Žydrė Dargužytė
Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ nariai jau pavargo laukti, kada prezidiumo nariai susirinks į posėdį ir aptars jiems rūpimus klausimus: skolų išieškojimą, TIR knygelių kainų mažinimą ir kt. Anot jų, veikti tikrai yra ką – juolab, kad asociacijos reikalus Seimo Antikorupcijos komisija prieš savaitę nutarė perduoti Prokuratūrai, o prieš tai į šią instituciją kreipėsi grupė Seimo narių (kreipimąsi inicijavo Seimo narys Valdemaras Valkiūnas). Vežėjus neramina tai, kad skambūs „Linavos“ vadovybės pasisakymai viešojoje erdvėje dėl skolų išieškojimo taip ir nevirto realybe – iki šiol skolos iš skolininkų nepradėtos išieškoti. Kodėl?
Rugpjūčio 2 d. prezidiumo nariai, susirinkę į posėdį, tvirtino, kad greitu laiku bus imtasi aktyvių veiksmų dėl skolų iš skolininkų išieškojimo, tačiau praėjus kone dviems mėnesiams nėra jokių apčiuopiamų rezultatų. Tądien prezidiumo narys Mečislovas Atroškevičius sakė: „Nusprendėme, kad reikia samdyti advokatus iš išorės, kurie surašytų ieškinį ir įgalintų mums grąžinti pinigus. Generalinis sekretorius turėtų pats tai daryti, bet čia prezidiumo iniciatyva. Mes įpareigojome generalinį sekretorių paruošti ieškinį, jis turėtų būti paruoštas po dviejų savaičių ir bus pateiktas į teismą“.
Žodžiai taip ir liko tik žodžiais, nes iki šiol iš sociacijos skolininkų skolos nepradėtos išieškoti. Vezejugidas.lt susisiekė su Finansų tyrimų biuru FTB ir pasiteiravo, ar asociacija „Linava“ pateikė darbui reikalingą medžiagą, ar pradėtas tyrimas ir jei nepradėtas, tai kodėl. Iš šios instituicijos darbuotojų e. paštu buvo gautas toks atsakymas: „Kol kas skolininkai neperduoti išieškojimui. Nepasirašyti dokumentai iš kliento (aut. pastaba – LINAVOS) pusės“.
Regis, atsakyta nemažai klausimų – asociacija galimai sąmoningai vengia tvarkyti šiuos vežėjams svarbius klausimus, juk buvo žadėta tai padaryti per dvi savaites nuo paskutiniojo prezidiumo posėdžio, o praėjo kone du mėnesiai. „Kokiais darbais užsiėmusi LINAVOS vadovybė, kad nesugeba laiku išspręsti prioritetinių klausimų?“- stebisi vežėjai.
Pasak vežėjų, iš skolininkų susigrąžinti pinigai leistų sumažinti TIR knygelių kainas. „TIR knygelių kainas reikia mažinti kuo skubiau. Juk pinigų asociacijoje yra – kai bus mažiau pinigų, tai gal bus mažiau kovojama ir politikuojama. Dėl to, matyt, ir vyksta kovos, nes organizacija labai pelninga, tad žiūrima, kad kokių „nereikalingų“ žmonių neįsiveržtų. Šiemet turėtume turėti apie 12 mln. pelno, tai gal nedarykime tokių didelių pelnų, juk gal geriau atsižvelgti į vežėjus, kad jie mokėtų pigiau už knygeles? Jei galime tai daryti, kodėl vežėjams nepadedame? Visa tai juk būtų realu, jei mes vykdytume biudžetą, bet kai šiandien turime tokią kompaniją, kuri nepateikia realių skaičių, dokumentų, tai nežinia kaip yra, nes atnešti popiergaliai nieko neįrodo“, – vezejugidas.lt po rugpjūčio 2 d. posėdžio sakė Vidas Augaitis.
Prezidiumo nariai vezejugidas.lt yra sakę, kad asociacijoje girdėjo ir tokių kalbų, kad tie, darbuotojai, kurie gavo paskolas, suprato, kad tai ne paskolos, o atlygis už gerą darbą.
Užuot išieškojus skolas – politikuojama?
Į redakciją kreipėsi vežėjas iš Šiaulių (redakcijai jo pavardė žinoma), kuris, būdamas pasipilktinęs LINAVOS prezidento veiksmais dėl politikavimo, atsiuntė BNS spaudos tarnybos išplatintą medžiagą, kurioje vairuotojai A. Kondrusevičiaus raginami eiti balsuoti.
„Pasirašyti dokumentų dėl skolų išieškojimo vadovybė neturi kada, o rengti spaudos konferencijas politiniais klausimais – gali. Kaip tai paaiškinti?“, – stebisi vežėjai.
Vezejugidas.lt patikslina: rugsėjo 18 d. LINAVA surengė spaudos konferenciją, kurioje ragino balsuoti vairuotojus ir kitus išvykusius piliečius. Konferencijoje dalyvavo asociacijos prezidentas Algimantas Kondrusevičius, Užsienio reikalų ministerijos konsulinio departamento direktorius Andrius Pulokas, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkas Zenonas Vaigauskas.
Populizmas, bandant nukreipti dėmesį?
Redakcija šįryt susisiekė su keliolika vežėjų, klausdama, kaip jie vertina asociacijos vadovybės pastarųjų mėnesių veiksmus visuomenėje. Beveik visi kalbintieji akcentavo tai, jog daroma ne tai, ką šiuo metu būtų naudinga daryti, stengiantis palengvinti visų vežėjų gyvenimą.
„Jau kurį laiką visuomenėje „išpūstas“ leidimų klausimas, neva va – kokia gera LINAVA, kokia gera Susisiekimo ministerija. O kodėl nepasakoma, kad rusai patys daugiau važiuoja per Lietuvą ir jiems patiems reikia daugiau leidimų?“, – svarsto vežėjai.
Transportininkai džiaugiasi, kad leidimų yra, bet pabrėžia ir kitus svarbius klausimus, kurie nesprendžiami arba sprendžiami labai vangiai. „Mes suprantame, kad leidimai svarbu, bet tai nereiškia, kad reikia tik į tai susikoncentruoti ir nukreipti dėmesį nuo kitų klausimų – skolų išieškojimo, TIR knygelių kainų mažinimo klausimo. Juk yra problemų ir su asociacijos buhalteriją tvarkančia įmone. Paskutiniojo prezidiumo posėdžio metu Finansų ir Biudžeto komiteto pirmininkas Vidas Augaitis aiškiai įvardijo, kad asociacijos buhalteriją tvarkančios įmonės „Macro finance“ vadovo pranešimas apie asociacijos finansinę padėtį netenkina, nes jis atėjo nepasirengęs. O prezidiumo nariai iki šiol nežino tikrosios asociacijos padėties“.
Lietuvos smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijos atsakingasis sekretorius Sigitas Česnavičius taip pat piktinasi esama situacija asociacijoje: „Už ką mes prezidiumo nariams mokame algą, jei jie nesirenka į posėdžius ir nesprendžia svarbių klausimų“?
UAB „Reikalavimas.lt“ bendrovės specialistų nuomone, iš dešimties LINAVOS skolininkų atgauti skolas yra tikėtina, o iš kitų – nebe.
Prezidiumo nariai į posėdį rinksis rugsėjo 26 d. (paskutinis prezidiumo posėdis vyko rugpjūčio 2 d.).
Vezejugidas.lt primena, kad rugsėjo 12 d., vyko Seimo Antikorupcijos komisijos posėdis, kuriame Seimo nariai vienbalsiai priėmė sprendimą dėl Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ veiklos kreiptis į Generalinę Prokuratūrą. Kreipimąsi į Prokuratūrą išvakėre jau buvo pateikę parlamentarai Stasys Šedbaras, Agnė Bilotaitė, Vaidotas Bacevičius, Rimantas Jonas Dagys, Pranas Žeimys, Gintaras Songaila, Stanislovas Giedraitis, Naglis Puteikis, Aurelija Stancikienė, Julius Veselka, Saulius Bucevičius ir Petras Gražulis, Valdemaras Valkiūnas. Dauguma jų yra Seimo Antikorupcijos komisijos nariai.