Žydrė Dargužytė, www.vezejugidas.lt
Su advokatu Mindaugu Šimkūnu (advokato M. Šimkūno kontora) kalbamės apie tai, ar daug žalos vežėjai patiria dėl nesaugių sandorių transporto ir krovinių biržose.
Ar dažni atvejai, kai vežėjai skundžiasi dėl patiriamos žalos transporto ir krovinių biržose, pavyzdžiui, dėl to, kad ten rado nepatikimą vežėją.
Visada yra saugiau dirbti su žinomu ir patikimu vežėju, tačiau internetinėje biržoje kainą nustato rinka ir konkurencija tarp pasiūlymų, kaip taisyklė, sukuria galimybę rasti pasiūlymą patraukliausia kaina. Taigi gamintojas, importuotojas, siuntėjas turi apsispręsti – šiek tiek daugiau rizikos, bet pigiau, ar – kaip įprastai?
Tiek vietinį, tiek tarptautinį krovinių gabenimą automobilių transportu reglamentuojantys teisės aktai nustato vežėjo atsakomybės už krovinio ar jo dalies praradimą prezumpciją. Paprastai tariant, tai reiškia, kad vežėjo kaltės ir atsakomybės įrodinėti nereikia, vežėjas už krovinio praradimą kaltas savaime, nebent jis įrodytų, kad krovinys prarastas dėl kažkokių svarbių priežasčių. Su tokiu aiškinimu reikėtų sutikti – juk vežėjui patikimas svetimas, neretai brangus krovinys ir iš jo tikimasi maksimalaus rūpestingumo jį gabenant ir išsaugant…
Taigi, krovinio saugumas iškeliamas į pirmąjį planą visais atvejais – tiek sudarius vežimo sutartį su seniai žinomu ir patikrintu vežėju, tiek susiradus vežėją internetinėje krovinių ir vežėjų biržoje.
Vagysčių iš transporto priemonių, neapdairumo ir „nesusiskaičiavimo“ pasitaiko ir patiems patikimiausiems vežėjams. Tačiau patikimumas pasireiškia ne tik sudarant ir vykdant sutartį. Jis svarbus ir sutartį pažeidus. Ekonomiškai pajėgus vežėjas ar ekspeditorius prisiims atsakomybę, atlygins dėl krovinio praradimo patirtus nuostolius ir tokiu būdu klausimas bus išspręstas.
Tačiau ir tuo atveju, kai vežėjo atsakomybė preziumuojama, siuntėjas turi elgtis rūpestingai. Prieš sudarant sutartį, reikėtų pasidomėti vežėjo civilinės atsakomybės draudimu, gabenant brangų krovinį – jį apdrausti, domėtis, kokiam vežėjui patiki gabenti krovinį, ar tas vežėjas pats vykdys pervežimą, ar pasitelks savo agentą, galų gale, ar tas vežėjas apskritai egzistuoja realybėje ir jo pasiūlymas pigiai nugabenti krovinį nebuvo pateiktas vien tam, kad priėmus krovinį pervežimui būtų galima jį pasisavinti.
Kaip ir kitais sutarčių sudarymo atvejais, svarbios ir pačios sudaromos sutarties sąlygos – ar numatytas draudimas perkrauti krovinį, ar įtrauktos pareigos sustoti nakvynei tik saugiose sustojimo vietose, atsakomybė už informacijos konfidencialumo pažeidimą ir t.t. Kartais žalos padaro ne sutarties sudarymo per internetinę biržą faktas, bet informacijos nesaugojimas, nepakankamas rūpestingumas ir neprofesionalumas.