Žydrė Dargužytė
Praėjusią savaitę vykusiame Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ prezidiumo posėdyje svarstytas klausimas dėl UAB „Kautra“ priėmimo į narius. Ši kompanija jau buvo asociacijos narė – anot kai kurių prezidiumo narių, neteisėtą narystės perdavimą įmonei „Kautra Cargo“ „palaimino“ praėjusios kadencijos prezidiumas. Asociacija prarado 150000 litų stojamąjį mokestį. Prezidiumo nariai praėjusiame posėdyje nepriėmė „Kautros“ į asociaciją, šis klausimas atidėtas ir bus sprendžiamas šią savaitę vyksiančio posėdžio metu.
Pagal „Linavos“ įstatų 5 dalies, 5.11. punktą „Kai juridinis asmuo, esantis nariu ar kandidatu į narius, įstatymų nustatyta tvarka reorganizuojamas ar pertvarkomas, asociacijos prezidiumo nutarimu nariu lieka buvusio nariuo ar kandidato į narius teises ir pareigas įstatymų nustatyta tvarka perėmęs juridinis asmuo. Narystės asociacijoje perdavimas negalimas“.
Iš pirmo žvilgsnio viskas atrodytų tarsi ir gerai – juk keleivinio susisiekimo bendrovė „Kautra“ buvo reorganizuota, tačiau paanalizavus dokumentus matyti, kad „Kautra Cargo“ įkurta beveik metais vėliau nei paskutiniai įrašai apie reorganizavimą.
Registrų centro duomenų bazėje „Kautros“ visuotinio akcininkų susirinkimo protokolo Dėl reorganizavimo sąlygų ir įstatų tvirtinimo registracijos data 2010-07-01, o „Kautra Cargo“, kurios 100 proc. akcijų valdo UAB „Kautra”, įkurta 2011-04-15.
Atsižvelgiant į šiuos duomenis ir aptarta įstatų punktą, peršasi išvada, kad „Kautra“ savo narystę „Kautra Cargo“ perdavė neteisėtai ir taip sutaupė 150 tūkst. Lt (aut. pastaba – tiek kainuoja įstojimas į asociaciją krovininio transporto bendrovei).
Pasiteiravome UAB „Kautra“ vadovo Lino Skardžiuko, ką jis mano apie tai, jog asociacija neteko 150 tūkst. Lt. „Perduoti narystės negalima, bet tam yra skirta reogranizacija, taigi taip ir perėjo ta narystė. Esminis klausimas dėl 150 tūkst. Vieni prezidiumo nariai mano, kad mes tuos pinigus turime mokėti, o mes taip nemanome, nes esame vieni iš „Linavos“ steigėjų. Mes nesame „nulinėje“ padėtyje, taigi neturime mokėti taip, kaip kitos bendrovės, atėję iš gatvės. Mes esame „Linavos“ nariai ir juk nepadauginome savo įmonių skaičiaus. Mes ir transporto licenciją turėjome, ir krovinius esame vežę, be to, esame nariai nuo pat asociacijos gyvavimo pradžios. Kodėl turėtume mokėti? Juk ne iš gatvės atėję? Atidavėme narystę savo dešiniajai rankai, bet juk organizmas tas pats“, – svarsto L. Skardžiukas.
Pakalbinus vežėjus, kurie už stojimą į asociaciją sąžiningai kažkada sumokėjo 150 tūkst. ir išdėsčius situaciją, jie skeptiškai vertina tokį manevrą. „Negali būti jokių išlygų – įkūrėjas, ar ne – visiems turi galioti tie patys dėsniai, o dabar išeina taip, kad bandoma gauti privilegijų. Mes irgi galėjome galvoti apie dovanotą narystę, bet nesukčiaudami sumokėjome. Asmeniškai man tada tokia suma buvo labai dideli pinigai“, – dėsto prisistatyti nenorėjęs vežėjas (aut. pastaba – redakcijai jo tapatybė žinoma).
L. Skardžiukas paklaustas, ką darys, jei „Kautra“ nebus priimta į asociaciją, sako pernelyg neišgyvensiantis: „Tuomet būsime ne „Linavos“ nariai. Negi nuo to „Linavai“ geriau ar blogiau? Manau, kad jiems bus visiškai tas pats. Aš galvoju, kad „Linava“ rimta organizacija ir mūsų noras – joje būti“, – apibendrina L. Skardžiukas.
Paanalizavus situaciją detaliau, matyti, kodėl L. Skardžiukas pernelyg neišgyvena dėl to, jei nepavyktų tapti nariais – keleivinio transporto įmonei asociacija juk nėra tokia reikalingi kaip krovininio. „Kautra Cargo“ vadovai ir darbuotojai gali būti ramūs – TIR knygelių galės nusipirkti.
UAB „Mečys“ vadovas ir prezidiumo narys Mečislovas Atroškevičius mano, kad galima priimti „Kautrą“ į narius. „Ateina žmogus ir prašo tapti nariu – kaip turiu balsuoti? Nematau dėl ko turėčiau prieštarauti ir negaliu balsuoti prieš, nes tai transporto įmonė – susimokės stojamąjį mokestį, ir viskas. „Kautra“ juk jau buvo narys. Pagal įstatus, po reorganizacijos atsiradus dviems įmonėms abi negali likti narėmis. Viena prisiima įsipareigojimus ir lieka nariu, kita įmonė lieka laisva ir nieks netrukdo tokiai įmonei vėl stoti į asociaciją. Šiandien taip reogranizuota apie 300 įmonių. Kaip toli atgal turime žiūrėti? Ar turime kvestionuoti buvusio prezidiumo nutarimus? Tai gali padaryti tik kongresas. Čia praėjusios kadencijos prezidumo sprendimas, o šiandien ateina nauja įmonė ir aš nematau problemų, kad ji taptų nare“, – apibendrina M. Atroškevičius.
UAB „Vedautos autotransportas“ generalinis direktorius ir prezidiumo narys Erlandas Mikėnas įsitikinęs, kad narystė „Kautra Cargo“ perduota neteisėtai, todėl už tai turi būti atsakyta. „Kautra“ negali būti priimta į narius kaip keleivinio transporto įmonė. Asociacija negali prarasti 150 tūkst. Lt, nes jos finansinė situacija ir taip yra labai komplikuota. Buvau nustebintas, kai praėjusio posėdžio dienotvarkėje pamačiau šį klausimą. Tikiuosi, kad prezidiumo nariai atsakingai pažiūrės į šį klausimą ir neleis sau kartoti praėjusios kadencijos prezidiumo klaidų. Dokumentus narystei priima sekretoriato darbuotojai, konkrečiai – prezidento patarėjas Vytautas Kalašinskas. Pažeidžiant įstatus, negalimas jų priėmimas. Juk sekretoriato darbuotojai turi būti susipažinę su įstatais. Prezidentas neturi teisės įtraukti tokio klausimo į darbotvarkę (praėjusios kadencijos prezidiumo posėdyje), jei narystė perduodama ne pagal įstatus“.
Susisiekti su p. Kalašinsku šįryt vezejugidas.lt redakcijai nepavyko. Ar „Kautra“ taps „Linavos“ nare paaiškės jau šią savaitę.