Asociacijos finansai: „Linava“ nori užčiaupti burną „Ernst & Young”?

July 9, 2012 Naujienos

Žydrė Dargužytė

Lietuvos vežėjų asociacija „Linava“, artėjant Antikorupsijos komisijos, kuri aiškinasi asociacijos finansines problemas ir jų įtaką vežėjams bei valstybei, posėdžiui, iš anksto bandė užbėgti įvykiams už akių. Dar gegužės 11 d. asociacijos vadovybę pasiekė finansinio patikrinimo ataskaitą  apie „Linavą“ pateikusios audito kompanijos „Ernst & Young” raštas, kuriame prašoma paviešinti Antikorupcijos komisijai asociacijos finansinio ir mokestinio patikrinimo ataskaitos projektą ir su asociacija suderintą galutinę ataskaitą. „Linava“ tam griežtai pasipriešino.

Pastaraisiais mėnesiais į Seimo Antikorupcijos komisiją kreipėsi ir „Linavai“ priklausantys vežėjai, ir kelios asocijuotos struktūros, prašydamos inicijuoti tyrimą asociacijoje dėl finansinių pažeidimų ir galimai nepagrįstai aukštų TIR knygelių kainų. Taip pat kreipimuose buvo išreikštas noras paskirti „Linavai‘ nuolatinę valstybės ūkinę ir finansinę kontrolę. Tik pradėjusi dirbti minėta komisija susidūrė su sunkumais ir trukdymais, mat asociacijos vadovybė nesiteikė pateikti prašomos finansinės medžiagos Antikorupcijos komisijai, kad ši galėtų sklandžiai dirbti.

Esant tokiai situacijai, Antikorupcijos komisija raštu kreipėsi į audito kompaniją „Ernst & Young”, prašydama paviešinti turimus finansinius duomenis apie asociaciją „Linava”. Tam asociacija iškart pasipriešino – gavusi minėtos kompanijos raštą, suskubo dėlioti argumentus, kurie veda prie išvados – tai, kas parašyta finansinėse ataskaitose, tabu ne tik vežėjams, bet ir valstybei.

Iš to, kad audito kompanija kreipėsi į „Linavą“ matyti, kad auditoriai visiškai nesipriešina šios ataskaitos paviešinimui, vienintelis lėmėjas šioje situacijoje – „Linava“ ir jos noras slėpti finansinę informaciją nuo visuomenės.

Asociacijos atsakyme apstu kategoriškumų: jame teigiama, kad neva Antikorupcijos komisija neturi teisės kontroliuoti „Linavą“ ir audito kompaniją siejančių civilinių teisinių santykių turinio. Toks požiūris atrodo mažų mažiausiai keistas, atsižvelgiant į tai, kad „Linava“ teikia viešas paslaugas – parduoda TIR knygeles. Šis veiklos aspektas suteikia teisę valstybės institucijoms domėtis „Linavos“ veikla ir prašyti reikalingų dokumentų. Juk ir asociacijos įstatų 3.4. punkte yra įtvirtinta nuostata, kad  „Asociacija atlieka buhalterinę apskaitą, teikia finansinę-buhalterinę informaciją valstybės institucijoms ir moka mokesčius įstatymų nustatyta tvarka“.

Vežėjams nesuprantama atrodo ir tai, kad asociacijos vadovybė sutartyje su audito kompanija įrašė punktą, kad pateikta finansinė ataskaita bus skirta tik vidinėms reikmėms ir nebus galima jos teikti trečiosioms šalims. Toks iš anksto įdėtas „saugiklis“ jau prieš pradedant finansinį patikrinimą asociacijoje suponavo mintį, kad viskas, kas bus atskleista, liks nepaviešinta. Kodėl? Transporto srities atstovai, išgirdę tokį klausimą, jau kurį laiką pateikia vienintelį atsakymą – galimai bijoma, kad į viešumą iškilums didelio masto finansiniams nusižengimams, kažkam teks už juos atsakyti.

Priminsime, kad pagal asociacijos įstatus, asociacijos prezidentas yra atsakingas už asociacijos finansinių atskaitomybių parengimą bei teikimą kongresui tvirtinti (10.3.3 įstatų  punktas nustato pareigą parengti asociacijos veiklos ataskaitą, kurios sudedamoji dalis pagal LR Asociacijų įstatymo 10 str. 2 d. 3 p. yra ir asociacijos finansinė atskaitomybė).

„Ernst & Young”, atlikdama finansinį mokestinį patikrinimą, būtent ir nagrinėjo asociacijos metinę finansinę atskaitomybę. Taigi kodėl visa tai taip slepiama nuo vežėjų ir vakstybinių institucijų?

 Patalynės komplektai