www.vezejugidas.lt
Šiandien, rugpjūčio 2 d., Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ prezidiumo posėdyje buvo iškeltas siūlymas kreiptis į atsakingas institucijas, prašant ištirti, ar ūkinės komercinės bei finansinės operacijos, asociacijos finansinė veikla 2010 – 2011 m. buvo atliekama tinkamai, o jei nebuvo, paprašyti išaiškinti ir nubausti kaltus už netinkamą ūkinę komercinę bei finansinę veiklą, asmenis. Tokį pasiūlymą prezidiumo nariams pateikė asociacijos Teisinių ir organizacinių reikalų komiteto pirmininkas Erlandas Mikėnas. Jis kvietė prezidiumo narius priimti nutarimą dėl kreipimosi į atitinkamas institucijas dėl galimų finansinių pažeidimų nustatymo ir atsakingų asmenų nubaudimo. Šiuo klausimu prezidiumo posėdyje nebuvo balsuota.
Kreipimosi tekstas:
„Prezidiumo nariams
Dėl kreipimosi į atsakingas institucijas
2012-05-10
Gerbiami Prezidiumo nariai,
Susipažinęs su Audito kompanijos Ernst & Young atlikto finansinio mokestinio patikrinimo medžiaga ir
• vadovaudamasis Asociacijos Linava įstatų 2.1. punktu, kuris numato, kad Asociacijos tikslas – sudaryti jos nariams kuo palankesnes sąlygas savarankiškai vystyti ir plėtoti visų rūšių pervežimus.
• vadovaudamasis Asociacijos Linava įstatų 9.10 punktu, kuris numato prezidento ir prezidiumo narių solidarią atsakomybę dėl atlyginimo asociacijai padarytų nuostolių tame tarpe ir neveikimu,
• remiantis tuo, kad LR Baudžiamojo kodekso 237 straipsnis numato baudžiamąją atsakomybę tam, kas slepia nusikaltimą, manau, kad privalome kreiptis į kompetentingas institucijas prašydami ištirti, ar ūkinės komercinės bei finansinės operacijos, asociacijos finansinė veikla 2010 – 2011 m. buvo atliekama tinkamai, o jei nebuvo, paprašyti išaiškinti ir nubausti kaltus už netinkamą ūkinę komercinę bei finansinę veiklą, asmenis.
Kviečiu visus kolegas, Prezidiumo narius priimti nutarimą dėl kreipimosi į atitinkamas institucijas dėl galimų finansinių pažeidimų nustatymo ir atsakingų asmenų nubaudimo. Ištyrus atsakingus už asociacijos įtraukimą į sunkią finansinę padėti asmenis, būtų galima pareikalauti iš jų asmeninės materialinės atsakomybės, taip būtų atlyginta žala asociacijos nariams, kurių verslo gerovės labui ir buvo įkurta ši asociacija, ir kuriems TIR knygelių kaina buvo padidinta, ne be asociacijos netinkamų finansų vedimo priežasties.
2011-2012 metais Tarptautinei audito kompanijai Ernst & Young atlikus finansinį mokestinį patikrinimą paaiškėjo, kad asociacijos Linava ūkinė komercinė veikla netinkamai atspindima finansinėse ataskaitose, kad asociacija netinkamai nurodo nuosavo kapitalo dydį, finansinės ataskaitos netikslios ir koreguotinos, kas gali reikšti netinkamus turto valdymo, investavimo, turto kontrolės, operatyvinės veiklos sprendimus, atliktus praeityje bei netinkamas procedūras siekiant laiku atvaizduoti ir pateikti informaciją Asociacijos balanse;
• Auditoriai nustatė, kad abejotinos išlaidos kapitalizuotai rekonstrukcijai, kadangi rekonstrukcijos darbų išlaidų dydis (9 mln. 328 tūkst.) lyginant su paties pastato įsigijimo savikaina (tik 2 mln. 226 tūkst. Lt) yra reikšmingai didelis.
• Asociacija 2010 m. pabaigoje buvo užfiksavusi 5 mln. 899 tūkst. Lt ilgalaikio finansinio turto, iš kurio negrąžintinas ilgalaikis finansinis turtas 2010 m. pabaigai sudarė net 96 proc. viso finansinio turto.
• Asociacija 2010 m, pabaigoje buvo išdavusi paskolų darbuotojams, kurių balansinė vertė 2010 m. pabaigai buvo 1 mln. 328 tūkst. Lt. Auditoriai nurodė, kad paskolos išduotos ne rinkos sąlygomis, be to nurodė, kad asociacijos negali teikti paskolas savo darbuotojams. Būtina išsiaiškinti, ar tokių paskolų teikimas yra teisėtas ar neteisėtas, ar buvo padaryta žala asociacijai.
• Auditoriai nurodė, kad reikšmingą asociacijos trumpalaikio turto dalį sudaro gautinos sumos ir nebaigtos vykdyti sutartys, iš kurių net trečdalis yra iš bankrutuojančių ar bankrutavusių įmonių. Akivaizdu, kad didžioji dalis šių sumų nebebus grąžinta asociacijai, būtina išsiaiškinti, ar lėšos nebuvo pervedamos jau nemokioms įmonėms.
• Auditoriai nustatė, kad asociacija neatlieka pilno mokėtinų sumų suderinimo finansinio laikotarpio pabaigai, o tai gali reikšti papildomą riziką dėl neapskaitytų įsipareigojimų.
• Asociacija neturi suderinimų su Valstybine mokesčių inspekcija 2010 m. gruodžio 31 d., 2011 m. gruodžio 31 d.. Auditoriai nustatė, kad egzistuoja rizika, kad Valstybinės mokesčių inspekcijos likučiai gali reikšmingai nesutapti su apskaitoje esančiomis mokesčių sumomis tiek dėl PVM mokesčio, tiek dėl pelno, tiek galimai ir dėl kitų mokesčių. Manau, kad asociacijos, vykdančios valstybės jai pavestą funkciją parduoti TIR knygeles, privalo tinkamai atsiskaityti su valstybe ir mokėti visus priklausančius mokesčius, taip pat ypač teisingai ir tvarkingai vesti buhalterinę apskaitą, tinkamai pildyti finansines ataskaitas.
• Auditoriai taip pat nustatė, kad galimai ne visos pajamos tinkamai apskaitytos asociacijos atskaitomybėje.
• Auditoriai nustatė, kad asociacijos patiriamos kai kurios sąnaudos gali būti nepagrįstai didelės, tai irgi gali būti nusikltimo požymis.
• Auditoriai nustatė, kad nemažai sandorių asociacija vykdė tiek su dukterinėmis bendrovėmis, tiek ir su kitais susijusiais asmenimis – pradedant asociacijos darbuotojais, tiek su prezidiumo narių, revizijos komisijos narių kompanijomis (suteiktos paskolos, avansai). Auditoriai abejoja, ar visi sandoriai buvo komerciškai būtini ir atitiko rinkos sąlygas. Manau, kad būtina ištirti šiuos sandorius ir nustatyti, ar nėra pinigų pasisavinimo, švaistymo ar kitų nusikaltimų požymių.
• Asociacijoje nerengiamos ir nebaigiamos savalaikiai finansinės atskaitomybės (kai kurie koregavimai dėl 2010 m. buvo atliekami 2011 m. pabaigoje ir 2012 m. pradžioje), ko pasekoje tam tikri straipsniai gali neatspindėti tikrojo vaizdo tam tikru momentu, taip pat tai gali reikšti, kad tų pačių metų finansinės ataskaitos atitinkamiems asmenims teikiamos su skirtingais duomenimis, kas reikštų teisės aktų pažeidimą. Auditoriai nustatė eilę kitų galimų pažeidimų, kuriuos būtina išsamiai ištirti.
Remiantis tuo, ką išdėsčiau, prašau Prezidiumo narių pritarimo mano pasiūlymui ir kviečiu kreiptis į Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą, Generalinę prokuratūrą ar kitas institucijas, siekiant nustatyti kaltininkus“.