Taksi verslas paklūsta džiunglių įstatymams

April 30, 2012 Automobiliai - naujienų portalas

www.vezejugidas.lt

Nusikalstamas, nesąžiningas ir pavojingas – toks yra Vilniaus taksi verslas. Šį šešėlinį pasaulį vasario mėnesį užgriuvę kaukėti pareigūnai sulaikė kelis neteisėtai pralobusių įmonių savininkus, tačiau gerai suteptas mechanizmas toliau sukasi. Kas ir kaip vyksta Vilniaus taksi užkulisiuose? Kodėl šiame visiems akis badančiame verslo pasaulyje niekaip nepavyksta įvesti tvarkos?

Geriausiai tai žino patys taksistai, tačiau jie prabilo tik išgavę patvirtinimą, kad jų pavardės nebus skelbiamos. „Noriu ne tik dirbti, bet ir gyventi“, – ištarė vienas pašnekovas.

Dažnas taksistas vairą sukioja po dvylika valandų per parą, tačiau uždarbio dažnai užtenka tiktai atiduoti duoklę šeimininkams ir įsipilti kontrabandinių degalų.

Todėl variuotojai apvaginėja savo klientus ir kovoja dėl kiekvieno užsakymo.o dažnai užtenka tiktai atiduoti duoklę šeimininkams ir įsipilti kontrabandinių degalų.

Mūšiai tarp taksistų tokie nuožmūs, kad panaudojami net ginklai.

Kalbinti sostinės taksistai dirba skirtingose įmonėse ir vienas kito nepažįsta. Kai kurios pasakojimų detalės ir skaičiai skyrėsi, tačiau visi įvardijo tas pačias problemas.

„Dabar labai daug kalbama apie mūsų problemas, žadama įkurti miesto taksi, mokėti mokesčius. Puiku, mes visi norėtume būti sotūs ir saugūs. Bet tie žadėtojai nesupranta, kaip veikia Vilniaus taksi verslas. Mokėti visus mokesčius ir nedidinti kainų yra neįmanoma“, – kalbėjo vienas kalbintų taksistų.

Lobsta tiktai savininkai

Kiekvienas taksistas dalį uždirbtų pinigų atiduoda savo įmonės savininkui. Skirtingose įmonėse ši suma skiriasi ir yra nuo 120 iki 150 litų per dieną.

Mažiausiai šeimininkui moka tie taksistai, kurie dirba savo automobiliu, – apie 200 litų per savaitę.

Duoklę vairuotojas turi sumokėti net tada, kai visą dieną negauna užsakymų. Jeigu nesurenka pinigų vieną dieną, skolą turi padengti kitą kartą.

Taksistai apskaičiavo, kad per mėnesį vienas vairuotojas šeimininkui atneša apie 2000–3000 litų.

Dalis šios sumos yra skirta padengti oficialioms išlaidoms: mokesčiams, taksi verslo licencijoms, draudimui, automobilių techninei apžiūrai.

Tačiau didžioji dalis išlaidų yra neoficiali: atlyginimai dispečerėms, automobilių ar detalių pirkimas, duoklės pareigūnams.

Per mėnesį Vilniaus taksi įmonės savininkui nuo vieno vairuotojo lieka apie 300–400 litų gryno pelno. Vienas šeimininkas valdo nuo 30 iki 70 taksistų, tad tikrasis tokių verslininkų uždarbis siekia nuo 9000 iki 28 000 litų.

Yra ir tokių savininkų, kuriems dirba apie pusę tūkstančio darbuotojų. Tokių verslininkų mėnesio pelnas siekia nuo 60 000 iki 75 000 litų.

Tačiau oficialiai deklaruojamos sumos yra gerokai mažesnės. Valstybinės mokesčių inspekcijos surinktais duomenimis, vienas sostinės taksi automobilis per parą esą uždirba vos 20–50 litų.

Taksi paslaugas teikiančios įmonės 2011 metais sumokėjo tik 3,1 mln. litų mokesčių. Iš jų apie 70 proc. sumokėjo dvidešimt Vilniaus įmonių. Likusi 30 proc. dalis tenka daugiau kaip 430 įmonių.

„Tikrojo pelno oficialiuose dokumentuose šeimininkas nerodo ir mokesčių nemoka. Dar visai neseniai visi taksistai ir dispečerės buvo įdarbinti ketvirtadaliu etato.

Bet ir tų oficialių 200 litų mes negaudavome. Tik pasirašydavome, kad gavome, bet atlyginimą susirinkdavome patys. Vienas penkerius metus dirbęs kolega tik neseniai sužinojo, kad jis išvis nėra oficialiai įdarbintas įmonėje“, – pasakojo taksistas.

Pajamos mažesnės už išlaidas

Taksi įmonių savininkai džiaugiasi pelnu, o jų samdiniai sunkiai triūsia, kad pragyventų.

„Aš dirbu 10–12 valandų per parą. Ir būna taip, kad ne uždirbu, o patiriu nuostolių“, – pripažino vienas taksistų.

Vairuotojai ne tik moka duoklę šeimininkui, bet ir patys moka už degalus, maistą, automobilio valymą, sumoka baudas. Įmonė nekompensuoja nuostolių, jeigu taksi iškvietęs klientas taip ir nepasirodo arba pabėga iš automobilio.

Vien tam, kad padengtų visas išlaidas, per valandą vairuotojai turi surinkti apie 40 litų.

„Surinkti tokią sumą dirbant sąžiningai beveik neįmanoma. Nebent visą dieną gautum pelningų užsakymų ir važinėtum be pertraukų. Bet taip nebūna net savaitgalį, todėl per savaitę dirbame apie 72 valandas.

Vieną šeštadienį dirbau 10 valandų, važinėjausi be sustojimo, bet surinkau tik 190 litų, nes maršrutai buvo trumpi. Tada ne tik neuždirbau, bet dar ir patyriau nuostolių“, – pasakojo vienas apklaustų vairuotojų.

Dėl šios priežasties sostinės vežėjai yra priversti elgtis nesąžiningai ir apgaudinėti savo klientus.

Klientus mulkina, kad išsilaikytų

Norėdami apmulkinti keleivius Vilniaus taksistai naudoja dvi gudrybes.

Pirmasis būdas – vadinamoji turbina. Tai įrenginys, kuris padeda greičiau sukti skaitiklius. Prieš įsėdant klientui taksistas įjungia turbiną, ir kelionės kaina išauga 10–50 litų.

Antrasis būdas – skaičiuoti kelionės kainą didesniu tarifu. Kiekviena sostinės taksi įmonė turi mažiausiai keturis skirtingus tarifus.

Vieną kainą sumokėsite įsėdę į gatvėje stovintį automobilį, o kitą – išsikvietę taksi. Vairuotojai dažnai skaičiuoja kelionės kainą brangesniu tarifu arba keičia tarifą kelionės metu.

„Kolega juokdamasis pasakojo, kad kartą nuo Katedros aikštės iki Žalgirio stadiono nuvežė klientą už 50 litų. Tas suprato, kad buvo apgautas, bet nieko nesakė.

Tai psichologija, naudojimasis žmonių silpnybėmis. Dažnai klientai supranta, kad yra apgaudinėjami, tačiau nieko nesako, nes nenori veltis į konfliktus.

Be to, dažniausiai nieko ir nepasieksi susipykęs su taksistu. Geriausias būdas apginti savo interesus – paprašyti čekio, kuriame nurodytas tikslus maršrutas, ir kreiptis į taksi įmonės savininką.

Taksistui nieko nebus, jo net nebars, bet jums bus grąžinti tie keli litai“, – apie taksi verslo kasdienybę pasakojo vienas vairuotojas.

Dar vienas būdas papildomai užsidirbti – apgaudinėti neblaivius klientus: „Būna, kad įsėda gatvėje girtas žmogus ir užmiega. Tu nuveži, kur jam reikia, pažadini ir sakai, kad jau kelis šimtus litų pravažinėjo. Ką nors įrodyti – beveik neįmanoma. Niekas nežino, kur tu įsėdai, kur važiavai, kiek laiko miegojai.“

Pasitaiko ir tokių atvejų, kai taksistai iškrausto girtų klientų kišenes.

Ginkluota kova dėl klientų

Taksi verslo juodadarbiai kovoja dėl kiekvieno lito ir kiekvieno kliento. Ši kova tokia nuožmi, kad neretai pratrūksta smurtu.

„Mušasi ne tik skirtingų įmonių taksistai. Yra pasitaikę atvejų, kad bendradarbis bendradarbiui grasino pistoletu.

Štai istorija – du kolegos ginčijosi, kas buvo arčiau prie kliento ir kam priklausė užsakymas. Galiausiai vienas išsitraukė ginklą ir įrėmė kitam į pakaušį“, – pasakojo taksistas.

Beveik visi sostinės taksistai turi ginklų: beisbolo ar optinių lazdų, dujinių ar net kovinių pistoletų.

„Dažnai tenka gintis nuo girtų ir agresyvių klientų. Kartais reikia pakovoti su savo kolegomis. Pasitaiko, kad ir pačiam reikia pulti. Pavyzdžiui, kai klientas atsisako mokėti“, – aiškino vienas taksistų.

Vilniuje yra susiformavusios taksi grupuotės, kurios užvaldė pelningiausias stovėjimo vienas: autobusų ir traukinių stotis, aikštelės prie viešbučio „Novotel“, greta naktinių klubų „Salento“, „Paparazzi“, „Pantera“, „Savas kampas“, „Tarantino“, „Alaus namai“, „Pabo Latino“, „Disco 311“.

Jeigu grupuotei nepriklausantis vairuotojas nutartų klientus medžioti tose vietose, konkurentai su juo susidorotų.

„Pati švelniausia priemonė – užstatyti automobilį taip, kad taksistas negalėtų išvažiuoti. Protingesnis iškart numoja ranka ir važiuoja savo keliais.

Tam, kuris to nepadaro, praduriama padanga arba išdaužiamas langas. Žinau ir tokių atvejų, kad taksistai taksistams nosis sulaužo“, – apie nerašytas taisykles pasakojo vienas vežėjas.

Dažnai į grupuotę susibūrę vairuotojai skelbiasi turį nusikalstamo pasaulio veikėjų užtarimą, tačiau tokie pasakojimai dažniausiai yra melas.

„Taksi pasaulis yra pavojingas. Tiek finansiškai, tiek ir fiziškai. Norėdamas apsiginti esi priverstas kovoti visais būdais“, – paaiškino vyras, jau 10 metų vairuojantis taksi Vilniuje.

Naujovės gali pabranginti paslaugas

Vyriausybė šią savaitę pritarė, kad taksi keleiviams nuo lapkričio 1 dienos būtų išduodami čekiai. Jie galės būti surašyti ranka arba išspausdinti. Dabar čekiai išrašomi tiktai tada, kai to pageidauja keleiviai.

Iš areštinių paleisti taksistų atstovai neprieštarauja naujovei, bet iškart įspėjo keleivius, kad mokėti teks daugiau, be to, teks ilgiau laukti taksi.

Dar viena taksi vežėjų laukianti naujovė – pajamų apskaitos žurnalas. Vairuotojams jį teks pildyti kruopščiai, kad po to nekiltų bėdų.

„Jei taksi vairuotojas suklys, atsakyti teks įmonės vadovui“, – nerimavo Taksi paslaugų teikėjų asociacijos vadovas Ričardas Kriukovas.

Be to, taksometrus teks registruoti Mokesčių inspekcijoje. Siekiama išnaikinti atvejus, kai taksi vairuotojai ištrina taksometrų rodmenų istoriją.

Savivaldybė turės taksi įmonę

Kai kaukėti pareigūnai sulaikė sostinės taksi įmonių savininkus, meras Artūras Zuokas prabilo apie idėją sukurti miesto taksi. Rytoj ši idėja turėtų virsti realybe.

Vilniaus miesto savivaldybės taryba taksi įmonės „Vilnius veža“ steigimui pritarė dar kovo 21 dieną. Ketvirtadienį įmonę planuojama oficialiai užregistruoti įmonių registre.

Po to bus perkami nauji automobiliai. Šiuo metu jau rengiamos viešojo pirkimo sąlygos.

Žadama, kad įkūrus įmonę „Vilnius veža“ bus atnaujintas miesto taksi parkas ir automobiliuose bus įdiegta GPS sistema. Taksi kviečiantys klientai iš karto žinos būsimos kelionės kainą.

Tikimasi, kad įmonė sukurs apie 200–300 naujų darbo vietų. Taksistai dirbs legaliai, bus mokami mokesčiai į valstybės biudžetą, teikiamos naujos paslaugos gyventojams, kurių anksčiau neteikdavo taksi bendrovės.

Pavyzdžiui, automobiliai bus pritaikyti vežti neįgaliuosius, o taksistai galės paimti ir pakeleivių.

Anot miesto vadovų, imtis šio verslo savivaldybę pastūmėjo sudėtinga situacija privačiame taksi verslo sektoriuje. Savivaldybė sulaukė ypač daug skundų iš taksi paslaugų kokybe nusivylusių miestiečių, Vilniaus svečių iš užsienio, galimų investuotojų.

Dažniausiai skundžiamasi dėl taksistų sukčiavimo, kai iš keleivių reikalaujama didesnės sumos nei priklausytų. Kita bėda – labai prasta techninė taksi automobilių būklė.

Šiuo metu savivaldybė neturi įstatyminių galių realiai kontroliuoti ir prižiūrėti taksi verslą.

Šaltinis: lrt.lt