Žydrė Dargužytė
Konkurencijos taryba neseniai gavo Seimo Antikorupcijos komisijos persiųstą Lietuvos nacionalinio verslo konfederacijos (LNVK) raštą dėl galimai Susisiekimo ministerijos vykdomo smulkių vežėjų diskriminavimo išduodant ETMK leidimus. Tam, kad būtų atsakytas šis klausimas, iki rugpjūčio 16 d. Konkurencijos taryba prašo LNVK pateikti atsakymus į klausimus – nurodyti SM ar VKTI priimtus teisės aktus, ar kitus sprendimus, kuriais galimai yra diskriminuojami smulkieji vežėjai. Kalbinti vežėjai, turintys iki dešimt transporto priemonių, kone vienbalsiai tvirtina, kad ETMK leidimų arba išvis nėra gavę, arba gavo kitais niekur nereglamentuotais būdais.
Konkurencijos tarybos LNVK atsiųstame rašte dėl ETMK leidimų išdavimo rašoma: „Pateiktame rašte stokojama konkrečių nuorodų į teisės aktus. <…> Minėtos nuorodos yra būtinos, siekiant visavertiškai įvertinti skundžiamo viešojo administravimo subjekto veiksmus“.
LNVK vadovė Nijolė Uinskienė patvirtina, kad turima informacija bus pateikta, bet tyrimo už valstybinę instituciją neketinama atlikti. „Mes pateikėme tai, ką žinome, kuo skundžiasi vežėjai, o Konkurencijos taryba turi tikrinti, ar tai teisinga, dirbti, kad išsiaiškintų tikrąją situaciją“, – dėsto N. Uinskienė.
Jai pritaria ir Smulkių bei vidutinių vežėjų asociacijos atsakingasis sekretorius Sigitas Česnavičius: „Panašu, kad norima viską nuo savęs toliau nustumti ir „permesti“ kažkam kitam“.
Jaunius Jasiūnas, Susisiekimo ministerijos Kelių transporto skyriaus vedėjas, paklaustas dėl ETMK leidimų išdavimo, pabrėžia, kad vežėjai neskirstomi į smulkius ir nesmulkius. „Komisija skirsto leidimus, bet tvarka bendra visiems vežėjams. Kadangi ETMK leidimų kvota labai ribota, tai juos ir gauna ne visi. Tarkime, leidimų yra 1000, o pretendentų – 15 tūkst.“, – dėsto J. Jasiūnas.
Vezejugidas.lt pasiteiravo J. Jasiūno, kokiais prioritetais vadovaujamasi, skirstant ETMK leidimus: „Visų pirma žiūrima, kaip dažnai vežėjas vyksta į Rusiją, kiek transporto priemonių turi, kiek pažeidimų. Mūsų tikslas – kad ETMK leidimas būtų maksimaliai naudojamas. Yra vežėjų, kurie dirba Rusijos rinkoje labai intensyviai, tai tada jie gauna ETMK leidimą ir turėdami 4 transporto priemones. Aišku, tie leidimai yra skirti tik automobiliams, atitinkantiems EURO4, EURO5 emisijos klasę“.
Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) viršininko pavaduotojas Eugenijus Ruškus, paklaustas dėl ETMK leidimų išdavimo tvarkos, sako, kad tuo rūpinasi Susisiekimo ministerija ir leidimus skirstanti komisija. „Mano galva, jei vežėjas turi vieną automobilį ir jam būtų duodamas leidimas, tai jis būtų neracionaliai panaudotas. Pagrindinis kriterijus skirstant – automobilių skaičius, taip pat atsižvelgiama į važiavimų į Rusiją skaičių. Jei smulkus vežėjas turi vieną ar du automobilius, tai tokiems vežėjams duoti ETMK leidimą mažų mažiausiai neracionalu“, – kalba E. Ruškus.
„Dėl ETMK leidimų kreipiausi ir 2009 m., ir 2010 m., bet nieko negavau, nors į Rusiją važiuojame nuolat. Niekas ETMK leidimų nedavė, pateikė tik biurokratinį atsakymą, tačiau jokio dokumento, kuriame tai reglamentuota ir nustatyta ETMK leidimų išdavimo tvarka su atsakingų žmonių parašais, dar nesu mačiusi. VKTI to man niekad nepateikė. Kol kas man neaišku, kaip ETMK leidimai yra išduodami. Tiesa, iš smulkių vežėjų esu girdėjusi, kad kai kas jų gauna. Ne viena svežėjas gali pasakyti, kad jis turi pažįstamą ir kad iš jo galima nusipirkti ETMK leidimą už tam tikrą sumą, bet gauti jį oficialiai, turint kelias mašinas, iš esmės neįmanoma“, – aiškina nenorėjusi prisistatyti vežėja, turinti 8 automobilių parką (redakcijai jos pavardė žinoma).
Konkurencijos tarybos Viešojo administravimo subjektų veiklos skyriaus vedėja Jurgita Ratkevičiūtė šįryt vezejugidas.lt sakė: „LNVK raštą dėl ETMK leidimų gavome, tuomet mes suradome ETMK leidimų išdavimo tvarką reglamentuojančius teisės aktus ir mums iškilo prieštaravimų tarp to, kas teigiama rašte, ir tarp to, kas parašyta teisės aktuose. Taigi norime pasitikslinti – gal yra papildomų teisės aktų, kurių mes neradome, dėl to paprašėme pateikti papildomos informacijos. Kai ją gausime, įvertinsime ir gali būti, kad tuomet kreipsimės į SM ir VKTI, prašydami paaiškinti, kaip yra iš tikrųjų“.