Žydrė Dargužytė
Pastaruoju metu Lietuvos transporto sektoriaus atstovai išgyvena ne pačius geriausius laikus: juos neramina problemos Rusijoje dėl pernelyg subjektyvaus leidimų panaudojimo traktavimo, įsigaliojusių keliasdešimties tūkstančių litų baudų už minėtus pažeidimus bei finansinės problemos Lietuvos nacionalinėje vežėjų asociacijoje „Linava“. Balandžio pabaigoje Seimo Antikorupcijos komisija gavo 35 asociacijai priklausančių vežėjų raštą, kuriame prašoma įvertinti, ar „Linavos“ ir jos dukterinių įmonių vadovų, atsakingų už finansinės atskaitomybės parengimą, veiklos kontrolę ir vykdymą, veiksmuose nėra nusikalstamos veikos požymių ir nustatyti, ar pati asociacija ir jos dukterinės įmonės nedaro žalos asociacijos nariams ir tretiesiems asmenims.
Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininkas Ligitas Kernagis patvirtina, kad raštą komisija gavo ir jau pradėjo juo intensyviai domėtis: „Išsiuntėme užklausas į įvairias institucijas, tarp jų ir į asociacijoje „Linava“ auditą atlikusią kompaniją „Ernst&Young”. Taip pat esame gavę raštą iš Tarptautinės vežėjų sąjungos IRU. Abi pusės turi savų argumentų, tad kai bus surinkti visi reikiami duomenys, svarstysime šį klausimą detaliai ir rimtai. Kada šis klausimas atsidurs posėdžio darbotvarkėje, dar nėra aišku“, – dėsto L. Kernagis.
Asociacijos „Linava“ finansine padėtimi vežėjai susirūpino gavę audito kompanijos sudarytą finansinio ir mokestinio patikrinimo ataskaitą už 2010 m. bei 2011 m. asociacijos balansą. Tuomet paaiškėjo, kad asociacija yra atlikusi išankstinius mokėjimus bankrutuojančioms įmonėms (1, 67 mln. Lt), kitoms įmonėms – 1,74 mln. Lt, išdavusi ilgalaikių beprocentinių paskolų be grąžinimo terminų asociacijos darbuotojams (1,3 mln. Lt), apskaito 1, 838 mln. Lt gautiną iš biudžeto PVM, tačiau nuo 2010 m. nesikreipė į VMI dėl jo grąžinimo, per 2011 m. nuosekliai nederino mokesčių likučių su VMI.
„Manau, kad po tokių audito išvadų bet kokioje kitoje valstybėje asociacijos vadovai garbingai atsistatydintų. Negana to, atitinkamos struktūros tokią asociaciją uždarytų per dieną. Jei kokioje nors privačioje bendrovėje būtų tokia padėtis, akcininkai turbūt eitų kartis, o valstybinės tarnybos skirtų milžiniškų baudų, vadovai kaipmat turėtų atsakyti už veiklos padarinius. Mūsų asociacijoje kažkodėl viskas kitaip“, – svarsto UAB „Vilktukas“ vadovas Rimas Raščius.
Susisiekimo ministerijai nerūpi?
Vežėjai dar 2010 m. įžvelgė grėsmių, kurios dėl ne itin geros padėties nacionalinėje vežėjų asociacijoje palietė visus rinkos dalyvius – buvo padidintos TIR knygelių, reikalingų vykdyti gabenimus į trečiąsias šalis, kainos (šiuo metu Lietuvoje minėtos knygelės, jei lygintume su kaimyninėmis šalimis, yra brangiausios). Dėl šių ir kitų priežasčių lietuviams sunku konkuruoti tarptautinėje gabenimų arenoje.
Raštą Seimo Antikorupcijos komisijai pasirašę asmenys sako, jog TIR knygelių brangimas juos paveikė neigiamai, kai kuriuos netgi sustabdė nuo investicijų į plėtrą. Anot kalbintų transpoirto srities specialistų, TIR knygelių brangimas buvo viena iš priežasčių, paskatinusių kreiptis į minėtą komisiją.
Vežėjai, paprašyti įvardinti TIR knygelių brangimo priežastis, sako, kad tai įvyko dėl to, jog „Linavoje“ buvo išsvaistyti pinigai.
Lietuvos smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijos atsakingasis sekretorius Sigitas Česnavičius nuolat analizuoja situaciją tarptautinių gabenimų rinkoje ir vertina finansinę padėtį „Linavoje“: „TIR knygelių kainas būtina mažinti, nes kitaip, esant dabartiniams nedideliems gabenimų frachtams ir problemoms dėl leidimų bei finansinėms bėdoms asociacijoje, mūsų verslas gali sustoti. Vežėjai puikiai prisimena, kodėl brango TIR knygelės, – asociacija turėjo įsiskolinimų Tarptautinei vežėjų sąjungai, jai, norint viską sustatyti į savas vietas, teko imti paskolą iš privačios kompanijos su 18 proc. metinių palūkanų, kuri iki šiol neperfinansuota ir vežėjams kasdien kainuoja per tūkstantį litų“.
Susisiekimo ministerija, gavusi vežėjų raštą dėl asociacijai gresiančios rimtos finansinės krizės dar prieš dvejus metus, teigiamai nesureagavo ir nesiėmė jokių veiksmų. Tuomet susisiekimo viceministras Rimvydas Vaštakas tiesiog perteikė „Linavos“ nuomonę, tarsi ministerija ir asociacija būtų vienas ir tas pats subjektas: „Asociacijos nuomone, skunde pateikta informacija neatitinka tikrovės ir šia informacija siekiama padaryti žalą asociacijos dalykinei ir verslo reputacijai, sumenkinti jos autoritetą verslo bei visos visuomenės akyse“. Anuomet ministerijai išdėstytos ir be atsako likę problemos 2012-aisiais realizavosi su kaupu.
Vežėjai sunerimę
„Sulaukiau asociacijos atstovų nepasitenkinimo, kuris man buvo išreikštas tiesiogiai dėl to, kad išdrįsau pasirašyti raštą Seimo Antikorupcinei komisijai dėl finansinių bėdų asociacijoje“, – sako nenorėjęs prisistatyti vežėjas iš Kauno (redakcijai jo tapatybė žinoma).
„Linavos“ revizijos komisijos narė, UAB „Visla“ atstovė Alicija Monkevič patikina, kad asociacijoje yra rimtų finansinių bėdų. „Gerai tai, kad teismo sprendimu suspenduota revizijos komisija gali tęsti darbus. Reikia pripažinti, kad valdymo organai išsigando revizijos komisijos, todėl ne tik bandė slėpti neatsakingai iššvaistytas lėšas, tačiau pasitelkė teismą, bandydami paralyžiuoti komisijos darbą, tačiau teisingumas nugalėjo. Belieka tikėtis, kad ir Seimo Antikorupcinė komisija tinkamai sureaguos į vežėjų raštą ir imsis realių veiksmų situacijai gerinti“, – teigia A. Monkevič.
Atlikus finansinį auditą „Linavoje“ ir radus nepavydėtiną finansinę situaciją, iki šiol niekas nenubaustas. Pasak vežėjų, dėmesys skiriamas informacijai nuo vežėjų slėpti, pasigirdo ir nuomonių, kad raštą Antikorupcijos komisijai parašiusius asmenis reiktų šalinti iš asociacijos. „Raštą vertinu kaip kenkimą asociacijai. Gal ir nuskambės radikaliai, bet pasiūliau tokius asmenis šalinti iš asociacijos“, – sako UAB „Daimanta“ vadovas, „Linavos“ prezidiumo narys Dainius Abramavičius.
Vežėjų raštas Antikorupcijos komisijai