Daug vartotojų, norinčių įsigyti automobilį bei ieškodami tam tikro modelio,
geresnės kainos ar didesnio pasirinkimo, nusprendžia ieškoti geresnių pasiūlymų
kitoje ES valstybėje narėje.
Kas iš pradžių gali atrodyti paprastas sandoris, galiausiai gali priversti
vartotojus pasijausti kaip bėgime su kliūčių ruožais. Vartotojams gali kilti tokie
klausimai: kokie reikalingi dokumentai? Kurioje valstybėje turi būti sumokėtas PVM?
Ar automobiliui taikoma garantija? Ar draudimas bei tranzitiniai numeriai reikalingi
kelionei namo? Ar automobilio techninė apžiūra atlikta vienoje valstybėje galioja
kitoje? Kur galima skųstis dėl pardavėjo ar problemų su registracija?
2015 m., siekiant pateikti išsamius atsakymus, 29 Europos vartotojų centrai,
vadovaujant EVC Prancūzijoje, atliko išsamų tyrimą, su kokiomis kliūtimis susiduria
vartotojai pirkdami automobilį kitoje šalyje. Europos vartotojų centrai, siekdami
vartotojams suteikti praktinių patarimų apie kiekvieną etapą, perkant automobilį
kitoje ES valstybėje narėje ir Norvegijoje, pradedant nuo pradinio sandorio ir
baigiant registracija, parengė aktualias rekomendacijas.
Informacija ir praktiniai patarimai prieš perkant, pirkimo metu ir po pirkimo.
Siekiant padėti vartotojams sudaryti geriausią sandorį ir išvengti nemalonių
netikėtumų, Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net) pateikia praktinius patarimus
ir rekomendacijas, kokių atsargumo priemonių reikia imtis.
ECC-Net taip pat pateikia suinteresuotoms šalims realius kliūčių pavyzdžius, kurie
vis dar egzistuoja ES vidaus rinkoje ir kai kuriose ES valstybėse narėse
įgyvendintus teigiamus probleminių klausimų sprendimo būdus.
Prieš perkant: Kaip sužinoti, ar pardavėjas yra teisėtai veikiantis? Ar automobilis
iš tikro egzistuoja? Kaip mokėti saugiai?
Pirkimo metu: Ar PVM turi būti mokamas ten kur perkate automobilį ar namų
valstybėje? Ar pardavėjas turi pateikti pažymėjimą, kad automobilis praėjęs techninę
apžiūrą? Jei taip, ar ji bus pripažinta mano namų valstybėje? Kokių dokumentų
reikalauti iš pardavėjo? Kaip aš galiu būti tikras, kad mašina geros būklės? Į ką
reikėtų atkreipti dėmesį pirkimo-pardavimo sutartyje? Ar man reikia specialių
numerių ar draudimo važiavimui namo?
Po pirkimo: Ar galiu atsisakyti sutarties? Kokių turiu imtis veiksmų, kad
užregistruoti automobilį? Į ką turiu kreiptis, jeigu kilo problemų su pardavėju ar
automobilio registracija?…
Atsakant į šituos ir kitus klausimus bei siekiant palengvinti automobilių pirkimą
kitoje valstybėje, ECC-Net pateikia:
Pagrindinę informacija, kurią vartotojai turėtų žinoti pirkimo valstybėje ir
automobilio registracijos valstybėje;
Praktinius patarimus vartotojams;
Trumpą informacinį filmuką su automobilio pirkimo kitoje valstybėje pavyzdžiu;
Ataskaitą su trumpa santrauka apie automobilio pirkimą ir registraciją ES ir
Norvegijoje.
Šie dokumentai yra laisvai prieinami internete
www.europe-consommateurs.eu/en/consumer-topics/on-the-road/buying-a-car/cross-border-car-purchase-and-registration/
Primename, kad Europos vartotojų centras Lietuvoje veikia nuo 2005 m. Jis priklauso
Europos vartotojų centrų bendradarbiavimo tinklui (ECC-Net), kuris jungia Europos
vartotojų centrus, įsikūrusius 28 ES valstybėse narėse, Norvegijoje ir Islandijoje.
EVC Lietuvoje misija – padėti spręsti problemas, kilusias Lietuvos vartotojams,
įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą Europos Sąjungos valstybėse narėse,
Norvegijoje ar Islandijoje bei šių valstybių vartotojams, įsigijusiems nekokybišką
prekę ar paslaugą Lietuvoje.
Lietuvos vartotojai, norintys apginti savo pažeistas teises ar gauti daugiau
informacijos, gali nedvejodami kreiptis į Europos vartotojų centrą Lietuvoje
([email protected], tel. (8-5) 265 0368, www.ecc.lt, Odminių g. 12, 01122 Vilnius), kurio
specialistai pagalbą suteiks nemokamai.