www.vezejugidas.lt
Europos Sąjungos Generalinio direktorato Mokesčių ir muitų sąjungos (TAXUD) vadovas Heinz Zourek, laišku kreipėsi į Jungtinių Tautų Ekonominės komisijos vykdomąjį sekretorių Sven Alkalaj su raginimu imtis veiksmų, siekiant užtikrinti TIR Konvencijos laikymąsi, įskaitant TIR Administracijos komiteto neeilinio susitikimo sušaukimą.
“Jeigu minėta priemonė (Rusijos muitinės vadovo potvarkis) bus įgyvendinta taip, kaip skelbiama, galime tikėtis, kad papildoma našta vežėjams ir muitinės tarnyboms ves prie rimtų trukdžių verslo srautams kryptimis ES –Rusija. Tai taip pat bus in prima facie (vert. – „akivaizdus“) Konvencijos pažeidimas.”, – rašoma laiške Jungtinėms Tautoms.
Pasak jo, ES labai sunerimusi dėl tokios situacijos. Liepos 24 d. komisaro Algirdo Šemetos laiškas buvo nusiųstas Rusijos Muitinės tarnybos vadovui su prašymu iš naujo apsvarstyti minėtos priemonės įgyvendinimo būtinybę ir įsitraukti į tinkamas
konsultacijas, laikantis TIR Konvencijos nuostatų.
Greita JT reakcija
Jungtinių Tautų ekonominės komisijos Transporto skyriaus vadovė Eva Molnar raštu kreipėsi į Rusijos užsienio reikalų ministeriją bei šios šalies Transporto ministeriją, persiųsdama laišką, skirtą Rusijos Federalinės muitinės tarnybos vadovui Andrejui Beljaninovui.
Rašte E.Molnar nuogąstauja dėl Rusijos muitinės planuojamų pakeitimų tarptautinių gabenimų srityje neigiamų pasekmių ir abejoja įvedamų pakeitimų pagrindimu – neva padidėjusiu muitinės pretenzijų skaičiumi bei Rytų Muitų sąjungos nuostatomis, leidžiančiomis taikyti nacionalines garantijas.
“JT EEK ir TIR konvencijos administravimo tarnybos bei kitos suinteresuotos šalys yra nustebintos, girdėdamos apie augantį skaičių neišspręstų muitinės pretenzijų dėl TIR pažeidimų, kadangi statistika rodo ryškų pagerėjimą per paskutinį dešimtmetį. Be to, Rusijos muitinės tarnybos atstovai niekada neakcentavo tokių problemų tarpvyriausybinių susitikimų, vykstančių kas ketvirtį, metu JT EEK Ženevoje, kurių
metu, tarp kitų dalykų, yra diskutuojama apie TIR pažeidimus ir muitinės pretenzijas.”, – rašoma laiške.
E.Molnar kviečia Rusijos muitinės tarnybos delegaciją iškelti šiuos klausimus artimiausių tarpvyriausybinių TIR institucijų sesijų metu (TIR vykdomosios tarybos, TIR konvencijos administracijos komiteto ir Darbo grupės muitinės klausimams, susijusiems su transportu), kurios vyks nuo 2013 m. rugsėjo 30 d. iki spalio 4 d. Ženevoje. Tai atitiktų TIR konvencijos nuostatas.
Laiške pažymima, jog Muitų sąjungos Muitinės kodekso 217 str. 2.3 punktas neleidžia naudoti nacionalinių garantijų, jei tokia nuostata numatyta tarptautiniuose susitarimuose. “Mes žinome, kad jau užbaigtas tarpvyriausybinis susitarimas dėl TIR procedūros taikymo Muitų sąjungoje, taip patvirtinama, kad pripažįstama tarptautinė TIR garantija. Bet kuriuo atveju, remiantis tarptautinės teisės bendraisiais principais, daugiašalė sutartis, tokia kaip TIR konvencija, turi viršenybę prieš nacionalinius ir regioninius įstatymus. Kaip žinote, tarptautinė garantija yra TIR
konvencijos pagrindas ir yra draudžiama naudoti bet kokias papildomas garantijas. Šiuo atžvilgiu Rusijos muitinės tarnybos sprendimas prieštarauja TIR konvencijai.”, – griežtai Rusijos muitinės veiksmus vertina E.Molnar.
JT pareigūnė baigia laišką kvietimu atšaukti TIR Konvenciją pažeidžiantį sprendimą: ” Žinant šio sprendimo įgyvendinimo potencialiai griaunančias ekonomines ir politines pasekmes, labai vertintumėme 2013 m. liepos 4 d. Sprendimo 01-11/28474 persvarstymą ir numatytos priemonės įgyvendinimo atšaukimą.”
Vežėjai pozicijas derino Varšuvoje
Liepos 31 d. Varšuvoje vyko Europos šalių nacionalinių vežėjų automobiliais asociacijų vadovų pasitarimas dėl rugpjūčio 14 d. Rusijoje planuojamų pasikeitimų tarptautiniams gabenimams.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos “Linava” prezidentas Algimantas Kondrusevičius, dalyvavęs susitikime teigia, jog minėtų šalių asociacijų prezidentai aptarė galimas neigiamas pasekmes bei derino pozicijas šiuo klausimu. Šiuo metu laukiama kuo baigsis Jungtinių Tautų, IRU ir Europos Komisijos pareigūnų vedamos derybos su Rusija.
Jei derybos nepavyktų, pasak A.Kondrusevičiaus, susitikime kai kurių šalių vežėjų asociacijų vadovai išreiškė ryžtą siekti rimtų kliūčių sudarymo Rusijos vežėjų darbui Europoje.
Be to nuskambėjo siūlymai inicijuoti Tarptautinės kelių transporto sąjungos IRU sankcijas Rusijai, stabdant jos narystę TIR sistemoje.
Tarptautinės organizacijos ir ekspertai jau yra skelbę, jog Rusijos muitinės sprendimas reikalauti papildomų garantijų gabenant krovinius į šią šalį gali gerokai apsunkinti tarptautinę prekybą ir vienareikšmiškai pažeidžia TIR konvenciją.

