Prieš 10 m. buvo iškelta idėja dėl TIR sistemos alternatyvaus varianto

August 23, 2012 Naujienos

Žydrė Dargužytė

Nekylant diskusijoms dėl TIR knygelių kainų Lietuvoje pagrįstumo, vežėjai redakcijai priminė 10 metų senumo istoriją – 2002 m. susisiekimo ministras Zigmantas Balčytis įsakymu pavedė susisiekimo ministerijai ir Valstybinei kelių transporto inspekcijai parengti veiksmų planą dėl TIR knygelių išdavimo procedūros alternatyvaus varianto. Tačiau kalbos taip ir liko tik kalbomis, nes niekas per dešimtmetį šia linkme taip ir nebuvo padaryta. 

Vezejugidas.lt apie tai pasiteiravo Susisiekimo ministerijos (SM) Kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamento Kelių transporto skyriaus vedėjo Jauniaus Jasiūno. Pastarasis suskubo aiškinti, kad TIR knygelių išdavimo klausimai nėra SM kompetencija.

“Tai yra Muitinės departamento kompetencijos klausimas. Tai atsispindi ir pačiame konvencijos pavadinime – „Muitinės konvencija dėl tarptautinio krovinių gabenimo su TIR knygelėmis (1975 m. TIR konvencija)“. Šioje konvencijoje nustatyta, kad garantinė asociacija – tai asociacija, kurią Susitariančiosios Šalies muitinės tarnybos pripažino asmenų, taikančių TIR procedūras, garantu. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. vasario 27 d. nutarimu Nr. 224 „Dėl Muitinės konvencijos dėl tarptautinio krovinių gabenimo su TIR knygelėmis (1975 metų TIR konvencija) nuostatų įgyvendinimo“ Muitinės departamentui prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Muitinės departamentas) pavesta atstovauti Lietuvos Respublikai TIR administraciniame komitete, kontroliuoti, kaip asociacija „Linava“ laikosi TIR konvencijos reikalavimų bei kitos funkcijos. Susisiekimo ministerija dėl asociacijos „Linava“ finansinės padėties buvo gavusi Seimo Antikorupcijos komisijos raštą”, – dėsto J. Jasiūnas.

Pabandėme pasiteirauti ir kitos institucijos atstovų, ar jie prisimena minėtą ministro įsakymą. VKTI viršininko pavaduotojas Eugenijus Ruškus detaliau pasigilinti ir pasidomėti nepanoro: “Informacijos apie jūsų minimą 2002 m. Susisiekimo ministro įsakymą neturime”.

Pristačius tokias mintis vežėjams, daugelis atsiuntė pasipiktinimo pilnus laiškus, kuriuose rašoma: “Jei valstybinių institucijų pareigūnai kaip įmanydami bando nusišalinti nuo šių klausimų, tai kiek jiems tai rūpi? Kiek jiems rūpi tai, kad Lietuvos vežėjai, jei lygintume su kitomis kaikyninėmis šalimis, už TIR knygeles moka gerokai brangiau? Gal minėtos valstybinės institucijos veikia išvien su “Linava?”

Vezejugidas.lt primena, kad liepos 23 d. Konkurencijos taryba užregistravo Lietuvos nacionalinio verslo konfederacijos (LNVK) ir Lietuvos smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijos (LSVVA) skundą dėl galimai per didelių TIR knygelių kainų „Linavoje“ ir su tuo susijusių konkurencinių sąlygų praradimo prieš kitų valstybių vežėjus.

LSVVA ir LNVK prašo Konkurencijos tarybos ištirti, ar asociacijos „Linava“ vadovybė nepiktnaudžiauja dominuojančia padėtimi ir ar galimai neplatina TIR Carnet knygelių nepagrįstai aukštomis kainomis.

Pridedame 2002 m. susisiekimo ministro įsakymą.