www.vezejugidas.lt
Lietuvos verslo darbdavių konfederacija (LVDK) Konkurencijos tarybos prašo kuo skubiau užbaigti tyrimą dėl Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos “Linava” veiksmų platinant TIR knygeles vežėjams. Konkurencijos taryba priėmė sprendimą pratęsti tyrimą, ar “Linava” nepiktnaudžiavo dominuojama padėtimi platindama knygeles nepagrįstai aukštomis kainomis. Šis tyrimas LVDK prašymu buvo pradėtas dar 2012 m. rugsėjo 11 d.
“Praėjo penki mėnesiai nuo tyrimo pradžios, bet iki šiol neturime aiškių atsakymų, ar pagrįstai Lietuvos vežėjai tiek daug moka už TIR knygeles. Tai, kad Lietuvoje platinamų TIR knygelių kainos yra gerokai didesnės nei kaimyninėse šalyse, gali būti neracionalaus “Linavos” lėšų administravimo ir panaudojimo pasekmė. Todėl tikimės, kad Konkurencijos taryba kaip įmanoma greičiau užbaigs tyrimą ir atvers kelius šalies vežėjų konkurencingumui stiprinti”, ‒ pažymi LVDK generalinis direktorius Danas Arlauskas.
Pasak jo, susirūpinti padėtimi “Linavoje” skatina ne tik LVDK priklausančių vežėjų skundai dėl nepagrįstai aukštų TIR knygelių kainų. 2012 m. pirmą kartą per gerą dešimtmetį buvo atliktas “Linavos” finansinis mokestinis tyrimas, atskleidęs įvairių neūkiškumo bei neracionalaus asociacijos lėšų panaudojimo faktų. Tyrimą atliko audito kompanija “Ernst & Young Baltic”. Sunerimusi dėl situacijos “Linavoje”, vežėjų grupė kreipėsi į LR Seimo Antikorupcijos komisiją. Praėjusių metų rugsėjį komisija nusprendė perduoti visą jos surinktą medžiagą Generalinei prokuratūrai, prašydama pradėti ikiteisminį tyrimą dėl galimų asociacijos ir jos valdymo organų narių neteisėtų veiksmų.
Atkreipiamas dėmesys, jog su vežėjais, kurie viešai išsako nuogąstavimus dėl galimai neskaidrios “Linavos” vadovų veiklos, pastarieji kovoja pasitelkdami teismus. Pvz., “Linavos” prezidentas Algimantas Kondrusevičius teismui buvo apskundęs UAB “Transekspedicija” vadovą Vidmantą Pelėdą. LR Seimo Antikorupcijos komisijai pradėjus tyrimą, viename šalies dienraščių pasirodė publikacija su perfrazuotu V. Pelėdos komentaru: “Ponas Kondrusevičius ir jo aplinka jau seniai turėjo atsistatydinti už mūsų – vežėjų – darbu uždirbtų milijonų iššvaistymą”.
“Džiugu, kad šiuo atveju pavyko apginti teisę turėti savo nuomonę ir ją viešai išsakyti. Kita vertus, kai su probleminius klausimus keliančiais nariais asociacijos vadovas ima bendrauti per teismus, abejonės dėl tikrosios padėties organizacijoje tik dar labiau sustiprėja”, ‒ pabrėžia D. Arlauskas.
Pradėti tyrimą dėl nepagrįstai aukštų TIR knygelių kainų LVDK Konkurencijos tarybos paprašė dar praėjusių metų gegužę. Vežėjų teigimu, “Linavos” platinamos TIR knygelės yra vidutiniškai 70 Lt brangesnės nei kaimyninėse šalyse – Lenkijoje, Latvijoje, Baltarusijoje, o nepagrįstai aukšta knygelių kaina tėra bandymas pagerinti “Linavos” finansinę padėtį vežėjų sąskaita. LVDK duomenimis, net pusę visų pervežimų Lietuvos vežėjai vykdo į trečiąsias šalis, ypač į Rusiją, Baltarusiją ir Kazachstaną, kuriose naudojamos TIR knygelės. Pernelyg didelė jų kaina turi didelį poveikį ne tik vežėjams, bet ir jų gabenamų prekių kainai bei pardavimo galimybei. Savo ruožtu tai atsiliepia eksportuojamų prekių gamybos plėtrai Lietuvoje, trukdo steigti naujas darbo vietas ir kenkia šalies konkurencingumui.