Žydrė Dargužytė
Gegužės 23 d. Seimo Antikorupcijos komisiją pasiekė dar vienas raštas dėl Lietuvos vežėjų asociacijos „Linava“ finansinių bėdų. Raštą, palaikydami 35 vežėjus, kurie anksčiau kreipėsi į minėtą komisiją, pasirašė asociacijos revizijos komisijos pirmininkas Vidmantas Pelėda ir prezidiumo narys Juozas Kuklys. Vezejugidas.lt susisiekė su komisijos pirmininku Ligitu Kernagiu, kuris patvirtino, kad darbo grupei pavesta išnagrinėti visus gautus raštus. Kai bus visapusiškai susipažinta su esama padėtimi ir išanalizuoti visi galimi aspektai, Antikorupcijos komisija spręs, ką daryti toliau.
„Raštų gavome iš daugelio pusių: ir iš 35 vežėjų, ir iš mažųjų vežėjų, ir iš asociacijos vadovybės, net iš Ževenos pasiekė raštas. Laukiame atsakymų iš institucijų, į kurias išsiųstos užklausos, tada viską perduosime darbo grupei. Jie analizuos, pateiks savo pastebėjimus Antikorupcijos komisijai. Šiuo metu nusiskundimai asociacija „Linava“ gana rimti – ypač iš smulkiųjų vežėjų. Netgi yra nusiskundimų, kad piktnaudžiaujama TIR knygelių išdavimais, kad maži ir vidutiniai vežėjai galimai yra diskriminuojami. Darbo grupėje dalyvausiu ir aš pats bei kiti“, – ryžtingai nusiteikęs L. Kernagis.
Darbo grupės narė, Lietuvos nacionalio verslo konfederacijos generalinė direktorė, Nijolė Uinskienė džiaugiasi, kad imamasi veiksmų, o apie rezultatus bus galima kalbėti tada, kai visi atliks savo darbus: „Tai, matyt, reikėjo daryti jau gerokai anksčiau. Minėtos finansinės bėdos kaupėsi jau seniai – kaip koks pūlinys. Smulkūs ir vidutiniai vežėjai pateikė jiems rūpimus klausimus ir mūsų konfederacijai, ir Smulkaus ir vidutinio verslo tarybai prie Ūkio ministerijos. Yra ką veikti – valstybė, prisiimdama įsipareigojimus už TIR sistemą, dar neturi mechanizmo, kaip kontroliuoti asociacijos ūkinę ir finansinę veiklą. Kontrolės nebuvimas, mano nuomone, turėjo įtakos TIR knygelių kainos padidėjimui“, – įsitikinusi N. Uinskienė.
Panašios pozicijos rašte Antikorupcijos komisijai laikosi ir V. Pelėda bei J. Kuklys. „Lietuva, prisijungdama prie TIR konvencijos, įgijo pareigą kontroliuoti, jog asociacija, kuriai ji pavedė vykdyti viešąsias funkcijas – išduoti TIR knygeles – atitiktų TIR konvencijos nustatytus privalomus reikalavimus. Nepaisant to, šiuo metu nėra jokios realios ir nuolatinės valstybinės kontrolės ūkinės, finansinės veiklos atžvilgiu. Tai, tikėtina, ir sukėlė esamų finansinių bėdų“, – dėsto V. Pelėda.
Jam pritaria „Linavos“ prezidiumo narys J. Kuklys: „Be to, šiuo metu „Linavos“ išduodamų TIR knygelių kainos yra gerokai aukštesnės nei kaimyninėse šalyse. Pavyzdžiui, 4 lapų TIR knygelės Lietuvoje kainuoja apie 204 Lt, Latvijoje – apie 135 Lt, Lenkijoje – apie 118 Lt, Baltarusijoje – apie 155 Lt. „Linava“ knygelių kainą vežėjams nustato nenurodydama jos sudedamųjų dalių bei nepateikdama duomenų, ar ši kaina yra pagrįsta TIR koncencijos administravimo išlaidomis“, – aiškina J. Kuklys.
Vezejugidas.lt pakalbino „Linavos“ narių, vežėjų atstovus, ką jie mano apie esamą situaciją asociacijoje. Dauguma apklaustųjų paminėjo, kad juos piktina tai, jog vežėjai už TIR knygeles moka iš anksto, o „Linavoje“ susidaro skolų. Be to, pabrėžiama, jog neaišku, kaip yra su jų depozitu, įneštu stojant į asociaciją. Mat vežėjai, tapdami nariais, turėjo sumokėti 8000 JAV dolerių depozitą. Kur šie pinigai ir kiek jų yra – asociacijos vadovybė regioninių susirinkimų metu beveik nekalbėjo, į vežėjų tiesioginius klausimus ta tema nebuvo atsakyta.
Raštą Antikorupcijos komisijai pasirašę „Linavos“ nariai pabrėžia, kad pagrindinis jų tikslas – kad būtų pradėtas teisinis tyrimas ir būtų nustatytos finansinių pažeidimų asociacijoje priežastys. „Norėtume, kad Semo Antikorupcijos komisija inicijuotų atitinkamų teisės aktų pakeitimus ar priėmimą, kad būtų užtikrintas tinkamas „Linavos“ viešųjų funkcijų (aut. pastaba – TIR knygelių išdavimo) atlikimas ir kontrolė. Taip pat sieksime, kad monopolinę padėti Lietuvoje turinti asociacija negalėtų piktnaudžiauti savo padėtimi – nepagrįstai kelti TIR knygelių kainas, neskaidriai disponuoti vežėjų pinigais“,- dėsto vežėjai.