Vežėjų pinigų taupymo schema: TIR knygeles keičia muitinės garantas

Žydrė Dargužytė, www.vezejugidas.lt

BUNASTA

Jau kone metus mažėjančios TIR knygelių išdavimo apimtys kalba apie tai, kad logistikos rinkos dalyviai rado būdą, kaip sutaupyti, vykdant tarptautinius gabenimus. Tarkime, vežant krovinį iš Vokietijos į Minską, naudojantis garantu, t.y. atsisakius TIR knygelės, vežėjas gali sutaupyti per 60 Eur.

Vežėjo, norinčio gauti garantą, leidžiantį sutaupyti ir suteikiantį teisę gabenti krovinius tranzitu per Muitų Sąjungą, procedūra yra paprasta, tačiau kol kas ne visi logistikos rinkos dalyviai yra apie tai informuoti. Muitinės tarpininkai, turintys teisę teikti tokias paslaugas, patikina, jog viskas prasideda nuo vežėjo duomenų pateikimo muitinės tarpininkui. „Garantui įforminti reikia krovinio, automobilio, vairuotojo duomenų, kuriuos geriausia iš anksto atsiųsti elektroniniu paštu. Laiške būtina nurodyti pasienio postą, nuo kurio prašoma užpildyti tranzitinę deklaraciją ir taip pat reikia pranešti, kur patogiau pasiimti. Tai galima padaryti pakeliui į bet kurį pasienį. Vairuotojas pasiima dokumentus, EPI numerį ir su juo vyksta į muitinę. Tuomet pateikia dokumentus Baltarusijos muitininkui ir vyksta į paskirties muitinę Baltarusijoje, Rusijoje ar Kazachstane“, – informuoja muitinės tarpininko veiklą vykdančios bendrovės „Bunasta“ direktoriaus pavaduotojas Ramutis Kurpė.

Kad vežėjų taupymo schema būtų dar aiškesnė, muitinės tarpininkai pateikia krovinio gabenimo nuo Minsko iki Maskvos pavyzdį. Krovinio, kurio „Invoice“ vertė nurodyta 20 000 Eur, mokesčiai sudarys vidutiniškai apie 7000 Eur. Pasiteiravus muitinės tarpininkų, bendrovės „Bunasta“, paaiškėjo, kad už garanto išdavimą tranzito procedūrai nuo Medininkų „Kamenij Log“ Baltarusijos pasienio posto iki Maskvos, ji klientams skaičiuoja  0,35 % nuo išduodamo garanto dydžio, t.y krovinio mokesčių vertės importo mokestis + PVM. Taigi 7000*0,35 % yra lygu 24,5 Eur. „Garantas yra naudingas ir kai krovinys yra brangus ir neužtenka TIR garantijos, tada iki Maskvos be TIR reikėtų ir konvojaus paslaugų, o tai, vežėjų duomenimis, papildomai sudaro apie 800 Eur išlaidų. Pavyzdžiui, krovinio, kurio vertė būtų 200 000 Eur, mokesčiai sudarytų apie 68 000 Eur, todėl 61000 Eur galima dengti TIR garantija, o likusius 7000 Eur – papildoma „Bunastos“ garantija, už ją sumokant tik 24,5 Eur, o tai reikštų beveik 800 Eur sutaupymą ir privalumą prieš konkurentą, vežantį krovinį su konvojumi“, – atskleidžia muitinės tarpininkai.

Dar vienas pavyzdys – krovinio gabenimas iš Vokietijos į Minską su TIR knygele ir su muitinės garantu. „Tarkime, jei krovinys minėtu maršrutu vežamas su TIR knygele, tuomet preliminariai jam 4 lapų TIR knygelė kainuos 47,10 Eur, jos pildymas ir pateikimas muitinei kad įformintų – nuo 50 Eur, EPI – 7,95 Eur. Iš viso – 105,05 Eur. Visai kitokia situacja gabenant su garantu – garantas iki Minsko – 30 Eur, pildymas – 0 Eur, o EPI – 10 Eur. Matematika čia paprasta – vežėjas, naudodamasis TIR garantu, gali sutaupyti 65 Eur. Atsižvelgiant į tai, kad esant dideliems krovinių srautams galima žymiai pagerinti įmonės finansinius rodiklius, TIR garanto naudojimo klausimas tampa iš esmės nekvestionuojamas“, – aiškina muitinės garanto paslaugas vežėjams teikiantys profesionalai.

Lietuvos vežėjų asociacijos „Linava“ duomenimis, TIR knygelių išdavimas Lietuvoje gerokai sumažėjo praėjusių metų vasarą, o šių metų pirmaisiais mėnesiais buvo išduota 45 proc. mažiau TIR knygelių nei tuo pačiu metu pernai. Pasiteiravus muitinės tarpininkų, kodėl kai kurie vežėjai vis dar perka TIR knygeles, jei jau seniai galima gerokai sutaupyti, atsakoma lakoniškai: „Dėl nežinojimo“. Pasak įmonės „Bunasta“ atstovų, daug krovinių išvažiuoja iš muitinės sandėlių, o ten esantis muitininkas dažnai sako vežėjui: „Kokį garantą duodate, kad kol važiuosite per Europos teritoriją, mokesčiai bus sumokėti?“. „Taigi dėl nežinojimo paprasčiau teikti TIR garantą. TIR knygelė labai ekonomiškas ir geras garantas kroviniams, kuriems yra reikalingas 59 – 60 tūkst. EUR garantas, tuomet TIR sudėtingumas ir kaina atsiperka. Muitinės garantas – nauja paslauga ir mažiau suprantama, bet praktika su Rusijos pasieniu parodė, kad tai teisinga ir gera priemonė tranzito procedūrai užtikrinti“, – detalizuoja R. Kurpė.

Vežėjai, kurie naudojasi muitinės garantu, išskiria šiuos privalumus:

  • Naudotis garantu iš vežėjo nereikalauja didelių investicijų, narystės asociacijoje mokesčių ir t.t.
  • Garanto įforminamas paprastesnis ir patogesnis. Vairuotojui nereikia iš anksto jokių blankų turėti su savimi, be to, jų nereikia pirkti. Garantas išduodamas tose pačiose vietose, kur vairuotojas atvažiuoja ir važiuodamas su TIR pasidaryti EPI. EPI (išankstinis elektroninis informavimas) yra privalomas visiems su kroviniu vykstantiems automobiliams, nesvarbu kokia forma jie garantuoja mokesčių sumokėjimą.
  • Nereikia papildomo sustojimo Europos muitinėje atidaryti TIR, TIR yra įforminamas dažniausiai muitinės tarpininkų ir atidaromas muitinėje per 3 – 4 h. Imant krovinius iš Vakarų, dar reikia papildomai galvoti, kur bus atidarytas TIR, o dėl kalbos barjero ar kainos priežasčių vežėjai savo automobilius siunčia į Lietuvos muitines ir čia pildo reikalingus dokumentus.
  • Muitinės garantas pigesnis tokias atvejais, kai mokesčių suma būna labai maža, arba kai mokesčių suma labai didelė.
  • Garanto kaina skaičiuojama procentas nuo krovinio mokesčių sumos. Garanto suma yra neapribota.

„Esame išdavę ir labai didelių garantijų. Didžiausia – 2,6 mln. Eur (TIR‘ą riboja 61 000 Eur). Mūsų įmonė išduoda garantijas tranzito procedūrai įvežant krovinius ir per Baltarusijos pasienį (tranzito procedūros pradžia),  ir per Rusijos su Latvija. Tranzito procedūrai reikalingus garantus nuo Baltarusijos pasienio esame sukūrę patys. Mūsų išduodamas garantas  Baltarusijos muitinei nuo Rusijos skiriasi tuo, kad jis šiuo metu yra tik popieriniu pavidalu. Užpildytus sertifikatus privalome perduoti vairuotojui. Muitinei privaloma pateikti originalą, spausdintą sertifikatą C2. Tai – A4 lapas su piniginiu nominalu, kuris prieš tai yra nešamas į muitinę ir tvirtinamas jos štampu, kad nurodyta sertifikate pinigų suma tikrai yra mūsų sąskaitoje ir kad ji gali būti naudojama kaip garantija mokesčių sumokėjimo Baltarusijos valstybei. Rusijos muitinei galioja viskas tas pats – tik kad procesas vyksta elektroniniu būdu, todėl nereikia vairuotojui turėti popierinių dokumentų“, – aiškina R. Kurpė.

Vežėjai patikina, jog naudojimasis muitinės garantu gerokai palengvina jų veiklą ir leidžia sutaupyti pinigų, o svarbiausia – taupo laiką, kuris logistikos srityje yra tiesioginė pinigų išraiška.

  • Vežėjas

    4 lapų TIR knygelės forminimas 50 Eur? Iš kur tokios kainos. Eilė terminalų ir tarpininkų, kurie tai padaro už 30 Eur.

    • Klausimas

      Tai ir buvo minėta, kad TIR atidarymas nuo 30 iki 50 EUR. Priklauso nuo to, koks krovinys. Jeigu daug EX, ne vienas CMR, tuomet iki 50 EUR gali būti kaina.

  • Klausimas

    Įdomu būtų sužinoti kas parašė šį straipsnį? Čia atorius – Žydrė Dargužytė. Identiškas straipsnis išspausdintas Cargonews tinklapyje, tik autorius neįvardintas.
    Teiginys, kad „kone metus mažėjančios TIR knygelių išdavimo apimtys kalba apie tai, kad logistikos rinkos dalyviai rado būdą, kaip sutaupyti, vykdant tarptautinius gabenimus“, atrodo gana keistai. Visi vežėjai dirbantys Rytų rinkoje puikiai žino, kad to priežastis – Beljaninovo eksperimentas, kuris jau antrus metus niekaip nesibaigia, ir dabar vėl pratęstas.
    Gal gerbiama autorė galėtų patikslinki kiek galima būtų sutaupyti vežant nebrangų krovinį, kurio mokesčių vertė neviršyja 60000 EUR. Krovinys iš Vilniaus į Maskvą, kur bus 3 paskirties muitinės ir 10 krovinių gavėjų. Tai yra rinktinis krovinys. Prekinių kodų – 83.
    Vežėjui, kuris turi prisijungimą prie TIR EPD sistemos, EPI nekainuoja nieko. Šiuo atveju tik reikia 14 lapų TIR knygelės. Šiai dienai ji kainuoja 76,30 EUR. Na dar TIR atidarymas kainuotų nuo 30 iki 50 EUR .
    Vieną kartą teko pasidomėti firmos Bunasta įkainiais, kurie pribloškė. TIR EPD sistema neveikė šeštadienį, sekmadienį ir nebuvo galimybės pateikti duomenų išankstiniam deklaravimui, reikėjo laukti pirmadienio. Per Baltarusiją važiavom su TIR knygele, buvo 3 gavėjai Rusijoje, 86 prekinės pozicijos. Vienai prekinei partijai , t.y. vienam gavėjui, kaina 12 eur įskaitant 1 kodą. Kiekvienas papildomas kodas po 2 eur. Tai man kainuotų šiek tiek daugiau nei 200 eur. Tai čia vien tik už EPI. Taigi teko vis tik palaukti pirmadienio ir pasidaryti EPI, kuris nieko nekainavo.
    Ir dar būtų labai įdomu sužinoti, kokie vežėjai Jus patikino, kad naudojimasis muitinės garantu gerokai palengvina jų veiklą ir leidžia sutaupyti pinigų, o svarbiausia – taupo laiką?

Leave a Reply