Žydrė Dargužytė
Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ finansiniai reikalai jau kurį laiką šalies valstybinių institucijų akiratyje – šiuo metu asociacijoje vyksta Valstybinės mokesčių inspekcijos Vilniaus filialo atliekamas mokestinis patikrinimas, apie finansinius pažeidimus, asociacijos vengimą paviešinti audito kompanijos parengtą finansinę medžiagą informuotos kone visos šalies institucijos jau ėmėsi darbo – situaciją analizuoja Seimo Antikorupcijos komisija, informaciją apie tai renka Konkurencijos taryba, neatmetama galimybė kreiptis į STT ir Prokuratūrą.
Po vakar vykusio Antikorupcijos komisijos posėdžio pasiteiravome minėtos komisijos pirmininko, kaip jis vertina esamą situaciją „Linavoje“ ir kokios mintys kyla po to, kai visi išsakė savo pozicijas dėl asociacijos galimų finansinių pažeidimų. L. Kernagis į vežėjų jau keletą metų viešumoje keliamas problemas žiūri rimtai ir sako, jog esamos problemos turi būti atsakingai bei konstruktyviai įvertintos.
„Komisija nusprendė kreiptis į Konkurencijos tarybą dėl TIR knygelių kainų pagrįstumo, taip pat kreipsimės į Parlamentinių tyrimų departamentą, kad išsiaiškintume, kokia situacija šioje srityje yra kaimyninėse valstybėse – Estijoje, Latvijoje, Lenkijoje. Galbūt bus galima pasinaudoti kaimynų patirtimi. Šiuo metu laukiame „Linavos“ mokestinio patikrinimo išvadų iš Valstybinės mokesčių inspekcijos Vilniaus padalinio. Kreipsimės ir į Valstybės kontrolę, kad jie mums pasakytų, kokie jiems reikalingi instrumentai, kad galėtų kontroliuoti tokio pobūdžio asociaciją kaip „Linava“, juk ji atlieka valstybės deleguotas funkcijas – parduoda TIR knygeles – bet elgiasi kaip privati“, – svarsto L. Kernagis.
Komisijos vadovas patikina, kad jau kreiptasi į asociaciją ir jai pateikti labai konkretūs klausimai dėl aptariamų finansinių problemų – vežėjus labiausiai neramina jų į asociaciją sunešti ir nežinia kur esantys Garantinio fondo pinigai.
„Tikimės gauti motyvuotus atsakymus, kur yra Garantinio fondo lėšos ir kokia situacija yra su „Linavos“ servisu. Posėdžio metu buvo pasakyta, kad tos lėšos yra, kai gausime įrodymus, patikrinsime, ar jos laikomos teisėtai“, – kalba L. Kernagis.
Lietuvos nacionalinio verslo konfederacijos vadovė Nijolė Uinskienė, dalyvavusi posėdyje, sakosi esanti nustebusi „Linavos“ pozicija posėdyje.
„Susidarė įspūdis, kad jie jaučiasi teisuoliai, savo veiklą prilygino kone valstybės veiklai, daug arogancijos iš vadovybės ypač mažų vežėjų atžvilgiu. Paradoksali situacija – asociacijos daugumą narių yra smulkios ir vidutinės įmonės, tačiau juos ginti turi kitos asociacijos. Pačių vežėjų mažas įsitraukimas į asociacijos veiklą irgi nulėmė nemažai šiandieninių problemų“, – savo poziciją dėsto N. Uinskienė.
Prezidentui – pasiūlymas atsistatydinti
Posėdyje dalyvavę kalbinti vežėjai pabrėžia, kad būtina pasiekti, jog „Linava“ pateiktų Antikorupcijos komisijai finansinio patikrinimo medžiagą. Tuomet, remiantis gauta medžiaga, būtų atliktas tyrimas dėl finansinių pažeidimų asociacijoje. Pabrėžiama, kad valstybinės institucijos turėtų nustatyti TIR knygelių kainas, atsižvelgiant į administracinių sąnaudų pagrįstumą. Taip pat turėtų būtų nustatyta „Linavos“ veiklos valstybinė kontrolė-auditas.
Asociacijos prezidentas A. Kondrusevičius ir posėdžio metu, ir žiniasklaidos atstovams pabrėžė, kad „Linava“ to neviešins, nes tai neva skirta asociacijos vidinėms reikmėms. Po tokių pareiškimų kai kurie Seimo nariai pasiūlė jam atsistatydinti.
„A. Kondrusevičius tokiais pareiškimais save iškėlė aukščiau valstybės interesų. Negana to, buvo bandoma visus viešai klaidinti sakant, kad auditas „Linavoje“ buvo atliktas prezidento iniciatyva, o juk dėl jo aršiausiai kovojo naujai į asociacijos valdymo organus išrinkti asmenys – audito atlikimui priešintasi visais įmanomais būdais. Kai prezidentas buvo paklaustas, kodėl TIR knygelių kainos Lietuvoje didesnės negu kaimyninėse valstybėse, pastarasis išsisukinėjo ir nepripažino, kad taip atsitiko dėl asociacijoje įsigalėjusio neūkiškumo. Dėl TIR knygelių kainų nustatymo – tikimės, kad jas nustatyti padės Konkurencijos taryba pagal Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos prašymą. Juk valstybė yra delegavusi „Linavai“ funkciją teikti viešąją paslaugą – platinti TIR knygeles – todėl ji turi nustatyti paslaugos kainą ir vykdyti asociacijos kontrolę. Turi būti atsakytas klausimas, kur yra vežėjų į asociaciją sunešti 12 mln. Lt”, – dėsto „Linavos“ revizijos komisijos pirmininkas, UAB „Transekspedicija“ vadovas Vidmantas Pelėda.
Susisiekimo ministerija ir „Linavos“ prezidentas – išvien?
Susisiekimo ministerijos atstovai posėdyje laikėsi pozicijos, kuri nekinta jau daugiau nei dvejus metus – neva vyksta kova dėl valdžios, į kurią jie kištis nenorintys. Tokį požiūrio kampą dauguma posėdžio dalyvių sukritikavo – anot jų, taip parodomas šališkumas asociacijai ir pro pirštus žiūrima į jos finansines problemas.
Posėdyje neapseita ir be kaltų paieškų – iš asociacijos vadovybės atstovų lūpų nuskambėjo mintys, kad neva dėl skolų asociacijoje kalti Kauno regiono vežėjai, tokios kalbos posėdžio dalyviams sukėlė šypsenas. Tai nepraslydo ir pro vezejugidas.lt komentatorių ausis: „Seimo nariai – tai ne vežėjai, kuriuos galima gąsdinti išmetimu iš asociacijos, „paspausti“ kad jiems praeitų noras ieškoti pradangintų vežėjų lėšų. Visos Lietuvos vežėjai turime problemą, nes mūsų asociacijos vadovybė galutinai susikompromitavo. Seimo nariai pasiūlė Kondrusevičiui atsistatydinti“.
Judėjimo „Už skaidrumą „Linavoje“ atstovas Erikas Armalis paklaustas, kaip vertina vakar dienos posėdį, sako, kad jis buvo pakankamai konstruktyvus, išskyrus asociacijos vadovybės bandymus dalyvius įvelti į diskusijas neesminiais klausimais bei pareiškimus neva „audito kompanijos pateikta finansinio patikrinimo ataskaita – vidaus reikalas“, kad neva viskas yra gerai ir tik keletas nepatenkintų.
„Anaiptol taip nėra. Spekuliavimas mintimis, kad „vidinių konfliktų draskoma „Linava“ – blogas partneris derybose su Rusija dėl leidimų“, jau prarado savo psichologinį poveikį. Džiugu, kad vežėjai pradeda suprasti, kas yra kas ir vis aktyviau kovoja už savo teises – galimybę protingomis kainomis įsigyti TIR knygeles, susipažinti su finansinio patikrinimo medžiaga“, – dėsto E. Armalis.
Priminsime, kad Muitinės departamentas kontroliuoja tik muitinės procedūras, o „Linavos“ administracinių funkcijų nekontroliuoja jokia valstybinė institucija, nors asociacija vykdo valstybės deleguotas funkcijas.