Žydrė Dargužytė
Dar visai neseniai, rugsėjį, visuomenėje buvo kilęs ažiotažas dėl ETMK leidimų skirstymo tvarkos. Klausimas buvo pasiekęs aukščiausias Lietuvos valstybines institucijas – Seimo Antikorupcijos komisiją, Konkurencijos tarybą (KT), Susisiekimo ministeriją (SM), VKTI. Konkurencijos taryba tuomet gavo Seimo Antikorupcijos komisijos persiųstą Lietuvos nacionalinio verslo konfederacijos (LNVK) raštą dėl galimai SM vykdomo smulkių vežėjų diskriminavimo, išduodant ETMK leidimus. KT prašė LNVK pateikti atsakymus į klausimus – nurodyti SM ar VKTI priimtus teisės aktus, ar kitus sprendimus, kuriais galimai yra diskriminuojami smulkieji vežėjai.
Atsakymai buvo pateikti, o LR Prezidento kanceriarija įpareigojo VKTI ir SM viešai iki šių metų rugsėjo 5 d. savo tinklalapiuose viešai paskelbti įmonių, gavusių ETMK leidimus sąrašus bent už pastaruosius trejus metus, nurodant įmonės pavadinimą, atitiktį keliamiems reikalavimams, transporto priemonių skaičių, išduotų leidimų skaičių ir panaudotų leidimų skaičių. Minėtos institucijos to nepadarė, motyvuodamos, kad to nedaro nei viena ES valstybė.
„Šią informaciją mes pateikėme atsakingoms tarnyboms, tačiau skelbti viešai negalime. Nė viena ES valstybė neviešina šios informacijos, nes ji susijusi su įmonių komercinėmis paslaptimis. Mes ją perdavėme Konkurencijos tarybai, kad ši įvertintų“, – vezejugidas.lt sakė Martynas Čerkauskas, Ministro patarėjas.
Esant tokiai situacijai Lietuvos smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijos atsakingasis sekretorius Sigitas Česnavičius suabejojo, ar Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos LINAVA prezidentas Algimantas Kondrusevičius nesupainiojo viešųjų ir privačių interesų, gaunant ETMK leidimus.
„Vežėjus domina, kodėl ETMK leidimų išdavimko komisijos narys (nuo asociacijos „Linava“) ponas Algimantas Kondrusevičius galimai metai iš metų sugebėjo tinkamai pasirūpinti sau priklausančios UAB „Transvelas“ interesais, gaunant didelius kiekius ETMK leidimų, o kaip asociacijos „Linava“ prezidentas bei prezidiumo pirmininkas, tikėtina, visai pamiršo pasirūpinti smulkiaisiais vežėjais. Ar tame nėra viešųjų ir privačių interesų konflikto? Be to, Susisiekimo ministerija niekur neskelbė, kokie konkretūs asmenys sudaro ETMK leidimų skyrimo komisiją bei niekada nepaaiškino, kodėl jie apie dvylika metų nebuvo rotuojami. Tokia situacija galėjo susidaryti tik dėl viešumo trūkumo“, – diskusijų dėl ETMK skyrimo tvarkos įkarštyje aiškino S. Česnavičius.
Situacija pasikeitė?
Vezejugidas.lt šįryt susisiekė su VKTI darbuotojais, kurie patvirtino, kad jau yra išduotų leidimų ir mažoms įmonėms.
Individualios transporto įmonės savininkas Kęstutis Alkimavičius džiaugiasi, kad vakar, spalio 10 d., jis gavo ETMK leidimą. „Gera žinia, kad pavyko gauti, juk pas mus tik viena mašina įmonėje, pats vairuoju ir esu direktorius. Dėl ETMK leidimų gavimo rašiau prašymą praėjusių metų pabaigoje. Tada man paaiškino, kad negausiu. Seniau man nusišypsodavo ir sakydavo: „Ką tu čia turėdamas vieną automobilį nori gauti?“ Dabar situacija tikrai pasikeitė“, – optimistiškai pasakoja vyriškis, dirbantis Makedonijos, Turkijos ir Latvijos rinkose.
„ETMK leidimo gavimas tikrai prisidėjo prie mano verslo sėkmingo gyvavimo, juk ne paslaptis, kad turkiški trečiosios šalies leidimai greitai baigsis, o jiems pasibaigus, aš negalėčiau dirbti su savo partneriais, o dabar, turėdamas ETMK leidimą, galėsiu“, – sako K. Alkimavičius.
Pašnekovas patikino, kad džiaugiasi, jog RETMK leidimus skirsto ne LINAVA, bet VKTI: „Jei skistytų LINAVA, tai vargu, ar gautų mažieji vežėjai, juk tiek metų tas klausimas buvo nesprendžiamas. Turbūt atsitiktų kaip ir su TIR knygelėmis: kad tikrieji nariai moka pigiau, o kandidatai brangiau. Kur teisybė? Dar 2001 m. dabartinis LINAVOS viceprezidentas Mečislovas Atroškevičius sakė, kad TIR knygelių kainos turėtų būti suvienodintos, bet kal;bos taip ir liko tik kalbomis“, – kalba vežėjas.
Vezejugidas.lt ragina vežėjus pasidalinti savo įmonės istorija dėl ETMK leidimų gavimo.