Po to, kai asociacija „Linava“ ne vieną kartą kreipėsi į Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ir susisiekimo ministerijas su prašymu padėti spręsti problemas dėl leidimų naudojimo Kazachstane, šios šalies investicijų ir plėtros ministerija pateikė atsakymą LR susisiekimo ministerijai, kad gindama savo vežėjų interesus, Kazachstano pusė nuolat atlieka eksportuojamų ir importuojamų krovinių gabenimo monitoringą.
Vykdant jį nustatyta, kad daug užsienio vežėjų, tarp jų ir lietuvių, esant ribotam trečiųjų šalių leidimų kiekiui, vežėjai vykdo krovinių performinimą savo šalies muitinės sandėliuose, įformina kitą CMR važtaraštį ir taip pervežimus vykdo naudodami dvišalius leidimus,
Lietuvos ir Kazachstano tarpvalstybinės sutarties 19 punkte yra nustatyta, kad šioje sutartyje nesureguliuoti klausimai sprendžiami pagal šalių nacionalinius įstatymus. Kazachstano kompetentingos institucijos laikosi nuomonės, kad leidimų rūšies nustatymas nesureguliuotas sutartyje, todėl tokiais atvejais vadovaujasi 2011 m. rugpjūčio 13 d. Kazachstano Respublikos Vyriausybės Nutarimu Nr. 923. Šio nutarimo 46 punkte nurodyta, kad krovinių gabenimas į/iš trečiųjų šalių su perkrovimu (pakrovimas/iškrovimas) šalies teritorijoje, kuri nėra prekių išsiuntimo ar gavimo šalimi, vykdomas tik su trečiųjų šalių leidimu.
Vadovaujantis 46-1 punktu, trečiųjų šalių leidimas nereikalaujamas, kai krovinys į transporto priemonės registracijos šalį pristatomas kitų rūšių transportu (oro, geležinkelių ar jūrų) su perkrovimu (iškrovimas/pakrovimas) jūrų uoste arba terminale. Tokio pervežimo patvirtinimui turi būti pateikti krovinį lydintys dokumentai (tarptautiniai oro, geležinkelio važtaraščiai, laivo konosamentas, invoice arba kiti komerciniai dokumentai).
Kazachstano Respublikos investicijų ir plėtros ministerija pabrėžė, kad Lietuvos vežėjai gabendami krovinius iš Lietuvos muitinės sandėlių ar terminalų į Kazachstaną, jeigu tie kroviniai atgabenti automobilių transportu privalo pateikti trečiųjų šalių leidimus ir kontroliuojančių pareigūnų, tikrinančių leidimų rūšį, reikalavimas, pateikti dokumentus, įrodančius krovinių gabenimą iki Lietuvos, yra teisėtas.
Asociacijos „Linava“ nuomone, toks Kazachstano ministerijos raštas neatitinka tarpvalstybinės Lietuvos ir Kazachstano sutarties nuostatų. Dėl to „Linava“ artimiausiame Lietuvos ir Kazachstano bendros komisijos kelių transporto klausimais posėdyje, kuris vyks š. m. rugsėjo pabaigoje, ir toliau kels klausimą dėl leidimų rūšies nustatymo.
Šaltinis: linava.lt