Karolina Jocytė, www.vezejugidas.lt
Nors teigiama, kad afrikinis kiaulių maras žmogaus organizmui nėra pavojingas, bet paskutiniu metu pasklidusi žinia apie afrikinį kiaulių marą išgąsdino ne vieną, tačiau vietoje to, kad būtų ieškoma radikalių sprendimų, kaip užkirsti kelią užkrato plitimui, labiau domimasi jo atkeliavimo į Lietuvą versijomis. Paskutiniu metu pasklido mitas, kad virusą atvežė vairuotojai, Rusijoje pirkę mėsos produktus ir likučius išmetę Lietuvoje poilsio aikštelių šiukšliadėžėse.
„Versija, kad užkratas atvežtas vilkikais, buvo pasirodžiusi visuomenėje. Esmė ta, kad vairuotojai, važiuodami iš Rusijos ar Baltarusijos, į kelionę mėgsta pasiimti termiškai neapdorotų mėsos gaminių – lašinių, šalto rūkymo dešrų, šoninės ir panašiai. Kadangi tose šalyse kontrolė nėra pakankama ir yra pavienių augintojų, kuriuos sužiūrėti sunku, yra nemaža tikimybė, kad užsikrėtusios kiaulės ar šerno mėsa buvo panaudota mėsos gaminių gamybai. Žmogui tai nėra pavojinga, jis absoliučiai nejaučia šio viruso, bet jei toks mėsos gaminys atsiduria Lietuvoje vairuotojų poilsio vietoje, pavyzdžiui, aikštelėse ir dalis jos papuola i šiukšliadėžes, tai naktimis miško gyvūnai eina ieškoti maisto (aut. pastaba – tai dar sutapo su šaltuoju periodu, kai miške maisto jau nėra), ir randa atliekų. Tarkime, šernas pasiknisa šiukšlių dėžėje ir ranka užkrėstos dešros. O tada tik laiko klausimas, kada jis nudvės ir kiek užkrės aplink save“, – aiškina Lietuvos mėsos perdirbėjų asociacijos direktorius Egidijus Mackevičius.
Anot pašnekovo, gal čia sutapimas, o gal ne, bet tokia versija yra, nes „dabar žiema, šernų migracija nedidelė, ir kad kaip tik dabar ateitų iš Baltarusijos kažkur prie Alytaus, keistoka, iš tikrųjų daug klausimų, tačiau įmanoma“.
Jei kalbėtume apie šios versijos rimtumą, reiktų paminėti, kad ją aptarė ir Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba. „Norėtųsi, kad aikštelių šiukšliadėžės būtų rimčiau prižiūrimos, kad žvėrys netampytų šiukšlių, nes virusą gali ir varnos pernešti, ir lapės“, – įspėja E. Mackevičius.
Kalbintas sunkvežimio vairuotojas, p. Julius, neatmeta tokios galimybės. „Ne kartą pats esu taip daręs ir matęs, kad taip elgiasi kolegos. Be to, kai kurie vairuotojai net neišmeta maisto, o palieka jį tikėdami, kad ateis laukinių gyvūnų ir suės. Toks rūpinimasis alkstančiais gal ir privedė Lietuvą prie dabartinės situacijos. Bet kas kaltas? Juk švietimo ta tema iš esmės nebuvo. Tik dabar visi apie tai puolė kalbėti“, – susirūpinęs į Rusiją ir Baltarusiją dažnai vykstantis vairuotojas.
Kokia bus šios problemos baigtis, dar nėra aišku. VMVT tarsi atsiribojo tylos siena -į vezejugidas.lt siųstus klausimus dėl straipsnyje minimos versijos neatsakė, telefonu su spaudos atstovu taip pat nepavyko susisiekti.