Kas laukia transporto sektoriaus 2012 m.?

March 23, 2012 Naujienos

Aurimas Špokas

2012m. kovo 21 d. asociacija “Lineka” surengė apskritojo stalo diskusiją : „Naujausios transporto sektoriaus tendencijos: ekonomikos apžvalga ir rizikos vertinimas“. Joje dalyvavo UAB „Creditreform“ atstovai. Jų nuomone, 2011 metai Lietuvos vežėjams nebuvo blogi. Dar neišsikvėpė ankstesnės tendencijos ir atsirado naujų palankių ženklų. Diskusijos metu buvo pristatyta atnaujinta transporto sektoriaus apžvalga. Pateikiame įdomiausius faktus.

Romualdas Trumpa, UAB “Creditreform Lietuva” direktoriaus pavaduotojas, apžvelgė vežėjų ir ekspeditorių laukiančias rinkos tendencijas.

2012 m. pradžioje Lietuvoje veikė 6,63 transporto sektoriaus įmonės:

-4642 sausumos transporto įmonių (76,6 % transporto įmonių skaičiaus)

-1318 logistikos ir sandėliavimo įmonių (21,7 %  transporto įmonių skaičiaus)

Transporto sukuriama pridedamoji vertė didėjo ir 2011 m. siekė bevik 12%:

-Transpotas po krizės atsigavo greičiau nei kitos ūkio šakos

-2011 metais sukuriamos pridėtinės vertės dalis nustojo augti

Transporto šakos pajamų augimą lemia kainų pokyčiai:

– Krovininio kelių transporto kainos nuo 2009 m. vidurio augo, tačiau augimas 2011 m. viduryje sustojo

Pajamų struktūra 2011 m:

– 57% pajamų uždirbo krovininis kelių transportas, geležinkeliai, vamzdynai

– 37% – sandėliavimo, ekspedijavimo ir krovinių tvarkymo (uostų) veikla

2011 m. 2- oje pusėje maržos smuko 2 proc. Nuo 20% iki 18 %

Sausumos transporto sąnaudų kitimas:

Kuro sąnaudos pralenkia pajamų augimą. Lyginant 2011 m. ir 2010 m. IV ketvirčius:

-Pajamos augo 6,8 %

-Kuro sąnaudos 28,5 %

Ženklią dalį sudaro paslaugų pirkimas – įmonės remonto paslaugos, subranga ir kelių mokesčiai, draudimas

Logistikos įmonių sąnaudų kitimas

Apie 70 % sąnaudų sudaro paslaugų pirkimas

 Logistikos įmonių rodikliai geresni nei kelių transporto įmonių:

Nuosavybės rodikliai 2010 m. pabaigoje pablogėjo dėl naujų transporto priemonių įsigijomo

– Logistikos įmonės turi aukštą likvidumą, kelių transporto įmonėse likvidumas pagerėjo

Sausumos trannsporto apyvartines lėšas finansuoja daugiausia iš tiekėjų skolų

-Penkis ketvirčius nuosavas apyvartinis kapitalas buvo neigiamas, dabar kapitalo struktūra geresnė nei prieš krizę – 20% poreikio finansuojama iš nuosavų apyvartinių lėšų

Logistikos įmonėse  50 – 60% apyvartinių lėšų poreikio finansuojama iš nuosavo apyvartinio kapitalo. Pakankama kapitalo bazė. Skolos tiekėjams padengia nuo 35 % iki 40% apyvartinio kapitalo poreikio

Lyginant 2011 m. su 2008 m:

-Pervežtų krovinių sumažėjo 13,7%

-Krovinių apyvarta viršijo prieškrizinį 2008 m. lygį 7,5 %

Vidaus pervežimuose krovinių sumažėjo 32,7%, krovinių apyvarta sumažėjo 7,2%

Pervežimuose į Lietuvą krovinių padaugėjo 7,1 %, krovinių apyvarta sumažėjo 3,7%

Pervežimuose iš Lietuvos krovinių padaugėjo 25,5 %, apyvarta padidėjo 23,5 %

Tranzito tonažas išaugo 28,6 %, apyvarta viršijo prieškrizinį lygį 6,5%

Pevežimuose iš Lietuvos vyrauja ES šalys Vokietija, Latvija, Lenkija, Ita;ija, Prancūzija,o taip pat  Rusija ir Baltarusija

Pervežimuose į Lietuvą vyrauja ES –Vokietija, Lenkija, Latvija

Transportas – vis dar sparčiausiai investuojantis sektorius

Investicijos per metus 2011m., lyginant su 2010 m. visame ūkyje išaugo 21 %, o transporte ūgtelėjo + 48 %

Turto areštų tendencijos mažai skiriasi kelių transporte ir logistikos šakose

–  2010 – 2011 kasmet mažėjo areštų po 40 %, o įmonių su areštais – po 20 %

– Per metus bankrutuoja 30 % įmonių, kurioms buvo įregistruoti turto areštai

 

Kelių transporte yra mažesnė koncentracija nei kitose šakose.

UAB “Credireform” vertinimu:

Sausumos transporte:

Didžiosios 40 – 50 įmonių turi 50 – 55 % rinkos

– Vidutinės 300 -500 įmonių turi 35 – 40 % rinkos

– mažos 650- 700 įmonių turi 8 – 10 % rinkos

Sandėliavimo, ekspedijavimo ir logistikos veikloje:

– Didžiosios 50 – 60 įmonių turi 40 – 45 % rinkos

– vidutinės 240 – 270 įmonių turi 30 – 35 % rinkos

– mažos 240 – 270 įmonių turi 15- 20 % rinkos

Esama padėtis. Apibendrinimas.

Per krizę rinkoje liko stipriausios įmonės. Bankrutavo virš 6 % kelių transporto įmonių. Jos 2008 m. pabaigoje:

– sudarė 11 % įmonių su transportu skaičiaus

– turėjo 21 % krovininio transporto

2010- 2011 metai buvo sėkmingi daugumai transporto įmonių:

Pagerėjo finansiniai rodikliai:

– Sausumos transporte pardavimai 2011 m. išaugo18 %, prieškrizinis lygis viršytas 1,8 %

– logistikos, krovinių tvarkymo įmonėse padavimai 2011 m. išaugo 15 %, viršytas prieškrizinis lygis 32 %

– ženkliai pagerėjo kredito reitingai

– uosto ir geležinkelių  gerus rezultatus nulėmė Naltarusijos krovinių augimas

Tačiau 2011 m. antroje pusėje:

pasijuto rinkos prisotinimas

– tuo pačiu metu stabilizavosi krovinių srautai, pervežimų kainos ir išaugo degalų kainos

– padidėjo kelių mokesčiai, paskelbta apie civilinės atsakomybės draudimo brangimą

– pradėjo didėti skolos Sodrai virš 30 dienų

Perspektyvos

Kas yra optimistiško 2012metais

– Stabili paklausa Rusijoje

diversifikuoti autotransporto pevežimai pagal krovinių rūšis

– augantis importas į Lietuvą

– Rusijos įstojimas į PPO

Kas yra pesimistiško 2012 metais

paklausos- pasiūlos žirklės pasislinko į nepalankią pusę

– prisotinta paklausa

– kuro kainų kilimas

-daugeliuo kelių transport įmonių nuosavybės ir likvidavimo rodilkliai yra žemi

– apyvartinių lėšų trūkumas

Galimų sankcijų Baltarusijai poveikis

uostui ir geležinkeliams bus didelis smūgis

– kelių transportui bus kur mažesnis neigiamas poveikis

Esama padėtis. Apibendrinimas.

Bendra reitingo perspektyva 2012 metais:

Krovinių pervežimo įmonėms:

– stambioms- stabili

– vidutinėms – stabili

– mažoms – neigiama

Keleivių pervežimo įmonėms:

– stabili dėl kuo kainų kilimo ir mažos vidaus paklausos

– 2011 m. vasara – ruduo –sezoninis atsigavimas

Logistikos įmonėms:

stambioms ir vidutinėms – stabili

– mažoms – neigiama

Rinkos dalyvių skaičius nustos augti ir gali pradėti mažėti, vyks intensyvinė koncentracija nei anksčiau.

„Linekos” prezidentas Tautginas Sankauskas, apibendrindamas renginį, sako, kad bendradarbiavimas su UAB ”Creditreform Lietuva” praplečia akis, numatant rytdieną per tą langą, kuris yra platus, o ne toks, koks matosi per galinį veidrodėlį žiūrint. „Tai padeda susiorientuoti nariams šitoje erdvėje ir šitoje rinkoje bei leidžia praktiškai įvertinti klientų riziką. Tai yra svarbus aspektas, norint žinotikad patikim, ar klientas patikimas. „Creditreform Lietuva“ yra viena iš bendrovių su kuriomis mes bendraujame. Pagal šios bendrovės reitingus, kokybės ženklą galima dėti 20 proc. „Linekos“ narių. Lietuvos transporte yra 3 proc.Taigi asociacijai šiokį tokį kokybės ženkliuką irgi galima uždėti“, – apibendrina T. Sankauskas.