Žydrė Dargužytė
Konkurencijos taryba, gavusi Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos (LVDK) skundą su reikalavimu pradėti tyrimą dėl nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ galimo piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi, papildomai kreipėsi į LVDK vadovybę, prašydama pateikti atsakymus į papildomus klausimus, reikalingus priimti sprendimą dėl tyrimo pradėjimo. Danas Arlauskas, LVDK vadovas, informuoja, kad medžiaga pateikta. Šią savaitę į Konkurencijos tarybą kreipėsi Nacionalinio verslo konfederacija ir Smulkių ir vidutinių vežėjų asociacija.
Konkurencijos tarybos Dominuojančių ūkio subjektų ir susijungimų skyriaus vyriausioji specialistė Justė Dačkienė vezejugidas.lt yra sakiusi, kad nuo to, kokie bus gauti atsakymai iš LVDK, priklausys vienoks ar kitoms sprendimas.
„Detalius atsakymus Konkurencijos tarybai pateikėme praėjusį ketvirtadienį, laukiame sprendimo“, – sako D. Arlauskas.
LVDK skunde teigiama, kad „Linava“ platina savo nariams TIR knygeles nemotyvuotai padidintomis kainomis. Reikalaujama pripažinti, kad „Linava“ elgiasi nesąžiningai, ir taikyti Konkurencijos įstatymo nustatytas sankcijas.
Šią problemą dėl TIR didesnių nei kaimyninėse šalyse TIR knygelių kainų jau kurį laiką kelia ir judėjimo „Už skaidrumą „Linavoje“ atstovai, šia situacija susirūpinusi ir Smulkių bei vidutinių vežėjų asociacija (SVVA) bei Lietuvos nacionalinio verslo konfederacija (LNVK). Pastarosios organizacijos šią savaitę taip pat kreipėsi į Konkurencijos tarybą.
„Linava“ vėl Konkurencijos taryboje
SVVA prašo Konkurencijos tarybos ištirti, ar asociacijos „Linava“ vadovybė nepiktnaudžiauja dominuojančia padėtimi ir ar galimai neplatina TIR Carnet knygelių nepagrįstai aukštomis ir kainomis. „Linava“ jai priklausantiems tikriesiems nariams bei kandidatams (žymiai padidintomis kainomis), platina trijų rūšių „TIR Carnet“ knygeles, kurių kainos iki 2011 metų birželio mėnesio buvo nekintančios.
Nuo minėtos datos asociacijos „Linava“ vadovybė, nesitardama su vežėjais, vienašališkai, drastiškai ir nepagrįstai jokiais skaičiavimais tikriesiems nariams pakėlė knygelių kainas: 4 lapų nuo 210 iki 297 Lt (padidinta 87 Lt). Tai sudaro 41,43 % pabrangimo; 4 EU (pilotinė) – nuo 165 iki 204 ir daugiau Lt (padidinta 39 Lt), tai sudaro 23,64 % pabrangimo; 14 lapų nuo 245 iki 333 ir gerokai daugiau Lt (padidinta 88 Lt), tai sudaro 35,92 % pabrangimo“, – Rašoma SVVA ir LNVK rašte Konkurencijos tarybai.
Rašte Konkurencijos tarybai taip pat pabrėžiama, kad Tikėtina, kad galimai „TIR Carnet“ knygelių kainos asociacijos „Linava“ vadovybės buvo pakeltos sąmoningai, norint vežėjų sąskaita padengti milijonines skolas, kurios susidarė dėl netinkamo organizavimo asociacijos veiklos, neracionaliai, neprotingai naudojant turimas lėšas ir galimai aplaidaus vadovų bei jiems pavaldžių darbuotojų tarnybinių pareigų atlikimo.
„Dėl to asociacijos „Linava“ vadovybė, norėdama išvengti, kad IRU nesustabdytų „TIR Carnet“ knygelių išdavimo, beatodairiškai iš bankų ir privačios organizacijos neatsakingai ėmė milijonines paskolas, kurių metinės palūkanos siekė net 18 proc. Tokiais savo veiksmais „Linavos“ valdžia dar labiau pablogino finansinę padėtį asociacijoje, kas negiamai atsiliepė vežėjų konkurencinėms sąlygoms“, – dėstoma rašte.
Vezejugidas.lt primena, kad 4 EU (pilotinė) lapų knygelė Lietuvoje kainuoja apie 204 Lt., Latvijoje – apie 135 Lt., Lenkijoje – apie 118 Lt (pastaba – knygeles platina kelios organizacijos), Baltarusijoje – apie 155 Lt.
Lietuvoje 14 lapų knygelės kainuoja apie 336 Lt., Latvijoje – apie 270 Lt., Lenkijoje – apie 217 Lt (kaina žymiai mažesnė, nes organizacijos, realizuojančios TIR knygeles, nėra monopolistai), Baltarusijoje – apie 276 Lt.
Paskolos darbuotojams prisidėjo prie finansinės padėties asociacijoje blogėjimo?
Šią savaitę Lietuvos žiniasklaidos kanalus pasiekė judėjimo „Už skaidrumą „Linavoje“ išplatintas viešas pareiškimas, kuriame pabrėžiama, kad bus siekiama, kad asociacijos vadovybė užtikrintų, jog asociacijos administracijos darbuotojai grąžintų jiems suteiktas ilgalaikes beprocentes paskolas.
„Mūsų įsitikinimu, paskolos, kurių suma siekia 1,3 mln. litų, darbuotojams suteiktos neteisėtai ir yra nuostolis visos asociacijos „Linava“ nariams. Tokie neteisėti sandoriai iš dalies lėmė sunkią „Linavos“ finansinę padėtį ir prisidėjo prie TIR knygelių brangimo“, – rašoma minėtame pareiškime
vežėjams ir žiniasklaidai.
Remiantis 2010 m. asociacijos finansinio patikrinimo duomenimis, „Linavos“ vyriausiajam finansininkui A. Darginavičiui buvo suteikta 300 tūkst. Lt, buhalterei E. Juodelienei ‒ 180 tūkst. Lt, buhalterei ‒ N. Sadovajai 160 tūkst. Lt ilgalaikių beprocentinių paskolų.
Vezejugidas.lt jau rašė, kad teikiant šias paskolas buvo pažeistas Asociacijų įstatymas, kuriame įtvirtintas draudimas asociacijai užsiimti tokia veikla.
„Paskolų gavėjai privalo nedelsiant grąžinti „Linavai“ visą skolą, arba turi būti pakeistos paskolų suteikimo sąlygos, kad asociacijai būtų mokamos rinkos nustatytos palūkanos“, – įsitikinę aktyviai „Linavos“ finansinėmis problemomis besidomintys ir jas bandantys išspręsti vežėjai.
Vežėjus papiktino tai, kad kai liepos 16 d. vykusiame LR Seimo Antikorupcijos komisijos posėdyje „Linavos“ prezidento A. Kondrusevičiaus buvo pasiteirauta, kaip ir kodėl asociacija savo darbuotojams suteikė beprocentes paskolas, A. Kondrusevičius pareiškė, kad paskolas esą dalinęs ne jis, bet buvęs „Linavos“ generalinis sekretorius V. Gilys.
„Toks problemų „suvertimas“ vienam žmogui atrodo mažų mažiausiai nesolidžiai. Kaip vienas žmogus galėjo tai padaryti – juk buvo ir prezidentas, ir prezidiumas, ir „Linavos“ serviso valdyba. Kur jie visi žiūrėjo ir kuo tuomet rūpinosi?“ – retoriškai klausia S. Česnavičius.
Asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius, redakcijai atsiųstame atsakyme apie paskolas, rašo: “Kaip jau buvo minėta vežėjų regioniniuose susirinkimuose, dar šių metų vasario-kovo mėnesį atlikę su auditorių pagalba asociacijos finansinį patikrinimą sužinojome apie tokias paskolas, ir dabar tiriame kaip ir kokiomis sąlygomis buvęs „Linavos“ generalinis sekretoriusValdas Gilysjas dalijo atskiriems darbuotojams. Tuo metu kai buvo išduotos didžiausios sumos 1998 m.- 2003 m. buvo sudaryti skolų grąžinimo grafikai ir kiek žinau, jų laikomasi. Vienintelio skolininko, kuris netvarkingai moka asociacijai bylos dokumentai jau atiduoti teismui. Formaliai ir teisiškai sunku prikibti prie sudarytų paskolų sutarčių, nes tuo metu kai jos buvo išduotos, tokia veikla nebuvo draudžiama įstatymų. Priminsiu, kad esame kreipęsi į prokuratūrą dėl kitos abejotinos V. Gilio finansinės veiklos. Pradėtas ikiteisminis tyrimas, lauksime jo rezultatų”.
Vezejugidas.lt bandė susisiekti su buvusiu asociacijos generaliniu sekretoriumi Valdu Giliu, tačiau šis ragelio nepakėlė.
Asociacijos nariai nuolat ragina prezidentą imtis teisminių veiksmų, kad būtų užtikrintas skaidrus ir teisėtas asociacijos lėšų panaudojimas, tačiau, pasak jų, kol kas jokių priemonių nesiimta, tik žodžiais bandoma surasti kaltininkus.
Ar Konkurencijos taryba pradės tyrimą dėl asociacijos piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi turėtų paaiškėti jau greitai.