Vežėjai neatsisako TIR sistemos privalumų

Nepaisant besitęsiančio embargo, vietoje stovinčios Rusijos ekonomikos ir sprendimo apriboti TIR sistemos veikimą šalyje, Lietuvos vežėjai randa būdų ir toliau dirbti šioje rinkoje. Tą rodo ir TIR knygelių išdavimo tendencijos – pastaraisiais mėnesiais jų išdavimas stabilizavosi ir netgi linkęs šiek tiek didėti, t. y. vežėjai ir toliau pasitiki šia sistema.

Asociacija „Linava“ prognozuoja, kad liepos mėn. TIR knygelių bus išduota tiek pat kiek birželį arba šiek tiek daugiau – per 13 liepos mėn. darbo dienų jų jau išduota 4609. Birželio mėn. Lietuvos vežėjai pasinaudojo 7693 TIR knygelėmis, arba 13 proc. daugiau nei gegužę, kuomet išduotos 6744 TIR knygelės. Tiesa, gegužės mėn. duomenis stipriai paveikė tai, kad, kaip ir kasmet, vežėjų klientai iš Rusijos nedirbo bemaž visą pirmąją dekadą.

Asociacijos „Linava“ prezidentas Erlandas Mikėnas teigimu, skaičiai rodo, kad Lietuvos vežėjai supranta TIR sistemos teikiamus privalumus. „Nepaisant, kad Rusija ir toliau vengia priimti TIR knygeles išoriniuose muitinės postuose, vežėjai su jomis be jokių kliūčių važiuoja per Baltarusiją. Stabilus ir šiek tiek netgi didėjantis TIR knygelių išdavimas rodo, kad vežėjams šis krovinių gabenimo būdas į Rytus yra patogus ir praktiškas, o klientams – saugus“, – teigia E. Mikėnas.

Šią savaitę viešumoje pasklido informacija, kad mažėjančios TIR knygelių išdavimo apimtys kalba apie tai, kad logistikos rinkos dalyviai rado būdą, kaip sutaupyti, vykdant tarptautinius gabenimus. „Taip teigti yra tas pats, jeigu sakytume, kad Rusijos piliečiai surado būdą, kaip sutaupyti atostogaujant – nuvykti į Krymą“, – pavyzdį pateikia H. Giedrys, pridurdamas, kad 2013 m. Rusija nusprendė vienašališkai apriboti TIR sistemos veikimą šalyje ir vežėjai buvo priversti naudoti jų nacionalines garantijas.

TIR sistema buvo sukurta tam, kad sumažintų sunkumus, su kuriais susiduria vežėjai, o kartu leistų muitinėms naudoti tarptautinę kontrolės sistemą, galinčią pakeisti tradicines nacionalines procedūras. Tokiu būdu kiekviena tranzito šalis yra apsaugoma nuo nelegalaus krovinių įvežimo. Be to, gabenant krovinius su TIR knygele gerokai sumažėja rizika, jog muitinėms tarnyboms bus pateikta abejotinų duomenų informacija.

Įmonės, kurios turi teisę gauti TIR knygeles, pereina kiekvienos savo šalies patikrinimą ir asociacijose ir muitinėse, t. y. žinomos ir patikimos. „Tuo metu gabenti su nacionaline garantija gali bet kuris vežėjas – gali būti ir nepatikimas, neatitinkantis aukštų reikalavimų. Dėl to vėliau atsitinka įvairūs krovinių praradimai, jų sugadinimai ir atitinkamai pretenzijos“, – teigia asociacijos „Linava“ TIR departamento direktorius H. Giedrys.

Be to, gabenant rinktinius krovinius ar krovinius su daugiau nei vienu gavėju ir daugiau nei viena paskirties muitine, TIR knygelė atsieina gerokai pigiau. 14 lapų TIR knygelė kainuoja 76,30 Eur. Be to, kartu su ja vežėjas gauna nemokamą išankstinės elektroninės deklaracijos (EPI) paslaugą TIR EPD. Tuo metu važiuojant su nacionaline garantija, pavyzdžiui, vien tik už rinktinio 80 prekinių pozicijų krovinio EPI paslaugų reikėtų pakloti apie 200 Eur. Mokestis augtų ir didėjant paskirties muitinių skaičiui.

TIR konvenciją TIR konvencija šiuo metu jungia 68 susitariančiąsias šalis, įskaitant ir Europos Bendriją. Konvencijos galiojimo sritis apima visą Europą, dalį Šiaurės Afrikos, Artimųjų ir Vidurio Rytų. TIR konvencijos susitariančiosios šalys taip pat yra JAV, Kanada, Čilė ir Urugvajus. Iš visų TIR konvenciją pasirašiusių šalių jos veikimą apribojusi yra tik Rusija – ji nusprendė nepripažinti tarptautinės kontrolės sistemos.

Šaltinis: linava.lt

Leave a Reply