Ekonominis vairavimas: daug kas priklauso nuo vairuotojo

May 16, 2012 Automobiliai - naujienų portalas

Žydrė Dargužytė

Pastaruoju metu transporto rinkoje itin daug kalbama apie degalų taupymą, modernias technologijas sunkiasvorėse transporto priemonėse, padedančias taupiau vairuoti. Vis dėlto ekonominio vairavimo specialistai pripažįsta, kad pagrindinis lėmėjas kelyje – vairuotojas. Vezejugidas.lt apie taupų ir atsakingą vairavimą kalbasi su UAB „Adampolis“ ekonominio vairavimo instruktoriumi Romualdu Minelga.

Kokiu greičiu rekomenduojama važiuoti sunkiasvorėms transporto priemonėms?

Yra atlikti tyrimai, kurie rodo, kad optimalus greitis yra 80–85 km/h. Daugelyje šiuolaikinių transporto priemonių įmontuoti greičio ribotuvai.

Kai kalbama apie greitį, visų pirma reiktų kalbėti apie saugumą ir tik paskui apie ekonomiją. Jei sunkiasvorės transporto priemonės vairuotojas važiuoja 100 km/h – jis jau yra pažeidėjas. Tokie vairuotojai neleistinais būdais atjungia ribotuvus. Žinoma, kenčia ir darbdavys – juk kuo greičiau važiuoji, tuo didesnės sąnaudos.

Kaip perjunginėti pavaras?

Reikia stengtis tai daryti kuo rečiau. Transporto priemonė su automatine pavarų dėže daug ekonomiškesnė. Einama link to, kad ateityje būtų kuriamos transporto priemonės tik su automatinėmis pavarų dėžėmis. Visų pirma tai yra ekonomiškiau, o antra – daug patogiau.

Kiek per mažas slėgis padangose sutrumpina padangų eksploatavimo laiką?

Padangų tarnavimo laikas gali sutrumpėti net iki 50 proc. Jei slėgis skiriasi visose padangose, tai – jau rimta grėsmė saugumui. Geriau jau kai visose padangose oro po truputėlį trūksta, negu, kai slėgis labai skirtingas.  Juk mašina tampa nestabili. O netinkamai pripūstos padangos ir sprogti gali, be to, stabdymo kelias tampa ilgesnis, posūkiuose mašina ne taip stabiliai laikosi ant kelio.

Kaip degalų sąnaudas lemia varančiųjų ašių kiekis?

Kuo daugiau varančiųjų ašių, tuo didesnės sąnaudos. Kuo daugiau agregatų mašinoje, kuriuos variklis turi sukti, tuo didesnės sąnaudos.

Kaip degalų sąnaudas lemia transporto priemonės rida?

Iki tam tikro nuvažiuotų kilometrų skaičiaus visos naujos transporto priemonės naudoja daugiau degalų. Juk detalės turi „prisišlifuoti“.

Jei mašina protingai eksploatuojama, jei ji nelaužoma, tai gana ilgai tarnauja, o kuro sąnaudos nuo kilometražo skaičiaus nepriklauso.

 

Kaip dažnai reikia patikrinti ratų diskų temperatūrą ir kaip nuo jos priklauso vairavimo ekonomiškumas?

Diskai tikrinami dėl to, kad galima būtų įsitikinti, ar nestringa stabdžių kaladėlės ir guoliai. Aišku, jei stringa, tai pasunkėja mašinos riedėjimas ir, žinoma, padidėja kuro sąnaudos.

Kokios įtakos vairavimo ekonomiškumui turi nepakankamai įtemptas tentas?

Pablogėja aerodinaminės savybės, mašina yra stabdoma.

Ką vadinate chaotišku vairavimu?

Tai – „šumacheriškas“ vairavimas: staigus stabdymas, vėl pradėjimas vairuoti, dažnas pavarų perjunginėjimas.

Kas įeina į šiuolaikinio ekonominio vairavimo sąvoką?

Tai ne vien degalų taupymas, bet ir mašinos saugojimas. Mašina turi tarnauti tiek, kiek numatyta gamintojo, ir dar ilgiau. Vairuotojas turi ją protingai eksploatuoti, kad ir stabdžių trinkelės laikytų, ir padangos tarnautų tiek, kiek joms priklauso, ir visi kiti agregatai gerai funkcionuotų.

Koks tinkamas variklio apsukų skaičius yra važiuojant į įkalnę?

Tai  priklauso nuo gamintojo, taip pat nuo kiekvienos mašinos modelio. Atsižvelgę į mašinos modelį, mes pasakome, kokiomis apsukomis reikia važiuoti į kalną.

Kas labiausiai lemia vairavimo neekonomiškumą?

Chaotiškas vairavimas. Tiksliau, vairavimo stilius. Viskas priklauso nuo paties vairuotojo.  Jei vairuotojas teisingai priima mokymus ir stengiasi vairuoti atsakingai, tai ir pasiekiama vairavimo ekonomija.