Žydrė Dargužytė
Su ekspedicinės ir krovinių gabenimo bendrovės „Arijus“, ką tik atšventusios 20-ąjį veiklos jubiliejų, generaliniu direktoriumi, Arijumi Ramonu, kalbamės apie logistikos verslo tendencijas, pokyčius per pastaruosius keliolika metų ir, žinoma, veiklos planus.
Šiemet Jūsų įmonei sukako 20 metų. Per tą laikotarpį rinka stipriai pakito. Kokius pagrindinius pasiekimus išskirtumėte?
UAB „Arijus“ įsikūrė 1992 m. Tada Lietuva tik žengė pirmuosius atkurtos Nepriklausomybės žingsnius. Anuomet dirbome labai uždaroje erdvėje, šalį supo sienos, turėjome mokytis visiškai naujų dalykų: ir gabendami krovinius, ir atlikdami muitinės procedūras.
Dabar viskas kitaip – ES sienos atviros, konkurencija išaugusi visose srityse: sausumos, jūriniuose pervežimuose, sandėliavime. Tenka daug dirbti, kad išliktume lyderių gretose. Tačiau ir mūsų žinių bagažas šiandien yra nepalyginamai turtingesnis.
Itin svarbi mūsų sėkmės dalis – kompanijoje dirbantys žmonės, savo srities profesionalai. Jei 1992 m. bendrovė pradėjo savo kelią turėdama vos vieną narį, tai šiandien įmonėje dirba daugiau nei 180 specialistų, taip pat turime dukterines įmones Latvijoje, Estijoje bei Baltarusijoje.
Vieni iš svarbiausių įmonės pasiekimų – į Klaipėdos uostą bei regioną pritraukta okeaninės laivybos kompanijų, rinkai pasiūlyta ne tik reikalingų paslaugų bei produktų, bet ir inovatyvių logistikos sprendimų. Sukūrėme pirmąją Lietuvoje trumpųjų nuotolių laivybos liniją. Mūsų pasiekimai neliko nepastebėti, tad esame pelnę „Metų eksportuotojo vardą“, ,,Kuršių linija“ buvo apdovanota Lietuvos jūrų verslo prizu „Anatolijus”, vėliau tapome pirmąja lietuviška kompanija, nominuota prestižiniuose pasaulinio jūrų leidinio „Lloyd‘s List“ apdovanojimuose.
Mūsų krovinių gabenimo jūrų transportu paslauga yra laimėjusi „Lietuvos metų gaminio“ aukso medalį, o prieš ketverius metus sėkmingai įvykdėme rekordinio krovinio – reaktorių – gabenimo projektą tuometinei „Mažeikių naftai“ ir pelnėme „Lietuvos metų ekspeditoriaus“ vardą.
Nuo ko prasidėjo Jūsų kelias į didįjį tarptautinių gabenimų verslą? Kokias veiklos pradžioje išmoktas pamokas savo veikloje taikote ir šiandien?
1986 m. baigiau tuometinį Leningrado jūreivystės institutą, vėliau penkerius metus dirbau „Lietuvos jūrų laivininkystėje“. Lietuvai atgavus Nepriklausomybę, supratau, kad galiu teorines bei praktines žinias pritaikyti privačiame versle. Taip 1992 m. gimė UAB „Arijus“.
Bendrovė tapo konteinerinės linijos „Maras linija“ (Latvija) agentu Lietuvoje bei pradėjo teikti muitinės tarpininko paslaugas. Vieni iš pirmųjų Lietuvoje pasiūlėme konteinerinių krovinių pervežimo paslaugas, pradėjome atstovauti konteinerines linijas bei agentuoti laivus, ekspedijuoti krovinius geležinkeliu.
Konteineriai iš uosto keliaudavo tiesiai į Maskvą – galiausiai ėmėme siūlyti visas logistikos paslaugas. Netrukus tapome lyderiais. 1996 m. įsigijome pirmuosius 12 vilkikų „Volvo FH 12“. Tais laikais tokie naujutėliai sunkiasvoriai automobiliai Lietuvoje dar buvo retenybė. Mašinose sumontuota moderni palydovinio sekimo įranga leido stipriai pagerinti teikiamų paslaugų kokybę ir pritraukti svarbių klientų.
Iš pamokų, kurios buvo išmoktos veiklos pradžioje ir tebėra aktualios, pirmiausia paminėčiau suvokimą, jog norint išlikti, svarbiausia visuomet žvelgti pirmyn, visada numatyti kelis žingsnius į priekį. Svarbu likti sąžiningu sau, įmonės darbuotojams bei klientams ir partneriams. Taip įveikėme ne vieną šalies, regiono bei pasaulinį sunkmetį.
Jūsų įmonės vizija – pripažintas lyderis. Kaip pavyko užsitikrinti pripažinimą tarptautinėse rinkose?
Išsikovoti pagarbą Lietuvoje bei užsienyje, na, tiksliau, pasiekti, kad į mus būtų žvelgiama kaip į lygiaverčius partnerius, manau, pirmiausia padėjo jau minėtas deklaruojamas ir praktikuojamas sąžiningas verslas bei sąžiningas požiūris į tai, ką darome. Taip pat – inovatyvūs sprendimai ir siekis nuolat tobulėti, nestovėti vietoje, numatyti ir pasiūlyti būtent tai, ko reikia klientams. Nuolat siekiame, kad mus pripažintų bei vertintų, klientams siūlydami jų lūkesčius atitinkančius logistinius sprendimus. Dirbame ir elgiamės taip, kad mumis tikėtų ir vertintų.
Ar darbo specifika Lietuvoje ir užsienyje skiriasi. Kaip?
Pervežimų verslas ir Lietuvoje, ir užsienyje yra reguliuojamas tarptautiniais teisės aktais, tačiau galima pasakyti, kad pirmiausia skiriasi lietuvių bei užsieniečių rizikos laipsnis – mūsų vežėjai ambicingesni, labiau rizikuoja. Manau, būtent dėl to per tokį gana trumpą nepriklausomos Lietuvos laikotarpį sugebėjome išsikovoti pozicijas svečiose šalyse ir jas išlaikyti. Kitaip nei Europoje, pas mus dar visai neseniai aukštosios mokyklos išvis nerengė plataus profilio logistikos specialistų, taigi net teko patiems mokyti darbuotojus.
Esant didelei konkurencijai – sunku išlikti. Koks pagrindinis Jūsų konkurencinis pranašumas?
Pirmiausia sąžiningumas, inovatyvūs sprendimai, kliento poreikių išaiškinimas ir geriausių sprendimų pateikimas, platus spektras paslaugų bei įmonėje dirbantys savo srities specialistai. Visa tai leidžia deramai ir optimaliai patenkinti kliento poreikius.
Stengiamės, kad mūsų paslaugos būtų ne tik gausios, bet ir kokybiškos – nuolat investuojame į darbuotojų mokymus, plečiame ir atnaujiname automobilių parką, įgyvendiname vis naujus projektus, taigi mokomės patys, augame, plečiamės, stipriname pozicijas Lietuvoje ir užsienyje, stengiamės pritaikyti prie besikeičiančių rinkos sąlygų.
Nemažai rinkos dalyvių skundžiasi, kad pastaruoju metu jų verslą žlugdo krintantys gabenimų įkainiai. Ar pastebėjote tokią tendenciją? Kuriose kryptyse ji labiausiai pastebima?
Tai daugiau pastebima kalbant apie gabenimus autotransportu. Jūrinių pervežimų įkainiai auga. Susidūrus su gabenimų sausuma įkainių mažėjimu, tenka laviruoti, kad išlaikytume įsipareigojimus klientui.
Kaip augo Jūsų įmonė pastaraisiais metais (darbų apimtys, darbuotojų skaičius, veiklos kryptys, įdiegti logistikos sprendimai)?
Šiais metais minime 20-tąjį jubiliejų, taigi per tiek metų nuolat augome ir plėtėmės. Šiandien kolektyve jau turime beveik du šimtus darbuotojų. Įsteigtos dukterinės įmonės – UAB „Kontransa“ ir UAB „Marikonta“, teikiančios konteinerinių krovinių ekspedijavimo ir laivybos linijų agento paslaugas, bei veikiančios tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Atstovaujame tokioms laivybos linjoms kaip OPDR, „Hamburg Sud“, „Hyundai Merchant Marine“.
Prieš dvejus metus pasirašėme sutartį dėl laivybos linijos „Unifeeder“ agentavimo Lietuvoje, o po metų ir Latvijoje. Šių metų pradžioje „Arijus“ pradėjo atstovauti vienai iš didžiausių skystų, miltelinių bei granuliuotų medžiagų transportavimo kompanijų „InterBulk“ Baltijos šalyse bei Baltarusijoje.
Krovinių ekspedijavimą šiandien vykdome jūra, autotransportu, geležinkeliu, kombinuotu transportu, pristatome krovinius „nuo durų iki durų“, profesionaliai pervežame pavojingus ir negabaritinius krovinius, teikiame sandėliavimo paslaugas.
Šių metų pradžioje prisidėjome prie šaudyklinio traukinio „Merkurijus“ (Klaipėda-Maskva) paleidimo – tai suteikė galimybių dar labiau išplėsti mūsų siūlomas ekspedijavimo paslaugas.
Metų pradžioje atnaujinome sunkiasvorio transporto parką, netrukus į kelius išriedės dar naujų „Arijaus“ vilkikų. Apskritai einame koja kojon su naujovėmis, siūlome vis naujas ir tobuliname esamas paslaugas, todėl mūsų augimas, tvari plėtra, vis nauji projektai atsispindi teigiamuose bendrovės veiklos rezultatuose: UAB „Arijus“ 2011 m. baigė trečdaliu didesniais pardavimais, sėkmingai pradėjo ir pirmąjį šių metų ketvirtį – planuotas ikimokestinis ketvirčio planas buvo viršytas daugiau nei 60 proc.
Kokias globalias ir lokalias logistikos problemas pastebite šiuo metu?
Kalbėdamas apie globalias logistikos problemas, pirmiausia išskirčiau didėjančius įkainius jūriniuose gabenimuose bei vietų kroviniams trūkumą. Tai apsunkina darbą, tačiau didelis žinių bagažas bei platus partnerių tinklas vis vien leidžia pasiūlyti poreikius atitinkančius logistinius sprendimus.
Ir globaliai, ir vietos rinkoje darbą komplikuoja sparčiai kylančios kuro kainos. Pastebėčiau, kad atsigauna sandėliavimo paslaugų rinka, taigi procesai nestovi vietoje – tenka nuolat prisitaikyti.
Dar visai neseniai labai daug diskusijų keldavo mintys apie ekspeditorių veiklos licencijavimą. Ar tam pritartumėte?
Nors ši tema daugeliui krovinių vežėjų yra labai jautri, tačiau diskutuotina. Aš galbūt kelčiau klausimą dėl veiklos sertifikavimo – juk ir krovinių savininkai, ir vežėjai nori turėti patikimus ir finansiškai stabilius partnerius. Tikiu, kad šis klausimas anksčiau ar vėliau bus išspręstas, nenuviliant nei vienos pusės.
Esate aktyvūs Lietuvos logistų asociacijos nariai. Kokios naudos gaunate iš dalyvavimo šioje asociacijoje?
Priklausome kelioms asociacijoms – Lietuvos nacionalinei logistų asociacijai LINEKA, nacionalinei vežėjų automobiliais asociacijai LINAVA, Lietuvos laivybos maklerių ir agentų asociacijai, taip pat esame Klaipėdos prekybos, pramonės ir amatų rūmų, FIATA bei Didžiosios Britanijos prekybos rūmų nariai. Dalyvavimas kiekvienoje asociacijoje padeda bendrauti tarpusavyje, išsiaiškinti problemas, rasti jų sprendimo būdus. Asociacijos padeda visa tai įgyvendinti.
Kaip manote, kas keisis Lietuvos logistikos padangėje per artimiausius 10 metų?
Manau, mūsų logistikos įmonės augs, stiprės, užims vis tvirtesnes pozicijas užsienio šalyse, įgaus pripažinimą, taps savotišku tiltu tarp buvusių Sovietų respublikos šalių ir Europos bei Vakarų.
Tikėtina, kad augs 3PL paslaugų poreikis ir pasiūla, daugės inovatyvių logistinių sprendimų, siekiant krovinius pristatyti kokybiškiau, taupant laiko ir kitas sąnaudas. Tikiu, kad rinkoje liks patikimos, stiprios bei konkurencingos logistikos įmonės, o tai garantuos klientams dar kokybiškesnes paslaugas.
Ką keistumėte, jei tektų įmonę kurti iš naujo?
Absoliučiai nieko. Didesnių klaidų pavyko išvengti, o iš padarytų – pasimokyti ir jų nebekartoti. Apsibrėžus tikslus ir žinant priemones, kaip juos įgyvendinti, veikiant pagal savo verslo filosofiją, turint profesionalų kolektyvą, nebijantį naujovių bei rizikos, sąžiningai elgiantis su klientais, partneriais ir darbuotojais, nėra ką keisti, nes, regis, viską padarai taip, kaip gali geriausiai. Tai, kad išgyvenome ne vieną krizę ir ką tik atšventėme garbingą 20-tąjį jubiliejų, aiškiai parodo, jog „Arijus“ visada buvo ambicinga kompanija ir ėjo teisingu keliu.
Koks vadovas esate? Sakoma, kad vadovaujantis žmogus niekada negali būti draugas savo kolektyvo nariams. Galite patvirtinti ar paneigti šią nuostatą?
Norėčiau tikėti, kad esu demokratiškas ir tolerantiškas. Įsiklausau į darbuotojų nuomonę, stengiuosi ugdyti jų atsakomybę – kad pats žmogus turėtų sprendimų priėmimo teisę bei vertintų jam suteiktą pasitikėjimą.
Visada noriu, kad įmonėje būtų gera darbinė atmosfera, žmonės būtų išklausyti, suprasti, žinotų ir jaustų savo darbo rezultatus, indėlį į kompanijos gerovę. Kaip socialiai atsakinga įmonė stengiamės užtikrinti teisingą bei laiku mokamą atlygį, taikome motyvacinę sistemą, skatiname lyderystę, investuojame į ugdymo programas, vertiname ilgamečius darbuotojus.
Norėčiau paneigti nuostatą, kad vadovas negali būti draugu: nors profesinis ir asmeninis gyvenimas yra skirtingi dalykai, visi kasdien praleidžiame daug laiko kartu, vieni kitus pažįstame, suprantame, man svarbu kokiomis mintimis ir nuotaikomis gyvena įmonėje dirbantys žmonės.
Kokie Jūsų įmonės artimiausi siektini tikslai?
Norime toliau augti, plėstis, vykdyti naujus projektus, gerinti darbo sąlygas bei atlygio sistemą. Turime daug planų, minčių apie naujas paslaugas bei esamų paslaugų gerinimą ir plėtrą. Ketiname didinti sandėliavimo paslaugų spektrą, plėsti automobilių parką, žengti į naujas rinkas ir, žinoma, stiprinti pozicijas geru, kokybišku ir sąžiningu darbu.