Žydrė Dargužytė
Vakar, rugsėjo 26 d., Lietuvos nacionalinėje vežėjų asociacijoje „Linava“ vyko prezidiumo posėdis, kuriame priimta nemažai svarbių nutarimų: sumažintos 4 ir 14 lapų TIR knygelių kainos, pranešta apie generalinio sekretoriaus Vidmanto Adomaičio atsistatydinimą, prezidento išėjimą ilgų atostogų. Prezidiumo nariai sunerimę: atvykęs asociacijos buhalteriją tvarkančios kompanijos atstovas vėl nepateikė aiškių finansinių duomenų prezidiumo nariams. Vežėjų atstovai vienbalsiai pritaria, kad aiškumo asociacijos finansinėje veikloje dar nėra. Vezejugidas.lt kalbina prezidiumo narius.
Vidas Augaitis, prezidiumo narys, UAB „Vitransa“ vadovas
Klausimų daug. Metai baigiasi, jau reikia dėlioti biudžetą kitiems metams, ne taip, kaip pernai gale metų buvo sudarytas. Man aktualu, kad biudžetas būtų vykdomas, kad aiški finansinė informacija būtų padėta ant stalo visiems prezidiumo nariams ir kad visi matytų aiškiai, kokia LINAVOS finansinė situacija. Kad galėtume diskutuoti konkrečius punktus, nustatyti, ar per daug išleido, ar per mažai. Tokių duomenų jau kelintas mėnesis negauname.
Lentelė buvo pateikta – parašų nebuvo, neaišku, ar tai tikri duomenys. Sako, kad negali pateikti prezidiumui, kad gali tai matyti tik generalinis sekretorius ar vyr. finansininkas. Man ir daugeliui prezidiumo narių tai nepatinka.
Dėl generalinio sekretoriaus: nėra pagalbos generaliniam sekretoriui, turi būti palaikymas ir iš prezidento, jis turi turėti gerą finansinę apskaitą. Dar daug ko nežinome. Visi prezidiumo nariai kas mėnesį turi gauti informaciją, kokia padėtis.
Reikia kuo greičiau grąžinti bankui paskolas. Juk yra laisvų pinigų, tad reikia kuo greičiau atsiskaityti su banku. Kodėl to nedaroma?
Po tokio posėdžio kaip vakar – nuotaika ne pati geriausia, tikrai turėtų būti kitaip nei yra. Mano nuomone, reikėjo mažinti visų rūšių TIR knygelių kainas, nes pinigų yra, tad tikrai galima padėti vežėjams.
Finansai nėra normaliai kontroliuojami, jie buvo aiškūs tik tada, kai audito kompanija „Ernst and Young“ tvarkė finansus. O dabar, kai MACRO FINANCE, tai daug neaiškumų, nes jaučiame, kad ne viskas pasakoma ir parodoma.
Dėl skolų išieškojimo: man tik ryte, važiuojant į prezidiumo posėdį, pranešė, kad nusiuntė įgaliojimą, kad FTB gali pradėti darbus.
Mečislovas Atroškevičius, prezidiumo narys, UAB „Mečys“ vadovas
Daug svarbių klausimų aptarta. Priimtas sprendimas mažinti TIR knygelių kainas. Dėl pilotinių TIR knygelių: joms yra metinė sutartis, tai laikinas projektas, dar dabar nežinome, ar jis bus pratęstas. Prie gero visi greitai pripranta, galvoja, kad visą gyvenimą taip ir bus, o gal nebeturėsime? Pagal išgales sumažinome kainas toms knygelėms, kurioms galime, o paskui, kai žinosime, ar bus pilotinės knygelės, spręsime, ar galime mažinti. Jei būtume mažinę proporcingai visoms, išeitų „nerimtos“ sumos.
Daug kas spekuliuoja TIR knygelių kainomis. Dėl skolų išieškojimo – pasirašyta sutartis, perduoti dokumentai. Kodėl įgaliojimas taip vėlai perduotas dėl skolų išieškojimo? Ogi todėl, kad vyksta organizaciniai procesai ir viskas daroma, tik ne viskas taip greitai.
Jei kalbėtume apie paskolas, tai jau nemažai grąžinta – apie 80 tūkst. Tiems, kuriems paskolos išduotos neteisėtai, tai pranešama, kad nutraukiamos sutartys. Pradėti ikiteisminiai tyrimai Prokuratūroje.
Generalinis sekretorius nenori tokiomis sąlygomis dirbti. Nepasitikėjimas labai apsunkina viską.
Juozas Kuklys, prezidiumo narys, Lietuvos-Vokietijos UAB „Veka-auto“ vadovas
Šis posėdis buvo trumpas ir paslaptingas. Pirmiausia norėčiau akcentuoti, kad LINAVOS buhalteriją tvarkančios audito kompanijos „MACRO FINANCE“ atstovas namų darbų neatliko ir vėl teko klausytis jo beletristikos iš finansinės apskaitos pradžiamokslio. Konkrečių atsakymų apie asociacijos finansinę padėtį eilinį kartą negavome. Dar įdomiau pasidarė, kai audito kompanijos atstovas pareiškė, kad jis ir neprivalo mums pateikti, nes jam tai daryti draudžia sutartis. Manau, pats laikas atsisakyti šios pseudoaudito kompanijos paslaugų.
Pagaliau buvo ryžtasi svarstyti TIR knygelių kainų mažinimo klausimą. Man įdomiausia čia tai, kad pagaliau prezidentas ir TIR departamento vadovas pripažino, kad TIR knygelių kainos buvo pakeltos tam, kad būtų padengtas iššvaistytas garantinis fondas ir „užglaistytos“ baisios finansinio neūkiškumo pasekmės. Taigi prieita prie išvados, kad nuo spalio mėnesio bus mažinamos TIR knygelių kainos.
Vėliau posėdyje kažkodėl buvo paskelbta, kad posėdis bus uždaras. Kone su ašaromis prezidentas pareiškė, kad ryte, prieš posėdį, gavo V. Adomaičio atsistatydinimo pareiškimą. Po prezidiumo narių pasisakymų, prezidentas dar labiau nustebino pareikšdamas, kad išeina dviems mėnsiams atostogų.
Kitas prezidiumo posėdis numatomas bene spalio pabaigoje. Ar tai normalu?
Neišspręstų klausimų daugėja, „Linavos“ finasuose vėl tamsa, skolos neišieškomos, nes dingo skolų dokumentacija, biudžeto nesilaikoma, jau kai kurie straipsniai kelis kartus viršyti, dar daugiau atsirado nepateisinamų išlaidų. Atsistatydina ne tie, kam reikia atsistatydinti, o tie, kurie negali, matyt, vykdyti neteisėtų nurodymų. Kviečiu visus prezidiumo narius atsibusti, nedalyvauti asociacijos žlugdyme ir šaukti neeilinį prezidiumo posėdį bei imtis darbo.
Erlandas Mikėnas, prezidiumo narys, UAB „Vedautos autotransportas“ generalinis direktorius
Bene geriausia vakarykščia žinia – sumažintos 4 ir 14 lapų TIR knygelių kainos. Keista buvo tik tai, kad paruoštas nutarimo projektas dėl TIR knygelių buvo gana spontaniškas: prezidiumo nariai nieko nebuvo išanalizavę, o jiems iškart pasiūlyta balsuoti. Susidarė kažkokia nepatogi padėtis. Iškart paklausiau, ar visoms knygelėms mažinsime kainas? Juk daugiausiai parduoda TIR pilotinių knygelių. Gaila, kad kol kas nebus atpigintos pilotinės knygelės.
Norėjome, kad visas knygeles proporcingai atpigintume. Ir Krovininė taryba, ir Teisinių ir organizacinių reikalų komitetas kone vienbalsiai pasisakė, kad reikia mažinti visų tipų knygelių kainas iki buvusių kainų iki pabrangimo.
Dėl generalinio sekretoriaus – jis gali dirbti ir sugeba dirbti, tačiau reikia leisti jam dirbti. Jei žmogui reikia laviruoti tarp dviejų ugnių, nei vienas neatlaikys ir nedirbs. Juk jei vieni reikalauja vykdyti vienus nurodymus, kiti – kitus – tampa neįmanoma. Solidarumo prezidiume nėra, nuomonės nesutampa, viskas bene tas pats kaip buvo, gal tik atsirado daugiau įtampos – bet kai prezidentas paliko salę, tai tuomet ir mūsų argumentai buvo išklausyti.
Dėl garantinio fondo: paklausėme, kiek dar liko surinkti, tai buvo patvirtinta, kad iki Naujų metų tai bus padaryta. Paklausiau, kas gali atsakyti, kas jį iššvaistė? Atsakymo negauta. Man kilo mintis: o kas gali paneigti, kad žmogus, laikinai eisiantis V. Adomaičio pareigas, vėl neiššvaistys vežėjų pinigų. Pateikiau galimą sprendimą: kad nebūtų galima „pajudinti“ šių pinigų be prezidiumo pritarimo. Po tokio pasiūlymo mums buvo pasiūlyta suorganizuoti mokymus apie TIR sistemą. Norėčiau atsakyti, kad sąmoningai nesimokoma iš buvusių klaidų. Vežėjų atstatytas garantinis fondas, mokant brangiau už TIR knygeles, nėra saugus, nes išleisti pinigus gali vienintelis asmuo. Tokia prezidento A. Kondrusevičiaus ir viceprezidento M. Atroškevičiaus reakcija parodė, kad galimai kažkas dar norėtų ateityje pasinaudoti vežėjų garantinio fondo pinigais, kaip jau buvo padaryta.
Dėl užstatų iš TIR Garantinio fondo grąžinimo: vežėjai turi teisę pasiimti 8 tūkst. dolerių po 27 mėnesių, kai buvo panaudota paskutinė TIR knygelė, jei gabenimų į Rusiją nevykdo. Turiu faktų, kad yra besibylinėjančių vežėjų, nes LINAVA jų pinigų negrąžina.
Beje, buvau nusiuntęs tris klausimus, kuriuos norėjau pasiūlyti įtraukti į darbotvarkę, bet nei vieno neįtraukė. Jei diskusija ir balsavimas prezidiume gali pakrypri prezidentui nenaudinga linkme, tai siūlo tai atidėti vėlesniam laikui arba kitam posėdžiui. Jei vėliau – nebesvarstome, tai jau tampa tradicija.
Dėl asmenų atleidimo iš pareigų – ir B. Malinauskas, A. Baranauskas ir R. Malkus dar vaikšto po LINAVĄ. Kodėl? Atsakymas buvo pateiktas toks: jie nesutinka su atleidimu.
Jei kalbėtume apie skolų išieškojimą, reiktų pasakyti, kad jis irgi vyksta vangiai – tik keli žmonės grąžino skolas.
Mindaugas Grigelis, prezidiumo narys, UAB „Kauno autobusai“ vadovas
Visiems aktualiausias klausimas – biudžeto vykdymas. Įmonės, vedančios apskaitą, informacija vėluoja, duomenys pateikiami tik ekrane, tai analizuoti LINAVOS finansus vis dar pakankamai sudėtinga. Mes išsakėme mintis, ką turi padaryti, kad ataskaita būtų tinkama, tai, tikimės, kad atkreips dėmesį. Šiuo metu padėtis neatrodo bloga, bet duomenis analizuoti ekrane – sudėtinga.
Dėl generalinio atsistatydinimo: gal mato, kad darbų gausa ne pagal sveikatą. Apgailestaujame, kad taip įvyko, juk žmogus doras, bet gal reikia „kietesnės“ rankos. Reikia, kad ir kolegos daugiau padėtų, nes vienam žmogui tai daryti – sunku.