Žydrė Dargužytė
Pastaruoju metu Lietuvos valstybinės institucijos – Seimo Antikorupcijos komisija, Konkurencijos taryba, Seimo kontrolierių įstaiga ir kitos valdžios struktūros – analizuoja daugybę raštų, susijusių su asociacijos „Linava“ problemomis: pernelyg aukštomis TIR knygelių kainomis, finansiniais pažeidimais, kuriuos bandoma kryptingai slėpti. Vežėjai ir asocijuotos struktūros, neapsikentę daugiau nei dešimtmetį besitęsiančio sąstingio ir norėdami pokyčių asociacijos veikloje ir transporto rinkoje, mina valstybinių institucijų slenksčius, tikėdamiesi, kad situacija pasikeis į gerąją pusę – kad bus sumažintos TIR knygelių kainos, pateikta jų kainodara, o valstybinės institucijos pradės atitinkamus tyrimus, leisiančius nustatyti, ar nepažeistas konkurencijos įstatymas, ar teisingai valdomi vežėjų į asociaciją sunešti pinigai.
Vilkinimo ženklai
Taip pat tikimasi, kad tie, kurie daugybę metų galimai asociacijoje vykdė finansines machinacijas, už jas atsakys. Valstybinės institucijos, nepaisant jų apgulties, tarsi įsisuko „vilkinimo“ karuselėje: nuolat siunčia raštus vežėjams ir asocijuotoms struktūroms, prašydamos patikslinti situaciją, o gal siekdamos laimėti laiko.
Vežėjai jau pradeda manyti, kad ne atitinkamos institucijos turi atlikti tyrimus, bet jie patys. Konkurencijos taryba, užuot per 30 dienų pateikusi atsakymą dėl tyrimo pradėjimo, paprašė pratęsti terminą, o Valstybinė mokesčių inspekcija, žadėjusi vežėjams ir Antikorupcijos komisijai pradėti „Linavoje“ mokestinį patikrinimą, visą vasarą delsė ir ketina jį pradėti tik rugsėjį.
Piktina Konkurencijos tarybos neveiklumas
Neseniai Seimo kontrolierius pasiekė skundas dėl Konkurencijos tarybos neveiklumo, sprendžiant svarbius „Linavos“ reikalus dėl pernelyg aukštų TIR knygelių kainų. Lietuvos verslo darbdavių konfederacija, neapsikentusi pernelyg ilgo minėtos institucijos delsimo, prašo įvertinti Konkurencijos tarybos neveiklumą.
Lietuvos smulkių ir vidutinių vežėjų (LSVVA) atsakingasis sekretorius taip pat sakosi esąs pasipiktinęs iš Konkurencijos tarybos gautu raštu dėl TIR knygelių. Jame rašoma, kad pateikta informacija nėra pakankama tyrimui pradėti. Konkurencijos taryba užduoda penkis papildomus klausimus, į kuriuos tikisi gauti atsakymus.
„Kai kurie iš pateiktų klausimų netgi juokingi, rodantys minėtos institucijos neįsigilinimą į problemą, taip pat nenorą patiems detaliau paanalizuoti, suprasti esamą situaciją. Mūsų prašoma atsakyti, pavyzdžiui, kodėl mes negalime pirkti TIR knygelių kitose šalyse, taip pat prašoma nurodyti, kiek vežėjų per pastaruosius penkerius metus yra įsigiję TIR knygelių kitose šalyse. Tai – absurdas. Tokie klausimai, mano galva, rodo, kad yra siekiama laimėti laiko ir iš esmės nieko nenorima daryti, juk problemas mes aiškiai identifikavome, o jie bando sukti viską kita linkme“, – piktinasi LSVVA atsakingasis sekretorius Sigitas Česnavičius.
Jurgita Brėskytė, Konkurencijos tarybos Dominuojančių ūkio subjektų ir susijungimų skyriaus vedėja, į tokius pasisakymus reaguoja ramiai ir patikina, kad Konkurencijos taryba neva nesiekia perkelti savo pareigų kitiems. „Mes visų rinkų negalime išmanyti, taigi, kad mums būtų aiškiau, reikia daugiau duomenų, dėl to ir yra pateikiami tokie klausimai. Mes šimtu procentų, aišku, negalime būti tikri, ar pareiškėjas pateiks tą informaciją, bet mes klausiame tikėdamiesi, kad jie ją pateiks, bet jei neturi, tai atsakymas ir turėtų toks būti. Kartais kreipiamės į kelis galimus šaltinius. Šiuo atveju buvo kreiptasi ir į pareiškėją. Esame kreipęsi ir į asociaciją LINAVA. Renkame informaciją, kuri būtina įvertinti tolimesniems žingsniams“, – dėsto J. Brėskytė.
Informacija: reikia gauti, o „Linava“ neduoda
Vežėjai puikiai supranta, kad tokios informacijos, kurią prašo pateikti Konkurencijos taryba, jie negaus, nes LINAVA, anot transportininkų, jau ne vienerius metus kruopščiai slepia TIR knygelių kainodarą ir viešai tikina, kad TIR knygelių kainų negali sumažinti, nes tada neva negalėtų deramai atlikti savo funkcijų.
Tokias kalbas kalbinti vežėjai ir prezidiumo nariai vertina itin skeptiškai. Pasak jų, tai akivaizdi netiesa, mat jei šiemet asociacija pagal planą, ūkiškiau tvarkydamasi, turėtų sutaupyti kelis milijonus litų, tai ir TIR knygelių kainas yra iš ko mažinti.
„TIR knygelių kainas reikia mažinti kuo skubiau. Juk sutaupytų pinigų asociacijoje yra – kai bus mažiau pinigų, tai gal bus mažiau kovojama ir politikuojama. Dėl to, matyt, ir vyksta kovos, nes organizacija, racionaliai tvarkydama išlaidas, gali dirbti labai pelningai, tad žiūrima, kad kokių „nereikalingų“ žmonių neįsiveržtų. Į valdymo organus išrinkti nauji žmonės asociacijos vadovybės aplinkos tuoj pat buvo apskųsti, suspenduota jų veikla. Šiemet turėtume keliais milijonais sumažinti išlaidas, tai gal nedarykime pelnų, juk gal geriau atsižvelgti į vežėjus, kad jie mokėtų pigiau už TIR knygeles? Jei galime tai daryti, kodėl vežėjams nepadedame?“, – vezejugidas.lt yra sakęs Vidas Augaitis, asociacijos prezidiumo narys, “Linavos” Finansų ir biudžeto komiteto pirmininkas, UAB „Vitransa“ vadovas.
Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininką Ligitą Kernagį taip pat neramina Konkurencijos komisijos delsimas atsakyti į jų pateiktus klausimus.
„Man keista, kad Konkurencijos taryba tarsi „tempia gumą“. Rugsėjį pradėsime jiems „tampyti už skvernų“, – ryžtingai nusiteikęs L. Kernagis.
Kada VMI „Linavoje“ pradės mokestinį patikrinimą?
Vežėjus jau kurį laiką stebina tai, kad Valstybinė mokesčių inspekcija, žadėjusi Seimo Antikorupcijos komisijai pradėti mokestinį patikrinimą, iki šiol jo nėra pradėjusi.
Šįryt, rugpjūčio 30 d., į vezejugidas.lt redakciją paskambinęs Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininkas Ligitas Kernagis patikslino, kad gautas atsakymas iš VMI – mokestinis patikrinimas asociacijoje „Linava“ iki šiol nepradėtas, tačiau jį ketinama pradėti rugsėjį.
„Toks sprendimas buvo motyvuotas tuo, kad vasarą nebuvo pakankamai žmogiškųjų išteklių“, – informuoja L. Kernagis.
Vezejugidas.lt kreipėsi į VMI ir pasiteiravo, ar asociacijoje pradėtas tyrimas, tačiau jie nuo šio klausimo išsisuko, motyvuodami tuo, kad į jį atsakyti nesuteikia teisės Mokesčių administravimo įstatymas.
Vežėjų nestebina toks atsakymas, nes, pasak jų, asociacija LINAVA nuolat stengiasi nuslėpti ką nors nuo vežėjų – jiems iki šiol nėra paviešinta audito kompanijos „Ernst&Young” atlikto audito medžiaga, TIR knygelių kainodara.
LINAVOS generalinis sekretorius Vidmantas Adomaitis taip pat patvirtino, kad asociacijoje mokestinis patikrinimas nevyksta. „Tyrimas nevyksta, nieko apie tai nežinau“, – sako V. Adomaitis.
„Norime surinkti visą informaciją, tada susirinksime į posėdį, pakviesime visus suinteresuotus asmenis ir spręsime, ką daryti. Mes negalime šio klausimo atiduoti Prokuratūrai, kol nesame surinkę visos medžiagos“, – kalba L. Kernagis.
Įdomu tai, kad Seimo Antikorupcijos komisija jau gerokai anksčiau turėjo informacijos, kad VMI Vilniaus skyrius jau yra pradėjės mokestinį patikrinimą „Linavoje“, mat iš VMI buvo atsiųstas tai patvirtinantis raštas. Nejau raštas buvo tik akių dūmimas? Nejau išeina taip, kad VMI tiesiog parašė raštą Antikorupcijos komisijai, kad ši lauktų to, ko nėra, o pastaroji laukė ir tik vakar paaiškėjo, kad vis dėlto reikės palaukti dar.
Turėdamas VMI raštą dėl neva pradėto mokestinio patikrinimo asociacijoje, L. Kernagis vakar, rugpjūčio 29 d., papildomu raštu kreipėsi į VMI klausdamas, kokioje stadijoje yra pradėtas tyrimas. Gautas atsakymas buvo gerokai netikėtas – tyrimas nepradėtas ir pranešta, kad jį ketinama pradėti rugsėjį.
Kalbinti vežėjai paklausti, kaip mano, kodėl kai kurios valstybinės institucijos vengia operatyviai pateikti atsakymus dėl asociacijos problemų, brėžia vieną liniją – „galbūt yra tuo suinteresuotų?“
„Kas galėtų paneigti, kad VMI Mokestinių prievolių departamento direktorius Dainoras Bradauskas sąmoningai vilkina patikrinimus, nes tai nenaudinga LINAVAI. Juk ir politikas, Seimo narys Bronius Bradauskas, dar visai neseniai Seimo audito komitete kartu su L. Graužiniene kovojo dėl to, kad būtų grąžinta įgaliojimų bet kam dalijimo tvarka, renkant narius į asocijuotų struktūrų valdymo organus. Tai būtų labai paranku „Linavos“ prezidento aplinkai, mat jos atstovai, surinkę įgaliojimų, vėl savuosius išrinktų į valdžią, kaip ir buvo iki asociacijų Įstatymo pataisos priėmimo. Tai akivaizdus asociacijos vadovybės pozicijos palaikymas“, – kalba vežėjai.
Slapta tai, kas vieša?
Seimo Antikorupcijos komisijos narys Žilvinas Šilgalis taip pat įsitikinęs, kad kai kurios institucijos dėl „Linavos“ reikalų galėtų dirbti greičiau.
„Kad gali būti sąmoningo delsimo elementų, tikrai yra pagrindo manyti, juk terminai per kuriuos prašoma pateikti medžiagą, iš esmės turėtų būti pakankami. Asociacijoje gali būti neskaidrios veiklos. Tai turi nustatyti kompetentingos institucijos. Konkurencijos taryba turėtų operatyviau reaguoti. Man keista, kad taip nėra. Taip pat keista ir tai, kad kai „Linavos“ buvo paprašyta pateikti papildomos informacijos Antikorupcijos komisijai, jie tą informaciją pateikė, bet ją užslaptino. Nuo ko čia ką slėpti? Juk šiuo atveju „Linavai“ Lietuvoje nėra jokios konkurencijos. Jei užduodami klausimai ir jei veikloje viskas skaidru ir efektyviai tvarkoma, tai visada būsi pasirengęs atsakyti, o jei yra kitaip, tai nuolat ieškosi būdų, kaip vienaip ar kitaip nuo atsakymų pabėgti, arba viską užslaptinti, kaip šiuo „Linavos“ atveju. Kai asociacija, kuri atstovauja daugelį Lietuvos vežėjų, vykdo valstybės deleguotą funkciją – platina TIR knygeles – ir stengiasi daug ką slėpti, tai man trūksta argumentų tai komentuoti. Dėl TIR knygelių – „Linava“ sako, kad kainos pagrįstos, bet jei taip yra, tai turėtų būti paviešinta kainodara. Kad visiems būtų aišku, kodėl ta kaina vienokia, ar kitokia. Jei tai yra slepiama ir net nariai apie tai negauna informacijos, tai čia yra labai keista. Kai visos institucijos pateiks atsakymus, bus nuspręsta, ar yra pagrindo kreiptis į Prokuratūrą. Kuo toliau, tuo daugiau įtarimų kyla, kad Prokuratūra, pradėjusi tyrimą, rastų atsakymus į klausimus, į kuriuos iki šiol dar nėra atsakyta arba vengiama atsakyti“, – dėsto Ž. Šilgalis.
Vežėjai viliasi, kad valstybinių institucijų dėmesys LINAVOS problemoms nenusilps, juk tai bendras visos šalies ekonomikos klausimas ir kad greitu laiku bus gautos konkrečios išvados dėl tolimesnių veiksmų. Laukiama, kokį sprendimą priims Konkurencijos taryba, Seimo Antikorupcijos komisija ir kitos institucijos. Transportininkai neabejoja, kad valdžios struktūros greitu laiku pajėgs atskleisti visus „Linavos“ galimus pažeidimus ir kad pagaliau bus atsiribota nuo nuolatinio bandymo slėpti faktus nuo savo narių. „Juk finansinių pažeidimų ir kitos informacijos slėpimas prieštarauja „Linavos“ įstatams ir pažeidžia viešąjį interesą“, – apibendrina transporto srities atstovai, šiuo metu rinkoje išgyvenantys ne pačius lengviausius laikus.