www.vezejugidas.lt
Finansų ministerija pateikė Vyriausybei Lietuvos Respublikos stabilizuojamosios biudžeto politikos įstatymo projektą ir jį lydinčių teisės aktų pakeitimų paketą.
Šiuo įstatymo paketu siekiama sukurti ilgalaikį pagrindą išlaikyti tvarius valstybės finansus, nepriklausančius nuo politinio ciklo, ir sudaryti visas prielaidas, kad apdairus valstybės finansų tvarkymas ir skolos mažinimas būtų ne pasirinkimas, o pareiga.
Stabilizuojamosios biudžeto politikos įstatymo projektu siekiama užtikrinti, kad būtų kaupiamos valstybės iždo atsargos, kurias, prasidėjus sunkmečiui, būtų galima naudoti valstybės funkcijoms finansuoti. Tokios atsargos galėtų būti ir svarbus veikinys, jeigu esant poreikiui vyktų derybos su tarptautinėmis finansų institucijomis dėl skolinimosi už mažesnes nei rinkos palūkanas.
Poreikis reglamentuoti valstybės iždo atsargų sunkmečiui kaupimo tvarką ypatingai išryškėjo po 2008 metais prasidėjusios krizės. Garantuoti veiksmingą ir stabilų valstybės funkcijų finansavimą bandyta dar 2002 metais po Rusijos krizės sukūrus Rezervinį (stabilizavimo) fondą. Tačiau neišsamus teisinis fondo veiklos reglamentavimas neužtikrino, kad jame sukauptos lėšos būtų adekvačios valstybės rezervo lėšoms, kurių reikėjo ūkio gyvybingumui palaikyti 2008 metų rudenį kilus finansų krizei.
Įgyvendinant Stabilizuojamosios biudžeto politikos įstatymą atsiradus ekonominėms galimybėms, o ypač – esant būtinybei tokiu būdu mažinti infliacinį spaudimą, bus pradėtos kaupti valstybės iždo atsargos sunkmečiui, kurių pagrindinė paskirtis būtų finansuoti viešąsias paslaugas kilus ekonominiam sunkmečiui, išvengiant ar minimizuojant skolos augimą. Lėšos taipogi galėtų būti naudojamos Lietuvos banko įstatiniam kapitalui didinti arba valstybės skolai žemiau kritinės finansinio stabilumo ribos išlaikyti bei švelninti išorinių ekonominių krizių pasekmes Lietuvos ūkiui. Tokio rezervo kaupimas sudarytų prielaidas ir toliau augti finansų rinkų pasitikėjimui Lietuvos viešųjų finansų stabilumu. Augant finansų rinkų pasitikėjimui mažės bendras palūkanų lygis, didės privačios investicijos, gyventojams bus sukurtos geriau apmokamos darbo vietos.
Įstatymų paketas leistų išvengti per pastarąją krizę itin skaudžiai pajustų pasekmių: prociklinės politikos vykdymas ūkio kaitimo laikotarpiais, kai laikinos pajamos verčiamos nuolatinėmis išlaidomis ar nuolatiniu mokesčių mažinimu ir sukuria „gerovės iliuziją“, virsta skaudžiu procikliniu taupymu ekonominio nuosmukio metu.
Nors siūloma, kad įstatymo projektai įsigaliotų nuo 2014 metų, faktiškai pervedimai į atsargų sąskaitą galės būti planuojami tik tada, kai tam tikslui nebus reikalinga papildomai skolintis. Tačiau reikalavimai planuojamai biudžeto politikai bus taikomi nuo pat įstatymo įsigaliojimo.
Siekiant apsaugoti atsargų valdymą nuo politinių sprendimų, siūloma nustatyti, kad šią funkciją atliks Lietuvos bankas, turintis daug patirties valdant oficialiąsias šalies atsargas.
Įstatymų paketas taip pat numato reikalavimus, kad rinkiminiais metais, naujos vyriausybės formavimo ir jos darbo pradžios laikotarpiu valstybės ižde būtų disponuojama pakankamomis lėšomis. Tai padės užtikrinti finansiškai sklandų valdžių pasikeitimą, išvengiant situacijų, kai naujai suformuota Vyriausybė savo darbą pradeda paveldėjusi tik einamąsias skolas be jokių finansinių išteklių.