Prastovos dėl gavėjo nepasirengimo laiku priimti krovinį (kokias teises turi vežėjas)

April 15, 2013 Naujienos

Teisininkė Indrė Volkavičiūtė, advokatų kontora “Žlioba & Žlioba”

Santykiams tarp vežėjo ir siuntėjo taikomos Tarptautinio vežimo keliais  sutarties (CMR) konvencijos, LR Kelių transporto kodekso bei LR  Civilinio kodekso (CK) nuostatos.

CMR konvencija numato dvi galimybes, jeigu gavėjas nepriima krovinio –  krovinio realizavimas arba krovinio iškrovimas saugoti.

CMR konvencijos 15 str. numato, kad susidarius aplinkybėms, kurios  apsunkina krovinio perdavimą, jį atvežęs į paskirties vietą, vežėjas  turi prašyti siuntėjo tolesnių instrukcijų. Jei gavėjas atsisako priimti  krovinį, siuntėjas, nepateikdamas važtaraščio pirmojo egzemplioriaus,  turi teisę disponuoti kroviniu. Krovinio realizavimo procedūra nustatoma  pagal krovinio realizavimo vietos įstatymus ar sąlygas.

Tačiau gavėjas, net jeigu ir atsisakė priimti krovinį, gali bet kuriuo  momentu pareikalauti jį perduoti jam iki tol, kol vežėjas negavo iš  siuntėjo priešingų instrukcijų. Taigi, vežėjas teisę disponuoti krovinių
turi teisę tik tuo atveju, jeigu yra gautos instrukcijos iš siuntėjo  krovinio gavėjui neperduoti.

Jei krovinys yra greitai gendantis arba jei to reikalauja krovinio  būklė, arba krovinio saugojimo išlaidos būtų didesnės už krovinio vertę,  tai vežėjas gali realizuoti krovinį nelaukdamas instrukcijų iš asmens,  turinčio krovinio disponavimo teisę. Kitais atvejais vežėjas taip pat  gali realizuoti krovinį, jei per realų laiką jis negauna kitų
instrukcijų iš turinčio krovinio disponavimo teisę asmens, kurias  vykdyti gali būti pareikalauta iš vežėjo.

Kai krovinys realizuojamas vežėjo, gauta suma, atskaičius su kroviniu  susijusias išlaidas, turi būti perduota turinčiam krovinio disponavimo  teisę asmeniui. Jei šios išlaidos didesnės už pajamas, tai vežėjas turi  teisę gauti jam priklausantį skirtumą.

Labai svarbu pabrėžti, kad jeigu vežėjas gauna instrukciją nerealizuoti  krovinio, jis privalo joms paklusti, tuomet, lieka vienintelė išeitis,  numatyta CMR konvencijos 16 str., vežėjas gali nieko nelaukdamas  iškrauti krovinį disponuojančio kroviniu asmens sąskaita; po tokio  iškrovimo vežimas laikomas užbaigtu. Šiuo atveju vežėjas prisiima  prievolę saugoti krovinį. Tačiau krovinio apsaugą jis gali patikėti ir  trečiajam asmeniui; tokiu atveju jis atsako tik už tinkamą trečiojo  asmens pasirinkimą. Šiuo atveju išlieka visi važtaraštyje numatyti
mokėjimų įsiskolinimai ir kitos atsiradusios išlaidos.

Taip pat CMR konvencijos 16 str. 1 d. numato vežėjo teisę pareikalauti  padengti išlaidas, susijusias su instrukcijų gavimu ir jų vykdymu,  kadangi šios išlaidos atsirado ne dėl jo kaltės.

Tuo tarpu vežant krovinį Lietuvos Respublikos teritorijoje, gavėjui  atsisakius priimti krovinį arba kai važtaraštyje nurodyto gavėjo nėra,  vežėjas apie tai praneša siuntėjui. Negavęs siuntėjo nurodymo, vežėjas  grąžina krovinį siuntėjui arba gali siuntėjo sąskaita priimti krovinį  laikinai saugoti. Laikinai saugoti negali būti priimami pavojingi,  greitai gendantys kroviniai ir kroviniai, kurių saugojimo išlaidos būtų  labai didelės lyginant su krovinio verte, jeigu sutartyje nenumatyta kitaip.