www.vezejugidas.lt
2013 03 15 d. Druskininkuose sanatorijos „Dainava“ konferencijų salėje vyko Alytaus regioninis susirinkimas. Dalyvavo 22 iš 68 tikrųjų regiono narių bei 1 iš 32 kandidatų.
Prezidento A. Kondrusevičiaus ir gen. sekretoriaus R. Malkaus ilgiau nei po valandą užsitęsusiuose pranešimuose trūko konkretumo. Buvo išgirsta nemažai demagoginio pobūdžio aiškinimų ir nepagrįstos kritikos vežėjų, siekiančių permainų, adresu. Tačiau vežėjai, deja, išgirdo nedaug naujo, kas palengvintų jų verslą. Problematiškas išlieka Lietuvos – Baltarusijos pasienio postų pralaidumas. Pranešėjai tik dėstė tolimos ateities planus, steigiant naujus pasienio postus, tačiau nieko nebuvo kalbama apie esamus vidinius rezervus pasieniuose, kas tuojau pat sumažintų vežėjų patiriamus nuostolius dėl kilometrinių eilių.
Pranešėjai vežėjų nenudžiugino ir civilinės atsakomybės draudimo srityje. Kosminės išlieka draudimo įmokos, mažiems vežėjams jau tapę
nebepakeliama našta, kas verčia juos draustis kitose valstybėse. Už tai pranešėjai turėjo pakankamai išmonės ir sumanumo, siekdami kaltinti pažangius prezidiumo ir revizijos komisijos narius, kurie ėmėsi iniciatyvos šios problemos viešinimui bei sprendimui.
Iš R. Malkaus vežėjai sužinojo labai nepalankią žinią, jog kol kas nematomas TIR knygelių kainų mažinimas. Ta linkme „Linavos“ vadovybė nerodo jokių veiksmų, nepaisant to, kad, kaip informavo pranešėjas, IRU kurį laiką priverstiniu būdu išlaikydama nuo kiekvienos parduodamos TIR knygelės 22 CHF (šveicariškus frankus), jau senokai sukaupė nežinia kur išgaravusį keliolikos milijonų litų vežėjų garantinį fondą.
Deja, panašu, asociacijos tiek prezidentas tiek gen. sekretorius TIR knygelių kainos mažinimui aktyviai priešinasi, visą kaltę versdami Ženevai bei Konkurencijos Tarybai. Naujai paskirtas gen. sekretorius turėjo pakankamai laiko išsiaiškinti, kas yra atsakingas už tai, kad Lietuvos vežėjams „Linava“ TIR knygeles parduoda brangiau nei savo šalyse perka kaimynių šalių vežėjai, tačiau jam, panašu, šis klausimas nėra aktualus, o gal net ir
nenaudingas (nes kuo labiau perteklinis biudžetas, tuo didesnės galimybės „tratinti“ vežėjų pinigus)?
Susirinkime dalyvavęs „Linavos“ prezidiumo narys E. Mikėnas kvietė visus prezidiumo narius dalyvauti regioniniuose susirinkimuose bei
dirbti vežėjų labui. Prezidiumo narys ypač daug dėmesio skyrė būtinybei pakeisti asociacijos įstatus jau artimiausiame Kongrese, kuris vyks š. m.
gegužės mėn. Jo nuomone, tai vienas iš prioritetinių būsimojo Kongreso darbų vežėjų labui. Pasak E. Mikėno, sekretoriatas nepasiruošęs šiems klausimams, o gal jų spręsti ir visai nenori? Susirinkime nedalyvavo „Linavos“ teisininkai, kurie, pasak pranešėjo, nedidelius įstatų netikslumus turi suderinti su notare, kad naujuosius įstatus būtų galima teikti Kongrese tvirtinimui. (Primename, kad už įstatų pakeitimus praėjusiame Kongrese balsavo didžioji dauguma balsavime dalyvavusių vežėjų).
E. Mikėnas atkreipė dėmesį, kad draudikai galimai savavaliauja, o „Linavai“ ypatingai vangiai sprendžia privalomojo civilinės atsakomybės draudimo kainų klausimus. Pranešėjas paminėjo, kad draudikai už draudimą vienam automobiliui siūlo nuo 7.000 iki 90.000 litų, tad jeigu
valstybė delegavo privalomąjį draudimą, tai ne draudikai, o valstybė galėtų reguliuoti draudimo kainas. Kaimyninėje Latvijoje toks draudimas kainuoja 2.000 – 2.500 Lt, o Lenkijoje – iki 3.500 Lt. Prezidiumo narys pabrėžė, kad „Linava“ bereikalingai švaisto lėšas bylinėjantis su vežėjais, kuriems, pažeidžiant įstatus, nebuvo pateikta jų prašoma informacija (prisiminkime kaip „Linavos“ vadovai atsirašinėjo, savo laiškuose nurodydamas, kad „Linava“ neva akcinė bendrovė).
Bergždi bylinėjimaisi prieš revizijos komisijos narius ir prezidiumo narį J. Kuklį, kurių išteisinimas panašu sudavė nemenką smūgį visai
prezidento aplinkai, dėl ko, matomai, ji susirinkime buvo itin nervinga.
Susirinkime dalyvavęs jau iš visų teismų išsivadavęs revizijos komisijos pirmininkas V. Pelėda sukritikavo prezidento aplinką, kuri,
užuot sprendusi vežėjams aktualius klausimus, drįsta savo neveiklumo bėdas versti pažangiems prezidiumo nariams ir revizijos komisijos pirmininkui. V. Pelėda pabrėžė, kad pakanka kalbėti apie popierinius darbus, reikia, kad vežėjai pajustų faktinę prezidiumo darbo naudą. Gerai, kad numatoma plėsti pasienio infrastruktūrą, tačiau „Linavos“ vadovybė visiškai nemini galimų vidinių muitinės rezervų sienų pralaidumui pagerinti.
V. Pelėda ypatingai kritikavo draudimo kompanijų darbą. Nenormalu, kai atskiros draudimo kompanijos džiūgauja 50 mln. litų ir didesniais metiniais pelnais, o vežėjus, padariusius net ir nežymią žalą, “smaugia” iki kelių dešimčių tūkst. litų siekiančiomis draudimo įmokomis už vieną civilinės atsakomybės metinį polisą. „Linavos“, atstovaujančios visus vežėjus, darbas turėtų būti inicijuoti įstatymų pakeitimus, numatančius arba viršutines draudimo kainų ribas arba kasmetines vidutines draudimo įmokas. Revizijos komisijos pirmininkas taip pat siūlė išsamiai
išnagrinėti kaimynų šalių patirtį.
Tenka pastebėti, kad, deja, „Linavos“ vadovai, užuot aktyviau dirbę šioje srityje, pradėjo „raganų medžioklę“ prezidiumo narių adresu,
prisijungusių šios problemos sprendimui, o taip pat ir vežėjų, kurie, neapsikentę kosminių draudimo kainų, bando draustis kaimyninėse valstybėse.
Apibendrinant galima konstatuoti, kad būtina nedelsiant sumažinti TIR knygelių kainas, ypač kai jau sukauptas garantinis fondas, o
administravimo išlaidos vis dar ženkliai išpūstos. Nenormalu, kai pernai teisinėms ir ekonominėms konsultacijomis išeikvota kone milijonas litų, -dėstė revizijos komisijos pirmininkas. V. Pelėda taip pat davė atkirtį R. Malkui, kuris visomis išgalėmis bandė apkaltinti prezidiumo narį bei biudžeto komiteto pirmininką V. Augaitį, kad pastarasis neva padarė „nepataisomą“ žalą „Linavai“, kai į biudžetą neįtraukus metinio vežėjų nario mokesčio, staiga atsirado kone 1,5 mln. litų, tačiau jie nepateko į išlaidų eilutes. O tai reiškia, kad jeigu biudžeto pakanka ir be šios sumos, tai ji gali būti panaudota TIR knygelių kainos mažinimui.Kalbėjusieji taip pat paragino visus vežėjus atvykti ir aktyviai dalyvauti artėjančiame Kongrese,
numatytame 2013 m. gegužės mėn.
Pranešimą žiniasklaidai išplatino judėjimas “Už skaidrumą “Linavoje”.

