www.vezejugidas.lt
Atsilaisvinęs ratas sugadino stebulę ar pametėte ratą? Apvirtęs, sugadintas krovinys, sužaloti eismo dalyviai, sudaužyti automobiliai? Girdėta situacija? Apie tokius atvejus apstu filmuotos informacijos internete, apie tai girdime per žinias, iš kolegų. Pasėkmės, kaip žinia, ir skausmingos, ir brangios.
Problemą bandoma spręsti įvairiai
Vienos bendrovės įpareigoja vairuotojus veržliarakčiu patikrinti ratų laisvumą – nesunku suskaičiuoti papildomas operacijas, kiek tai užima laiko ir kaip išvargina vairuotoją jau kelionės pradžioje (žinoma, jeigu tikrinama sąžiningai, naudojami kokybiški ir brangūs veržliaračiai).
Kiti – privaloma tvarka sunkvežimius tikrina po reiso. Tai tinka transporto įmonėms, kurios turi savo technines tarnybas. Tačiau ir šiuo atveju akivaizdu, kad laika, praleistas kelionėje, yra pakankamai ilgas ratų varžtams atsilaisvinti ir, jei nebus pamestas ratas, tai gali būti sugadinta stebulė.
Tad belieka įvertinti, ar tokia patikra efektyvi, ir kiek vežėjui kainuos techninės bei finansinės tokių incidentų pasėkmės.
Transporto įmonių atstovai nėra linkę viešai „girtis” pamestais ratais ar sudegusiomis stebulėmis. Nemažai vežėjų ir sunkvežimių servisų vadovų pripažįsta, kad tokia problema yra. Vieni teigia, kad ji pasidaro aštresnė prasidėjus žiemos sezonui, pabjurus keliams. Dėl prastų kelio salygų padidėja vibracija ir ypač dinaminės apkrovos varančiosioms ašims. Svarbi naujų ratlankių ekploatacijos pradžia. Laiku nepaveržus veržlių, išsidėvi ratlankių kiaurymės, todėl ratlankio plokštuma netolygiai prisispaudžia prie stebulės. Dėl to dyla ir patys ratlankiai, ir atsilaisvina veržlės. Kita problema – ratų tvirtinimo smeigių pertempimas. Užveržimui naudojant galingus elektrinius veržliarakčius sugadinamos pačios smeigės. Ratus būtina užveržti dinamometriniu raktu, kitaip deformuojasi smeigės, pažeidžiamas sriegis. UAB „Tenta & Service“ direktorius Ramūnas Čepukaitis pabrėžia, kad svarbu laiku pastebėti atsilaisvinusius varžtus ir užveržinėti juos tinkamu užveržimo momentu. Po techninio aptarnavimo ar padangų keitimo būtina patikrinti užveržimą po 100 kilometrų ridos.
Problema žinoma ne tik Lietuvoje
Jungtinės Karalystės transporto įmonės minėtą problemą sprendžia naudodamos specialias priemones, vadinamuosius ratų varžtų laisvumo ir ratų perkatimo indikatorius, pardavinėjamus su prekės ženklu „Checkpoint“, – sako UAB „Isvė“ direktorius Erikas Armalis. Indikatorių paskirtis – operatyviai ir paprastai nustatyti varžtų laisvumą ir perkaitimą, apsaugoti nuo korozijos. Privalumai – lengvai vizualiai pastebima, taupomas laikas bei sumažinami remonto kaštai. Nemaža dalis vežėjų naudoja įprastus ratų veržlių gaubtelius veržlėms apsaugoti nuo korozijos. Indikatoriai atlieka tą pačią funkciją ir papildomai įspėja apie varžtų laisvumą, stebulės perkaitimą.
Draudimo kompanijos Jungtinėje Karalystėje netgi taiko nuolaidas vežėjams, savo parkuose naudojantiems tokius indikatorius. Ir ko gero ne veltui, nes šios piemonės mažina įvykių riziką.
Indikatoriai montuojami tiesiogiai ant ratų veržlių kaip gaubteliai arba trikampiai žiedai. Pakilus rato veržlės temperatūrai iki +125 laipsnių, juie išsilydo, o veržlei pradėjus atsisukinėti, indikatoriaus antgalis akivaizdžiai pasisuka kito indikatoriaus atžvilgiu. Visa tai lengvai pastebima per keletą minučių vizualiai apžiūrėjus sąstatą.
Išradimas patentuotas. Išradimo autorius Mike Marczynski.