėjai. Lakričio 30 d. kelios vežėjų grupės dalyvavo praktiniame seminare apie saugų krovinių tvirtinimą ir išlaikę trumpą egzaminą gavo šios srities kompetencijos sertifikatus.
Konferencijos delegatus pasveikinęs Algimantas Kondrusevičius, Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas, teigė jog konferencijos tema ne tik techninė ar teisinė, ji tiesiogiai susijusi su kiekvieno iš mūsų sveikata ir saugumu bei kasdieniu darbu. „Turėtume ne tik pasidalyti ilgamete patirtimi krovinių pakrovimo ar tvirtinimo srityje, tačiau priimsime konferencijos rezoliuciją, kuria nubrėšime tolimesnius veiksmus, kuriuos turėtų atlikti nacionalinės vežėjų asociacijos, kiekvienos iš mūsų atstovaujamų valstybių atsakingosios institucijos, vežėjai, logistikos įmonės bei gamintojai ir žinoma, draudimo kompanijos“, – konferencijos tikslus įvardino jis.
Pasak jo, reikia ne tik populiarinti, bet įstatymų galia pasiremiant įdiegti saugios krovinių tvirtinimo ir krovimo praktikos standartus vežėjų darbe. Galima pasiremti tarptautine praktika bei Jungtinių Tautų ir kitų organizacijų sukaupta teisine informacija bei pasiūlymais. Sužalojimų keliuose problema Pasaulio sveikatos organizacijos yra pripažinta kaip viena svarbiausių visuomenės sveikatos problemų. Jos aktualumas patvirtintas Jungtinių Tautų, kurios paskelbė kampaniją: „JT veiksmų kelių eismo saugos srityje dešimtmetis“. Globalus veiksmų planas yra Pasaulio sveikatos organizacijos, Jungtinių Tautų regioninių komisijų ir kitų suinteresuotų dalyvių bendradarbiavimo rezultatas, siekiant, kad ši vizija taptų realybe.
„Tarptautinė kelių transporto sąjunga IRU ir asociacija „Linava“ taip pat yra neatsiejamos šio proceso dalyvės, aktyviai dirbančios gerinant mūsų darbo aplinką bei saugumą“, – teigia A. Kondrusevičius.
IRU akademijos iniciatyva
Patrick Philipp, IRU akademijos vadovas pažymėjo, jog panašų renginį IRU akademija jau organizavo keliose šalyse ir jis sulaukė didžiulio kelių transporto bendruomenės susidomėjimo. „Tinkamo krovinių pakrovimo ir tvirtinimo problema akcentuojama kaip turinti ypatingą reikšmę vežėjų versle. Teisės aktai dėl vairuotojų ir transporto operatorių kvalifikacijos bei kiekvienos autotransporto grandinės profesijos reikalauja rimtų mokymų, – teigia jis. – Netinkamas krovinių pakrovimas ir tvirtinimas gali sukelti didelius nuostolius, įskaitant krovinių sugadinimą, avarijas ir nelaimingus atsitikimus“.
Pasak jo, Europos šalių teisė kol kas yra labai skirtinga šiuo klausimu, tad Briuselio koridoriuose jau skamba siūlymai unifikuoti visose ES šalyse reikalavimus krovinių tvirtinimui ir saugiam krovimui. IRU akademija paruošė mokymo programą apie saugų krovinių pakrovimą ir tvirtinimą pagal saugumo standartų reikalavimus (JT saugaus eismo suvestinė rezoliucija ir Tarybos Direktyva Nr. 2003/59 EB dėl vairuotojų kvalifikacijos, o taip pat Tarybos reglamentą (EB) Nr.1071/2009, nustatantį bendrąsias profesinės vežimo kelių transportu veiklos sąlygų taisykles). Ši programa apima visus pagrindinius aspektus pagal standartą CEN EN12195-1:2010 dėl krovinių tvirtinimo.
Anatolij Šmeliov, UAB „Russurvey“ direktoriaus pavaduotojas pristatė, kokie yra NVS šalių saugaus krovinių pakrovimo ir tvirtinimo nacionalinių norminių aktų reikalavimai.
Atsakingas ne tik vežėjas
Andrejus Kuznecovas, draudimo bendrovės „Rosgosstrakh“ Transporto priemonių draudimo departamento vadovas pažymėjo, jog taikant saugią krovinių gabenimo ir tvirtinimo praktiką svarbus ekspertų, juristų darbas ir draudikų pozicija. CMR konvencijos reikalavimų taikymas vežėjams dažnai nebūna palankus. „Dažnai nutinka taip, kad vežėjui tenka įrodinėti, kad ne dėl jo kaltės įvyko vienas ar kitas įvykis arba krovinys buvo sugadintas. Jei techninė transporto priemonės būklė neatitinka techninės apžiūros reikalavimų ar gabenimo procese buvo padaryta grubių saugaus krovinio gabenimo ar tvirtinimo pažeidimų, tokie atvejai laikomi nedraudiminiais. Tačiau visi kiti aspektai yra draudžiami“, – patikino jis.
Kaip esmines problemas šioje srityje jis įvardino vieningos teisinės bazės trūkumą, apibrėžiančios aiškias krovinių tvirtinimo taisykles ir reikalavimus skirtingose šalyse. Padėtį dar pablogina ir neteisingi vežėjų teisiniai veiksmai po įvykio, kurie paprastai nulemia finansinius praradimus transporto įmonei.
Teisės ekspertai pastebi, kad vežėjams dažnai tenka įrodinėti, jog būtent dėl netinkamų krovinio siuntėjo krovimo darbų nukentėjo krovinys, tačiau vos pajudėjus iš sandėlio visa atsakomybė už krovinį tenka transporto įmonei. Tai žinodamas vežėjas turi tinkamai instruktuoti vairuotoją, kad šis įsitikintų ar krovinys tvirtinamas patikimai ir kelyje nebus sugadintas.
Seminare – gilesnės žinios
Lektorius Soren Christiansen, BOREAS vykdantysis direktorius ir IRU akademijos vairuotojų profesinės kvalifikacijos ir saugaus krovinių pakrovimo ir tvirtinimo programų dėstytojas Lietuvos ir kitų šalių vežėjus praktiniame seminare mokė kaip tvirtinti ir saugiai gabenti įvairaus dydžio ir formų krovinius.
Jo atlikti pratimai ir krovos modeliavimas su IRU Akademijos krovinių pakrovimo ir tvirtinimo simuliatoriumi atskleidė kuo ypatinga kiekviena pakrovimo situacija, atsižvelgiant į svorio paskirstymą, tvirtinimo medžiagų pasirinkimą ar tvirtinimo lynų skaičių. Specialiai įrengtoje „Kassbohrer“ puspriekabėje, kurią seminarui suteikė UAB „Timex“, jis demonstravo dažniausiai daromas krovinių tvirtinimo klaidas ir tai kaip veikia fizikos dėsniai esant dinaminėms apkrovoms, kas nutinka, jei tvirtinimo diržai yra netinkamai fiksuojami. Kad pratimai būtų tikroviški, specialiu MAN TGX vilkiku, kurį suteikė UAB „Adampolis“, puspriekabė su kroviniais buvo tempiama specialiiu maršrutu su staigiais posūkiais.
Pasak S. Christiansen, itin svarbi ir gabenamo krovinio pakuotė, jos tvirtumas ir techninės savybės. Jas būtina žinoti ir įvertintim prieš leidžiantis į kelionę.
Šio seminaro baigimo sertifikatus įteikęs IRU akademijos vadovas pažymėjo, jog renginys išties svarbus dėl jo praktinės reikšmės ir ateityje pasitarnaus formuojant bendrą vežėjų asociacijų mokymo centrų darbą. „Manau, kad aiškiau apibrėžėme kokie bus vežėjų atstovų veiksmai šia linkme, atliekami kartu su IRU akademija ir kitais mokymo centrais, kokiu būdu užtikrinsime, kad žinios ir patirtis apie saugų krovinių tvirtinimą bei krovimą būtų perteiktos pačiu efektyviausiu būdu“, – sakė jis.
Šaltinis: linava.lt