Vežėjai nenori būti šventesni už popiežių

April 10, 2012 Automobiliai - naujienų portalas

Žydrė Dargužytė

Valstybinė kelių transporto inspekcija (VKTI) parengė projektą, kuris numato pažeidimus, už kuriuos vežėjas ar transporto vadybininkas praras nepriekaištingą reputaciją. Pažeidimų dokumente kone 100, tačiau ne visi jie, vežėjų nuomone, reikšmingi ar pagrįsti. Dėl  šios priežasties transsporto specialistai kartu su Lietuvos vežėjų asociacija „Linava“ sieks, kad pažeidimų sąrašas būtų patvirtintas su kuo mažiau pažeidimų, už kuriuos galima prarasti reputaciją. Kitaip tariant – kad sąraše liktų tik itin rimti nusižengimai.

Pažeidimų projektas parengtas remiantis ES reglamentu EB 1071/2009. Jo 6 str. aptartos sąlygos, susijusios su nepriekaištingos reputacijos reikalavimu. Jame rašoma, kad nėra jokių rimtų priežasčių, keliančių abejonių dėl transporto vadybininko ar transporto įmonės nepriekaištingos reputacijos, kaip antai teistumas ar  sankcijos, taikytinos bet kurio sunkaus galiojančio nacionalinių taisyklių šiose srityse pažeidimo atveju: komercinės teisės, nemokumo teisės, profesijos apmokėjimo ir priėmimo į darbą sąlygų, kelių eismo, profesinės atsakomybės, prekybos žmonėmis ir narkotikais ir t.t.

Romanas Vilčinskas, VKTI viršininko pavaduotojas, paklaustas apie projekto rengimą, sako, kad dokumentas dar bus aptariamas su Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ atstovais. „Susitiksime, kad galėtume išgirsti jų nuogąstavimus. Aišku, juos įvertinsime ir tada atsiras galutinis projekto variantas“, – dėsto R. Vilčinskas.

Anot jo, transportas – jautrus sektorius, tad saugumas jame turi būti užtikrintas. „Mes negalime nevertinti vienokių ar kitokių pažeidimų, nors kai kas bando manyti, kad, tarkime, vairuoti greičiau kaip 50 km per valandą, galima tada, kai negalima. Kartais pasikalbėjus su vežėjais susidaro įspūdis, kad norima sudaryti sau galimybę nesilaikyti kai kurių reikalavimų“,- įsitikinęs R. Vilčinskas.

Mečislovas Atroškevičius, UAB  „Mečys“ vadovas ir „Linavos“ Krovininio transporto tarybos pirmininkas, VKTI parengtą pažeidimų projektą vertina skeptiškai, akcentuodamas pernelyg didelę atsakomybę, perkeltą vežėjams. „Reputacijos supratimas negali būti platus. Jis neturi apimti asmeninio gyvenimo ir t.t. Žinoma, už rimtus pažeidimus vežėjas turi prarasti reputaciją, bet tik ne už smulkmenas, tokias kaip, pavyzdžiui,  važiavimas be bilieto ar įsigijus važiavimo bilietą su nuolaida, tačiau nepateikus reikiamų dokumentų. Man nepriimtina, kad Lietuvoje tarsi einama prie to, kad, regis, tik transporto vadybininkai ir vadovai turi būti skaidrūs ir privalo atitikti reputacijos reikalavimus“, – aiškina M. Atroškevičius.

Pasak vežėjo, keista, kad už viską turi atsakyti įmonės vadovas. „Vadovas negali atsakyti už vairuotojų daromus pažeidimus, nes žmogus, ateinantis pasirašyti darbo sutarties, prisiima atsakomybę pats, tad jis ir turi laikytis įstatymų. Kodėl už vairuotojo pažeidimus vežėjas turi prarasti reputaciją? Tokiu atveju bus jau nebe įmonė, o vaikų darželis, jei darbuotojui reikės auklės“, – piktinasi M. Atroškevičius.

Vežėjas iš Tauragės, p. Jonas, paklaustas, kaip vertina VKTI parengtą pažeidimų projektą, numoja ranka: „Nesam nė vienas šventas, tačiau perskaitęs projektą pakraupau. Norima atimti nepriekaištingą reputaciją vežėjui, jei, tarkime, jo darbuotojas darbe yra apsvaigęs nuo narkotinių ar toksinių medžiagų. Ar aš, priimdamas darbuotoją, galiu už jį garantuoti? O jei tyčia kas norės pakenkti – įsidarbins, prisigers, apsisvaigins ir įmonei atims licenciją?“, – nesutinka nenorėjęs prisistatyti vežėjas.

Pasak jo, Lietuvoje valdininkai, vadovaudamiesi ES reglamentu, nori ne perkelti jo nuostatas, bet perkėlę dar labiau viską sugriežtinti. „Gal yra galimybė kai ką sušvelninti? Juk darbo sąlygos Lietuvoje skiriasi nuo darbo sąlygų, tarkime, Vokietijoje. Kartais vežėjas yra priverstas padaryti menką nusižengimą vien dėl infrastruktūros mūsų šalyje nepritaikymo“, – svarsto vežėjai.

Daugiausiai transporto srities specialistų pasipiktinimo sukėlė tos projekto nuostatos, kuriomis bandoma kitų asmenų nusižengimus primesti vežėjui, pavyzdžiui, kelių transporto eismo saugumo ar transporto priemonių eksploatavimo taisyklių pažeidimai, transporto priemonių vairavimo tvarkos pažeidimai, nustatyto greičio viršijimas, pavojingas ar chuliganiškas vairavimas.

„Linavos“ atstovai, komenduodami šiuos punktus, pabrėžia: „Jei veiką padarė vairuotojas, tai vadovas atsakomybės už tai neneša. Jei vadovas baustas už KET pažeidimus, tai nėra ta veika, dėl kurios turėtų kentėti reputacija“.

Rytoj, balandžio 11 d., „Linavos“ atstovai aptars pažeidimų projektą susitikimo su VKTI pareigūnais metu.