Apie “iš vairuotojų išskaitomą franšizę”

June 14, 2012 Naujienos

Laimonas Stončius, www.zalukontrole.lt 

Į kabutes šį teiginį įdėjau todėl, kad jis iš esmės yra neteisingas, nors jį dažnai vartoja įmonių vadovai. Draudimo franšizė ir vairuotojo atlyginta žalos dalis tarpusavyje neturi nieko bendro.

Tiesa, teisiškai gali kilti problemų pareikalauti iš vairuotojo atlyginti nuostolio sumą, viršijančią franšizę, t.y. tą dalį, kurią apmoka draudimas. Tačiau net ir tai yra neteisinga, nes Jūsų nuostoliai toli gražu neapsiriboja remonto sąmatomis.

Dėl vairuotojo sukelto įvykio auga Jūsų draudimo įmokos, atsiranda prastovų, žalų reguliavimo, reputacijos atstatymo ir įvairių kitų kaštų. Nesu juristas, todėl nenagrinėsiu teisinių aspektų – noriu paaiškinti kai ką svarbiau.

Tenka sutikti įmonių, kurios draudžiasi mažomis franšizėmis vien todėl, kad “iš vairuotojo daugiau nepareikalausi”. Norėdami suprasti, ką praranda įmonės, turinčios tokį požiūrį, pastudijuokime lentelę, kurioje pateikiu du scenarijus esant vienodam vairuotojų atsakomybės limitui – 3000 litų:

Visiškai nereiškia, kad scenarijus B visais atvejais yra pelningesnis, tačiau tai sužinoti įmonė gali tik įvertinusi draudimo pasiūlymus. Kaip apskaičiuoti arba numatyti žalų sumas iki franšizės, esu išdėstęs šiame straipsnyje.

Nagrinėdami šį klausimą, visų pirma turime nepamiršti, kad pagrindinis vairuotojo materialinės atsakomybės tikslas yra ne atlyginti jau padarytą žalą, o motyvuoti jį vengti naujų įvykių arba tokiems įvykus – tinkamai atlikti savo pareigas. Materialinės atsakomybės nebuvimas lemia didelį įvykių skaičių – tai patikrinta. Tačiau ar sumažės įvykių skaičius atsakomybės ribą pakėlus  pvz. nuo 1000 Lt iki 5000 Lt? Abejoju.

Šiuo atveju žymiai svarbesnis uždavinys yra teisingai įvardinti, už ką yra atsakingas vairuotojas. Pavyzdžiui, žalios kortos žala įmonei per išaugusias draudimo įmokas atneša žymiai didesnius nuostolius nei kasko – ar Jūsų vairuotojas gauna baudą padaręs tokį įvykį? Kokia vairuotojo atsakomybė, jei dėl neteisingo įvykio įforminimo Jūs praradote regreso teisę? Kuo jis atsako, jei laiku nepranešė apie įvykį ir dėl to jums kilo problemos su draudimu?

Trumpai tariant, šiuo straipsniu norėjau pasakyti: išjunkite savo galvoje bet kokias sąsajas tarp žodžių “vairuotojas” ir “franšizė” – jų nėra. Vietoje to ieškokite būdų sutaupyti, perkant draudimą su didesnėmis franšizėmis, o su vairuotojais kalbėkite apie materialines sankcijas, bet ne apie žalos atlyginimą.