Teisininkė Indrė Volkavičiūtė, advokatų kontora “Žlioba & Žlioba”
Santykiams tarp vežėjo ir siuntėjo taikomos Tarptautinio vežimo keliais sutarties (CMR) konvencijos, LR Kelių transporto kodekso bei LR Civilinio kodekso (CK) nuostatos.
CMR konvencija numato dvi galimybes, jeigu gavėjas nepriima krovinio – krovinio realizavimas arba krovinio iškrovimas saugoti.
CMR konvencijos 15 str. numato, kad susidarius aplinkybėms, kurios apsunkina krovinio perdavimą, jį atvežęs į paskirties vietą, vežėjas turi prašyti siuntėjo tolesnių instrukcijų. Jei gavėjas atsisako priimti krovinį, siuntėjas, nepateikdamas važtaraščio pirmojo egzemplioriaus, turi teisę disponuoti kroviniu. Krovinio realizavimo procedūra nustatoma pagal krovinio realizavimo vietos įstatymus ar sąlygas.
Tačiau gavėjas, net jeigu ir atsisakė priimti krovinį, gali bet kuriuo momentu pareikalauti jį perduoti jam iki tol, kol vežėjas negavo iš siuntėjo priešingų instrukcijų. Taigi, vežėjas teisę disponuoti krovinių
turi teisę tik tuo atveju, jeigu yra gautos instrukcijos iš siuntėjo krovinio gavėjui neperduoti.
Jei krovinys yra greitai gendantis arba jei to reikalauja krovinio būklė, arba krovinio saugojimo išlaidos būtų didesnės už krovinio vertę, tai vežėjas gali realizuoti krovinį nelaukdamas instrukcijų iš asmens, turinčio krovinio disponavimo teisę. Kitais atvejais vežėjas taip pat gali realizuoti krovinį, jei per realų laiką jis negauna kitų
instrukcijų iš turinčio krovinio disponavimo teisę asmens, kurias vykdyti gali būti pareikalauta iš vežėjo.
Kai krovinys realizuojamas vežėjo, gauta suma, atskaičius su kroviniu susijusias išlaidas, turi būti perduota turinčiam krovinio disponavimo teisę asmeniui. Jei šios išlaidos didesnės už pajamas, tai vežėjas turi teisę gauti jam priklausantį skirtumą.
Labai svarbu pabrėžti, kad jeigu vežėjas gauna instrukciją nerealizuoti krovinio, jis privalo joms paklusti, tuomet, lieka vienintelė išeitis, numatyta CMR konvencijos 16 str., vežėjas gali nieko nelaukdamas iškrauti krovinį disponuojančio kroviniu asmens sąskaita; po tokio iškrovimo vežimas laikomas užbaigtu. Šiuo atveju vežėjas prisiima prievolę saugoti krovinį. Tačiau krovinio apsaugą jis gali patikėti ir trečiajam asmeniui; tokiu atveju jis atsako tik už tinkamą trečiojo asmens pasirinkimą. Šiuo atveju išlieka visi važtaraštyje numatyti
mokėjimų įsiskolinimai ir kitos atsiradusios išlaidos.
Taip pat CMR konvencijos 16 str. 1 d. numato vežėjo teisę pareikalauti padengti išlaidas, susijusias su instrukcijų gavimu ir jų vykdymu, kadangi šios išlaidos atsirado ne dėl jo kaltės.
Tuo tarpu vežant krovinį Lietuvos Respublikos teritorijoje, gavėjui atsisakius priimti krovinį arba kai važtaraštyje nurodyto gavėjo nėra, vežėjas apie tai praneša siuntėjui. Negavęs siuntėjo nurodymo, vežėjas grąžina krovinį siuntėjui arba gali siuntėjo sąskaita priimti krovinį laikinai saugoti. Laikinai saugoti negali būti priimami pavojingi, greitai gendantys kroviniai ir kroviniai, kurių saugojimo išlaidos būtų labai didelės lyginant su krovinio verte, jeigu sutartyje nenumatyta kitaip.