Aldas Motiejūnas: vežėjams būtina pasakyti visą tiesą (komentaras)

January 29, 2015 Naujienos

Neketinau veltis į ginčus su jau senokai vežėjų nuomonės nepaisančiais kolegomis iš prezidiumo, bet po paskutinių įvykių su garantinio asociacijos LINAVA fondo pinigais, kaip TIR ir muitų komiteto vadovas, privalau atskleisti tikrąją situaciją.

Pradėkime nuo esmės. Ginčas kilo prezidiumo viduje dėl to ar vežėjams priklauso visi pinigai esantys garantiniame fonde Ženevoje. Dalis prezidimo narių, tokių kaip Erlandas Mikėnas ir Artūras Rutkauskas sako, kad asociacija LINAVA gali neatsiklaususi savo narių padengti asociacijos įsiskolinimus Tarptautinei kelių transporto sąjungai IRU už TIR knygeles garantinio fondo pinigais. Įvairiais būdais spausdami generalinį sekretorių Vidmantą Adomaitį jie pasiekė, kad būtų pradėtos skolų užskaitymo procedūros ir yra parengtas tai numatantis prezidiumo nutarimas.

Mano kolegos J.Misiūnas, D.Abramavičius, I.Stančinskaja ir kiti esame visiškai kitos nuomonės. Tai kas gulėjo iki šiol Ženevos garantiniame fonde yra vežėjų pinigai ir jie turi būti vežėjų, o ne kažkokių skolų užkaišiojimo priemonė. Mes neturime jokios moralinės teisės pasinaudoti valiutų kursų svyravimu ar kitomis aplinkybėmis, kad galėtume paimti iš fondo pinigus ir padengti asociacijos LINAVA įsipareigojimus. Tai draudžia daryti tuo klausimu kiek anksčiau priimtas prezidiumo nutarimas. Bet šio nutarimo ir elementarios moralės normų bandoma nepaisyti. Vienas iš Dievo įsakymų byloja – Negeisk svetimo turto.

Pinigai yra vežėjų, o ne LINAVOS

Pinigai yra vežėjų ir netgi jei buvo priimtas protingas sprendimas iš bendro fondo nupirkti 4,35 mln. JAV dolerių kursu 0,8616 už 3,75 mln. Šveicarijos frankus, visas valiutų skirtumas yra vežėjų įnešusių pinigus nuosavybė. Tai nėra LINAVOS pinigai.

Priminsiu, kad konvertuotas buvo ne visas fondas (6,6 mln. Šveicarijos frankai), o tik 3,75 mln. Šveicarijos frankų. Aš negaliu suprasti kodėl, nes būtų logiška konvertuoti visą sumą, o vežėjai laimėtų dar daugiau. Juk lieka dar nekonvertuotų 2,85 mln Šveicarijos frankų. Mes galėtume pasiekti dar didesnį laimėjimą dėl valiutų skirtumų jei konvertuotume juos į eurus!

Visgi sprendimas, kurį priėmė generalinis sekretorius ir sekretorius finansams Tadas Ruželė konsultuojami jau mano minėtų kolegų prezidiumiečių iš Kauno, nustebino visus.

Likusių 2,85 mln. Šveicarijos frankų likimas net ir man, TIR ir muitų komiteto pirmininkui tapo neaiškus. Dalį šių lėšų ketinama grąžinti vežėjams kaip permoką už 2013 metus, kai visi pirkome TIR knygeles mokėdami 22 Šveicarijos frankais brangiau.

Viskas gerai, tačiau sužinojus, jog asociacijos LINAVA generalinis sekretorius Vidmantas Adomaitis sausio 23 dieną parašė raštą į Ženevą IRU atsakingiems pareigūnams ir prašo grąžinti tik 2,36 mln. Šveicarijos frankus kilo įtarimas, o kur gi dingo dar 486 038,72 Šveicarijos frankai? Šiandien gavau atsakymą iš Erlando Mikėno, kuris viešame kreipimęsi neslepia, jog šiais pinigais bus padengtos LINAVOS skolos IRU.

Leiskite paklausti, kokiu pagrindu ir kieno sprendimu bus daroma ši užskaita? Prezidiumas tokio sprendimo nepriėmė. Galbūt todėl bandyta praėjusią savaitę imituoti greitą nuotolinį balsavimą, kurį organizavo ir prezidiumo nutarimo projektą parengė prezidiumo patarėjas Zenonas Buivydas? Vėlgi klausiu, o kas jį įgaliojo ir jam liepė tai daryti? Pasirodo, gavęs žodinius nurodymus iš Kauno ir Šiaulių atstovų patarėjas pats ėmėsi tokios iniciatyvos.

Ar vežėjai turi teisę atgauti visus pinigus?

Jei sutariame, kad garantiniame fonde esantys pinigai yra vežėjų ir turi būti grąžinti vežėjams, kyla dar vienas įdomus klausimas: kodėl 22 frankų permoka grąžinama tik už 2013 m. laikotarpį? Juk pamename, kad šis padidėjimas buvo įvestas dar 2011 m. viduryje ir brangiau už TIR knygeles mokėjome visus 2012 metus ir dar 2013 metus. Kodėl toleruojama tokia neteisybė ir kam tai naudinga, kad permokos bus grąžintos tik už 2013 metus?

Esu tikras, kad nei Ernst&Young parengtos rekomendacijos šiuo klausimu nei specialaus komiteto sprendimai nėra teisingi.

Vežėjams turime grąžinti viską, ką jie yra permokėję. Nesutinku su jokiais E.Mikėno ar A.Rutkausko argumentais kai kalbama apie vežėjų nuosavybę, jų asmeninius pinigus garantiniame fonde. Visų už TIR knygeles permokėjusių vežėjų interesas yra atstatyti istorinę neteisybę, kuri buvo įvykdyta jų atžvilgiu ir grąžinti jiems privalome viską iki cento.

Ta dalis vežėjų, kurie įnešė po 8 tūkst. JAV dolerių į garantinį fondą dėka palankaus valiutų kurso šiandien turi gerokai didesnę sumą. Tuo atveju jei jie norėtų grąžinti savo pinigus iš fondo privalome išmokėti jiems visą sumą su valiutų konvertavimo metu priaugusia dalimi. Nusavinti šių pinigų niekas neturi teisės.

Šaltinis: linava.lt

FOTO: linava.lt