Nuo 2016 m. spalio 1 d. bus privaloma važtaraščių rengėjams pateikti mokesčių mokėtojams išrašomų važtaraščių duomenis į Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) sistemą, kai kroviniai pakraunami ir gabenami kelių transporto priemonėmis tik Lietuvos Respublikos teritorijoje.
VMI įvyko asociacijos „Linava“ prezidento Erlando Mikėno inicijuotas pasitarimas dėl krovinio važtaraščio sistemos i-VAZ paleidimo nuo š.m. spalio 1 d.
Pateikiame trumpą pasitarimo ir priimtų susitarimų apibendrinimą:
- Krovinio važtaraščio sistema i-VAZ bus paleista, kaip ir planuota, nuo š.m. spalio 1 d.
- Visa informacija apie i-VAZ (važtaraščio duomenų teikimo taisyklės, naujausios važtaraščių rinkmenos XML struktūros versijos, DUK ir kt.) yra skelbiama VMI puslapiuose, kurią galima rasti paspaudus šias nuorodas: Važtaraščių ir kitų krovinių gabenimo dokumentų duomenų teikimas VMI ir dažniausiai užduodami klausimai.
- Norintys galės išbandyti sistemą rugsėjo pabaigoje.
- I-VAZ sistemoje bus dvi naudojimo galimybės:
- „on-line“ elektroninio važtaraščio pildymas smulkiems ir vidutiniams vartotojams, neturintiems didelių krovinių kiekių. Tai kartu turėtų būti ir patogus instrumentas tiems, kurie dabar krovinio važtaraščius pildo ranka ar spausdina kompiuteriu;
- Krovinio važtaraščio duomenų persiuntimas į VMI sistemą dideliems vartotojams, generuojantiems didelius krovinių srautus ir naudojantiems įvairias verslo, transporto, sandėlių ir kitokias valdymo sistemas, dabar spausdinančias krovinio važtaraščius automatiškai užsakymo komplektavimo metu.
Krovinio važtaraščio duomenų persiuntimas į VMI sistemą dideliems vartotojams
- Kiekviena įmonė, naudojanti verslo valdymo programas, turi pasirūpinti, kad tos programos turėtų galimybę išsiųsti sugeneruoto krovinio važtaraščio duomenis VMI nustatytu formatu į VMI duomenų bazę dar prieš išsiunčiant krovinį. VMI reikalingų duomenų formatas ir specifikacija yra jau paskelbti VMI svetainėje (žr. nuorodas aukščiau punkte 2).
- VMI suteiks laiko verslui atlikti reikalingus pakeitimus savo programose, todėl nuo spalio 1 d. dar kurį laiką geranoriškai žiūrės į vėlavimus, tačiau iš nesilaikančių patvirtintos tvarkos galės pareikalauti įrodymų, kad iš tikrųjų jau vyksta realūs programavimo ir sistemos testavimo darbai.
- Su IT kompanijomis tariantis dėl reikalingų programų adaptavimo darbų reikia atkreipti dėmesį į:
- VMI reikalaus, kad visi krovinio važtaraščiui reikalingi duomenys (juos reglamentuoja LR Transporto kodeksas) būtų perduodami VMI dar iki krovinio išleidimo. Krovinio važtaraščio naudojimą įstatymų numatyta tvarka ir ateityje kontroliuos tik Valstybinė kelių transporto inspekcija LR Transporto kodekso nustatyta tvarka (VKTI daugiau remsis VMI duomenų bazėje esančia i-VAZ informacija, o ne vairuotojo pateiktu popieriumi).
- Programuotojai turėtų užtikrinti, kad į i-VAZ išsiųsti duomenys ir įrodymai apie jų siuntimą būtų programoje išsaugomi tam atvejui, jeigu dėl kažkokių ryšio ar kitų trukdymų duomenys i-VAZ nepasiektų ir su VMI dėl to kiltų ginčas.
- Adaptuojant jūsų naudojamas programas jas galima integruoti kartu su VMI i-VAZ programa, kad duomenys būtų perduodami automatiškai.
- Jeigu programos nebus integruotos, gavusi perduotus krovinio važtaraščio duomenis i-VAZ duomenų siuntėjui atsiųs pranešimą apie rastas klaidas (jeigu tokių bus) ir apie galimus ryšio sutrikimus, kurie galėjo sutrikdyti normalų siunčiamų duomenų perdavimą. Todėl adaptuojant programas reikia atkreipti dėmesį, kad turėtų būti atsižvelgiama į i-VAZ siunčiamus pranešimus, ir ar tikrai viskas yra gerai ir krovinys gali būti išvežtas.
- Artimiausiu metu VMI savo i-VAZ puslapyje paskelbs kontaktus, kuriais programuotojai galės kreiptis, kilus problemoms adaptuojant esamas verslo programas su i-VAZ reikalavimais.
Svarbu žinoti
- Sistema pradeda veikti spalio 1 d..
- Nėra daroma jokių pakeitimų paties krovinio važtaraščio sistemoje: tiems kroviniams, kuriems krovinio važtaraščio reikėjo iki šiol, reikės ir i-VAZ po spalio 1 d. (jei nereikėjo – nereikės ir i-VAZ).
- Nesikeičia krovinio važtaraščių kontrolės sistema: kaip ir iki šiol transportavimo metu juos kontroliuos tik Valstybinė kelių transporto inspekcija ir tik nesuradusi nustatyta tvarka i-VAZ sistemoje užregistruoto važtaraščio arba jo duomenų surašys pažeidimų protokolą ir apie tai informuos VMI. Rekomenduojama ir po spalio 1 d. vairuotojui turėti popierinį krovinio važtaraštį bent iki tol, kol bus įsitikinta kad jūsų adaptuota programa ir i-VAZ sistema tikrai dirba be trukdžių.
- Visuose Lietuvos regionuose VMI organizuoja specialius seminarus i-SAF ir i-VAZ klausimais.
- VMI ruošia trumpą priminimą įmonėms su visomis reikalingomis nuorodomis ir konkrečiais nurodymais, ką didžiosios verslo įmonės, naudojančios verslo valdymo sistemas, privalo padaryti. Raštas bus išplatintas artimiausiu metu.
- Smulkiems ir vidutiniams vartotojams, generuojantiems nedidelius krovinių srautus ir dabar pildantiems krovinio važtaraščius rankiniu būdu arba kompiuteriu, išimčių nebus – jie visi privalo jau nuo spalio 1 d. naudoti tik elektroninį i-VAZ važtaraštį.
- Neaptartus klausimus ir atsakymus galite rasti paspaudę šią nuorodą.
Šaltinis: Linava.lt