Žydrė Dargužytė
Transportininkai sunerimę – rinkoje tvyro juodas debesis: problemos Lietuvos nacionalinėje vežėjų asociacijoje “Linava”, valstybinės institucijos užverstos krūvomis vežėjų raštų, kuriuose prašoma imtis veiksmų sprendžiant vežėjams gyvybiškai svarbius klausimus – dėl pernelyg aukštų TIR knygelių kainų, ETMK leidimų skirstymo tvarkos ir t.t. Neseniai transporto žiniasklaidoje pasirodė asociacijos LINAVA narių ir valdymo organų atstovų pareiškimų, kad dar yra nepaskirstytų ETMK leidimų. Tai sukėlė didžiulį vežėjų pasipiktinimą. “Kodėl mes jų negauname, jei jų yra, kodėl turime prarasti milžiniškus pinigus – juk jei turi ETMK leidimą, gali sutaupyti apie 10 tūkst. Lt per metus. Tokie pinigai, ypač nedidelėms įmonėms yra labai reikšmingi”, – dėsto vežėjai. Susisiekimo ministerija patvirtina, kad leidimų dar yra, o LINAVA tyli – į vezejugidas.lt klausimus dėl ETMK leidimų paskirstymo neatsakyta jau daugiau kaip savaitę, nors konkretūs klausimai buvo pateikti atstovui spaudai rugpjūčio 22 d.
„Smulkių ir vidutinių vežėjų asociacija“ dėkoja asociacijos „Linava“ viceprezidentui Mečislovui Atroškevičiui už suteiktą labai vertingą informaciją, kad Susisiekimo ministerija (SM) iki šios dienos dar laiko 100 vnt. vežėjams nepaskirstytų ETMK leidimų. Tai smulkiems vežėjams sukėlė didelių įtarimų: kokiais tikslais ši informacija galimai buvo slepiama bei kodėl SM, VKTI ir „Linavos“ tinklalapiuose (nes atstovai iš šių organizacijų dalyvauja SM komisijoje, kuri skirsto ETMK leidimus), apie turimus ETMK leidimus nebuvo viešinama.
Susisiekimo ministerijoje turimus ETMK leidimus galima naudoti su vilkikais, kurie atitinka ir EURO3 emisijos klasės reikalavimus. Tokie leidimai labai parankūs smulkiems vežėjams, kurie daug krovinių veža į Baltarusiją ar Ukrainą.
Turėdami minėtus ETMK leidimus, mažieji vežėjai sutaupytų daug dvišalių vienkartinių baltarusiškų leidimų, kurių 2011 metų pabaigoje labai pritrūko ir tik po Lietuvos nacionalinio verslo konfederacijos vadovės ponios N. Uinskienės raginimų SM ryžosi juos platinti 2012 metų skiriamų leidimų sąskaita. Tai suteikė vežėjams galimybę sėkmingai dirbti iki pat metų pabaigos.
Kaip matosi iš paminėtų faktų, kad SM ir toliau jokių išvadų nedaro. Sveiku protu nesuvokiama, kodėl SM net 100 vnt. išskirtinių leidimų taip ilgai laikė „stalčiuose“. Kaip supratome iš M. Atroškevičiaus informacijos, SM leidimus pradėjo siūlyti tik po Lietuvos nacionalinio verslo konfederacijos rašto, skirto LR Prezidentei J. A. Daliai Grybauskaitei, kuriame buvo išsamiai išdėstytos problemos dėl galimos diskriminacijos prieš smulkius vežėjus, SM sudarytai komisijai, skirstant ETMK leidimus.
SM visur deklaruoja, kad ETMK leidimai turi būti kuo racionaliau panaudojami, o tai reiškia, kad vežėjai su gautais ETMK leidimais atliktų kuo daugiau pervežimų. Tačiau SM dėl smulkiems vežėjams nesuprantamų priežasčių , laikydama nepaskirsčiusi didelį kiekį ETMK leidimų, tikrai neprisideda prie vežėjų sąžiningo verslo skatinimo. Kas galėtų paneigti, kad tokiu būdu sąmoningai ar nesąmoningai žlugdomas smulkių vežėjų verslas, nes jie yra labiausiai pažeidžiami.
Į Susisiekimo ministerijos ETMK leidimų išdavimo komisijos sudėtį įeina ir du atstovai iš asociacijos „Linava“ (asociacijos prezidentas A. Kondrusevičius ir gen. sekretorius V. Adomaitis), kurie taip pat prisideda prie įvairių sprendimų priėmimo. Jie vežėjams galėtų paaiškinti, ar žinojo, kad toks didelis kiekis ETMK leidimų yra neracionaliai laikomas ir sąžiningai nepaskirstomas.
„Smulkių ir vidutinių vežėjų asociacija“ maloniai prašo asociacijos „Linava“ prezidiumo, kad ETMK leidimų klausimas būtų įtrauktas į artimiausio prezidiumo posėdžio darbotvarkę. Smulkių vežėjų nuomone, ETMK leidimų skyrimo komisijos nariai nuo „Linavos“ galimai nepakankamai atsakingai atstovavo mažuosius vežėjus. Todėl šią padėtį reikėtų nedelsiant taisyti”, – rašoma Smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijos rašte, kuris bus pateiktas valstybinėms institucijoms bei asociacijai LINAVA.
Asociacijos atstovai nepanoro su vezejugidas.lt kalbėti šia tema – į išsiųstą užklausą dėl ETMK leidimų jau daugiau kaip savaitę nereaguojama. Susisiekėme su Susisiekimo ministerijos atstovu p. Jauniumi Jasiūnu ir paprašėme patvirtinti arba paneigti informaciją, kad ETMK leidimų dar yra.
“Dar yra nepaskirstytų leidimų, bet jie negalioja Rusijoje. Visi vežėjai, kurie buvo pateikę paraiškas, jiems skirti leidimai. Jie visi tuos leidimus gavo. Kiek ETMK leidimų dar yra, negaliu pasakyti. Kurie prašė – tie gavo. Paraiškos buvo teikiamos pernai. Vežėjai neprašo, o paskui būna nepatenkinti”, – dėsto J. Jasiūnas.
Kalbinti vežėjai tokias kalbas neigia. Redakcijai žinomas atvejis, kai vidutinės įmonės atstovė kreipėsi dėl ETMK leidimų kelis metus iš eilės, bet vis tiek jų negavo. Tokią situaciją transportininkai apibūdina kaip galimą smulkaus ir vidutinio verslo žlugdymą, o kai kurie prezidiumo nariai tokias kalbas neigia.
“Matant kaip desperatiškai bandoma inicijuoti asociacijos „Linava“ atžvilgiu įvairius tyrimus, kaip intensyviai ji skundžiama įvairioms institucijoms, netgi bandoma atvirai jas spausti bei įtakoti priimti kažkam naudingus sprendimus, susidaro įspūdis, kad trečiosioms jėgoms labai parūpo sėkmingos Lietuvos vežėjų verslo pozicijos”, – aiškina asociacijos prezidiumo narys, UAB “Mečys” vadovas Mečislovas Atroškevičius.
Dėl ETMK leidimų vežėjai nusiteikę ryžtingai – jie jau pasiekė ir Prezidentūrą. Su jos atstovais kalbėta apie tai, kad būtina gauti ETMK leidimų kelerių metų paskirstymo sąrašus ir detaliai išanalizuoti, ar juos skirstant nebūta pažeidimų ir korupcijos atvejų. Prezidentės patarėjas Gediminas Vaitkevičius yra pažadėjęs, kad greitu laiku bus pareikalauta iš SM minėtus sąrašus paviešinti.
Lietuvos smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijos atsakingasis sekretorius Sigitas Česnavičius apibendrina, kad jei nebus pateikta sąrašai, bus imtasi tolimesnių veiksmų, kurie leis vežėjams sužinoti tikrąją padėtį dėl ETMK leidimų paskirstymo.
Vezejugidas.lt primena, kad neseniai vykusiame vežėjų ir susisiekimo ministerijos atstovų susitikime viceministras Arūnas Štaras stebėjosi, kodėl vežėjai kone dešimtmetį nieko nedarė ir taikstėsi su esama tvarka.
Visai neseniai Konkurencijos taryboje buvo užregistruotas Nacionalinės verslo konfederacijos ir Lietuvos smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijos raštas dėl to, kad galimai smulkiesiems vežėjams sudaromos nekonkurencingos sąlygos, skirstant ETMK leidimus. „Asociacijos „Linava“ vadovai, tikėtina, visai nesirūpina, kad ETMK leidimus gautų ir smulkieji vežėjai, nes besąlygiškai vykdo ir pritaria Susisiekimo ministerijos nustatytam ir praktikoje naudojamam sprendimui, kad išskirtinius leidimus gali gauti tik tos įmonės, kurios turi ne mažiau kaip 5 vilkikus, atitinkan2ius EURO4, EURO5 emisijos klasę. Tai galimai atviras didesnių įmonių protegavimas”, – rašoma skunde.
Atsakymas Smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijai dėl ETMK leidimų ir įpareigojimas Susisiekimo ministerijai iš LR Prezidento kanceliarijos.