Finansinę informaciją slepianti „Linavos“ vadovybė teismo įpareigota pranešti apie skolininkus

November 9, 2012 Naujienos

www.vezejugidas.lt

Šiandien, lapkričio 9 d., judėjimas “Už skaidrumą LINAVOJE” išplatino pranešimą spaudai, kurį pateikiame.

Vilniaus apygardos teismas priėmė sprendimą, kuriuo Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ įpareigota pateikti duomenis apie kai kurių bendrovių įsiskolinimus asociacijai. Pasirodžius pranešimams apie sunkią asociacijos finansinę padėtį ir ją lėmusią galimai neskaidrią „Linavos“ vadovybės veiklą, asociacijos narys, bendrovės „Vievio transportas“ vadovas Vladimiras Kitovas, dar praėjusių metų pradžioje „Linavos“ paprašė pateikti informaciją apie dalies vežėjų įsiskolinimus asociacijai. „Linavos“ administracijai atsisakius šiuos duomenis pateikti, vežėjas kreipėsi į teismą.

„Kadangi duomenys apie tikrąją asociacijos finansinę padėtį nuo vežėjų neteisėtai slepiami, mums belieka teisme ginti savo teisę žinoti, kaip naudojamos vežėjų lėšos. Tikimės, kad šis teismo sprendimas padės bent iš dalies išskaidrinti „Linavos“ veiklą“, – teigia V. Kitovas.

Verslininkas atkreipia dėmesį į viešąją informaciją, skelbiančią, kad vežėjų interesus turinti ginti asociacija „Linava“ ir jos dukterinė įmonė, bankrutuojanti UAB „Linavos servisas“, susiduria su rimtais finansiniais sunkumais, kurie galėjo atsirasti dėl neūkiškos „Linavos“ vadovybės veiklos. Teigiama, kad asociacijos ir jos dukterinių įmonių turtas galėjo būti švaistomas teikiant užsakymus „Linavos“ vadovybės nariams ir su jais susijusioms bendrovėms, mokėjimams bankrutuojančioms įmonėms, daugybei kitų veiklų, kurių skaidrumas kelia rimtų abejonių.

Teismo sprendimu „Linava“ įpareigota nurodyti, kiek iki 2011 m. balandžio 19 d. asociacijai buvo skolingos tuometinių ilgamečių prezidiumo narių atstovaujamos bendrovės „Kalchas“, „Lietmaz-servis“, bei įmonė „Gepala“ ir kokių priemonių „Linava“ ėmėsi iki 2011 m. gegužės 19 d., kad išieškotų šių bendrovių skolas asociacijai bei įmonei „Linavos servisas“. Teismas be kita ko nurodė, kad informacija apie asociacijos nario finansinių įsipareigojimų nevykdymą asociacijai negali būti laikoma asociacijos nario komercine paslaptimi, neprieinama kitiems asociacijos nariams. Žemesnės instancijos teismas dar šių metų vasarį buvo priėmęs sprendimą įpareigoti asociaciją pateikti šiuos duomenis apie skolininkus, tačiau „Linava“ jį buvo apskundusi.

„Asociacijos vadovybės veikla turi būti įvertina, o vežėjams ir visuomenei pateikta išsami informacija, kaip buvo disponuojama Lietuvos vežėjų suneštais pinigais. Todėl viliamės, kad „Linavos“ veiklą šiuo metu tiriančios institucijos objektyviai, visapusiškai ir skaidriai atliks pradėtus tyrimus“, – pabrėžia „Linavos“ prezidiumo narys, judėjimo „Už skaidrumą Linavoje“ atstovas Juozas Kuklys.

Grupės parlamentarų ir Seimo Antikorupcijos komisijos prašymu, Generalinė prokuratūra pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl galimo „Linavos“ vadovybės piktnaudžiavimo padėtimi ir viešojo intereso pažeidimo. Į Seimo narius kreipėsi per 40 vežėjų, sunerimusių dėl situacijos „Linavoje“. Vežėjai atkreipė dėmesį į asociacijos finansinio ir mokestinio patikrinimo ataskaitą. 2010 – 2011 m. atlikti patikrinimai liudija, kad „Linavos“ finansinė padėtis nestabili, o asociacijos vadovybės priimti sprendimai, atlikti veiksmai ir sudaryti sandoriai kelia reikšmingų abejonių.

Pranešama, kad „Linavos“ bendri nuostoliai gali viršyti 27 mln. litų. Nurodoma, kad bankrutuojančioms bendrovėms ir kitoms įmonėms išleista 1,67 mln. litų, negavus už šias lėšas nei prekių, nei paslaugų. Nors Asociacijų įstatymas draudžia tokią veiklą, „Linava“ yra išdavusi ilgalaikių beprocenčių paskolų asociacijos darbuotojams – jų suma siekia 1,3 mln. litų. „Linava“ apskaito 1,83 mln. litų gautiną iš biudžeto pridėtinės vertės mokestį, tačiau, kaip pranešama, nuo 2010 m. nesikreipė į Valstybinę mokesčių inspekciją (VMI) dėl jo grąžinimo.

VMI atstovai neseniai informavo pradėję „Linavos“ mokestinį patikrinimą, o Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos (LVDK) prašymu, asociacijos veiklą tiria ir Konkurencijos taryba. Jos prašoma įvertinti, ar „Linava“ nepiktnaudžiavo dominuojama padėtimi platindama TIR knygeles vežėjams nepagrįstai aukštomis kainomis. Verslininkų teigimu, „Linavos“ platinamos knygelės yra vidutiniškai 70 litų brangesnės nei kaimyninėse šalyse – Lenkijoje, Latvijoje, Baltarusijoje, o nepagrįstai aukšta knygelių kaina tėra bandymas pagerinti „Linavos“ finansinę padėtį vežėjų sąskaita. LVDK siūlo ne tik įvertinti asociacijos veiksmus, bet ir taisyti teisės aktus, nustatant aiškias ir skaidrias TIR knygelių kainodaros taisykles bei būdus kontroliuoti, ar „Linava“ laikosi tarptautinės konvencijos, kuria jai patikėta TIR knygelių platinimo funkcija.