Žydrė Dargužytė
Lietuvos nacionalinėje vežėjų asociacijoje „Linava“ įvyko Biudžeto ir finansų komiteto posėdis, kuriame kalbėta apie 2013 m. asociacijos biudžeto formavimą. Posėdyje dalyvavę nariai nelinkę optimistiškai vertinti šio susitikimo, nes, anot jų, formuojant biudžetą, nesiekta skirti pagrindinį dėmesį skirti TIR pilotinių knygelių kainoms mažinti, o eita išlaidų „išpūtimo“ keliu – „kad bet kokia kaina išlaidos prilygtų didėjančioms pajamoms“.
Pasak posėdžio dalyvių, tai nieko gero vežėjams nežadanti tendencija 2013 metams, nes einant tokiu keliu, nebus pasiektas TIR knygelių kainų mažinimas.
Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas, UAB „Vitransa“ vadovas Vidas Augaitis pabrėžia, kad tikėjosi produktyvesnio darbo. „Finansinę medžiagą, kurią prašėme pateikti prieš posėdį, gavome pernelyg vėlai, tad nespėjome įsigilinti. Mane nustebino suplanuoti tokie dideli išlaidų punktai 2013 m. biudžete. Įdomiai nuskambėjo ir mintys, kad reikia kurti naujus projektus, ieškoti finansavimo, manau, kad pirma reikia suvaldyti situaciją asociacijos viduje. Tarkime, aš tikėjausi, kad tos įmonės, kurios skolingos, ir kurios dar iki šiol neperduotos skoloms išieškoti, bus perduotos, bet posėdyje paaiškėjo, kad tai dar nepadaryta“, – kalba V. Augaitis.
Posėdyje dalyvavęs Smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijos atsakingasis sekretorius Sigitas Česnavičius taip pat sako, kad biudžeto svarstymas buvo chaotiškas – pastebėta nemažai spragų. „Keistai pasirodė kalbos apie galimas baudas, kurias gali gauti asociacija. Man regis, kalbėta apie netikslius TIR knygelių pardavimo skaičius, įtraukti į biudžetą visai kiti pardavimų skaičiai nei yra iš tikrųjų“, – dėsto S. Česnavičius.
Komiteto narys, UAB „Transekspedicija“ vadovas Vidmantas Pelėda, pabrėžia, kad automobilių važiavimų skaičius į Rusiją 2012 m. didėjo, todėl natūralu, kad ir 2013 m. parduotų TIR knygelių kiekis bus ne mažesnis, o tai reiškia, kad biudžeto pajamos planuojamos atitinkamai didesnės negu šįmet.
TIR PARDAVIMAI
„Asociacija yra ne pelno siekianti organizacija, todėl gaila, kad formuojant biudžetą, vadovybė nesiekė pagrindinio dėmesio pilotinių TIR knygelių kainų mažinimui. Be to, IRU jau nebereikės mokėti pinigų į nežinia kur iššvaistytą garantinį fondą, nes tikėtina, kad jis jau yra sukauptas. Mažiausiai dvigubai įmanoma sumažinti lėšas nepagrįstoms ekonominėms konsultacijoms ir teisinėms paslaugoms, nes jų dydis šįmet vėl artėja prie „astronominio“ milijono litų, kurie, kaip taisyklė, nukreipti ne vežėjų interesams ginti, o geroms iniciatyvoms gniuždyti ar aštresnei kritikai užgniaužti. Nenuostabu, kad šis išlaidų straipsnis 2012 m. viršytas kone dvigubai ir gali siekti 1 mln. Lt“, – aiškina V. Pelėda.
Komiteto nariai įsitikinę, kad iš išpūsto biudžeto „baliono“ išlaidų galima mažiausiai sumažinti 15 – 20 % administracinių išlaidų. Anot jų, kritikuotinas ir 20 % atlyginimų pakėlimas „Linavos“ darbuotojams. „Panaikinus dar esančias vežėjams niekam nereikalingas tarnybas bei atlikus kitus nežymius darbuotojų paskirstymus, galima rasti užtektinai lėšų pažangių specialistų ar skyrių darbuotojų atlyginimui didinti“, – sako posėdžio dalyviai.
Kad biudžetą buvo bandoma didinti dirbtinai, anot pašnekovų, rodo ir tai, kad į išlaidas buvo įtraukta 5 mln. lt tariamų baudų, kurias neva „Linavai“ teks mokėti už Smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijos siūlymą Konkurencijos tarnybai suvienodinti kandidatų ir tikrųjų narių TIR knygelių kainas. „Vadovybė pamiršo, kad tokia kosminė bauda neįmanoma vien dėl to, kad asociacija yra viešoji įstaiga, o ne kokia nors korporacija, kurios įmonės vieningai susitaria dėl prekių ar paslaugų kainų didinimo ir už tai baudžiamos. Ne veltui šmaikščiausi komiteto nariai pasiūlė į biudžeto išlaidas įtraukti galimo žemės drebėjimo ar pasaulio pabaigos išlaidas. 5 mln. Lt bauginimo baudą bandoma vežėjams įteigti, kad neva žiūrėkite, parašysite kam nors raštą, dar 5 mln. Lt mokėsime. Tai įprastas „Linavos“ vadovybės bauginimo mechanizmas, bandymas bausti vežėjus už drąsią iniciatyvą ar kritiką“, – mintimis dalijasi V. Pelėda.
Bandydami stabilizuoti situaciją, kone visi komiteto nariai asociacijos vadovybės pareikalavo kiekvieno išlaidų straipsnio pagrindimo ir detalizavimo, ypač ten, kur šiais metais biudžeto išlaidų straipsniai buvo gerokai viršyti – teisinių paslaugų, viešiesiems ryšiams, renginių organizavimui, komandiruotėms, reprezentacijai ir pan.
Vežėjai tikisi, kad nuo 2013 m. jiems bus sumažintos pilotinių TIR knygelių kainos. „Kas gali paneigti, kad atskirų straipsnių begalinis „išpūtimas“ nėra susietas su „vėduoklių“ (aut. pastaba – įgaliojimų) grąžinimu Seime. Tokiam kone korupcinio pobūdžio įstatymo grąžinimui, lobizmui gali būti „paaukotas“ ne vienas ir ne du milijonai litų“, – apibendrina posėdžio dalyviai.
PRELIMINARUS BIUDŽETAS 2013 m.
Biudžetas (spauskite ant nuorodos, po to dar kartą ant antrosios nuorodos).


