„Linava“ keis įstatus

March 24, 2012 Naujienos

Žydrė Dargužytė

Šių metų Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ regioniniuose susirinkimuose daug dėmesio skiriama naujų asociacijos įstatų galimiems pakeitimams aptarti. Vezejugidas.lt nedalyvavusiems susirinkimuose pateikia pagrindinius siūlomus įstatų punktus dėl kurių, tikėtina,  vežėjai turės galimybę balsuoti šių metų kongrese.

Įstatų pakeitimų gairės

„Linavos“ Teisės ir organizacinių reikalų komiteto parengtose naujųjų įstatų gairėse siūloma nustatyti pareigą administracijai viešai skelbti informaciją apie suteiktą paramą, labdarą ir jos gavėjus.

Taip pat rekomenduojama sukonkretinti asociacijos nario teisę gauti informaciją apie asociacijos veiklą, be to, turėti galimybę gauti dokumentų kopijas ne tik apie pačią asociaciją, bet ir jos įsteigtus juridinius asmenis, nustatant, kad „asociacijos nariai turi teisę asociacijos buveinėje susipažinti su asociacijos dokumentais ir gauti visą asociacijos turimą informaciją apie jos, jos įsteigtų juridinių asmenų veiklą bei patvirtintas dokumentų kopijas. Nario pageidavimu, dokumentų kopijos gali būti siunčiamos jam paštu, faksu arba elektroniniu laišku.“

Advokatė Aurelija Vingrienė, pristačiusi įstatų gaires, pabrėžė, kad svarstydami šį klausimą vežėjai turėtų gerai pamąstyti. „Pagalvokite apie tai, kad gali būti taip, kad jūs norėsite gauti tokią informaciją, bet visą informaciją apie jus irgi turės teisę gauti kiti“.

Tokios mintys sukėlė kai kurių susirinkime dalyvavusių narių pasipiktinimą: „Neklaidinkite vežėjų, kokią konfidencialią informaciją turi LINAVA? Neturi jokios konfidencialios informacijos apie komercinius santykius su kitais rinkos dalyviais“.

Narių rinkimai

Siūloma prezidiumo narius rinkti ir atšaukti regioniniuose susirinkimuose. „Tuomet keistųsi ir regioninių susirinkimų darbo tvarka. Tai turėtų būti kaip minikongresas“, – sako A. Vingrienė.

Taip pat norima riboti kadencijas – tuomet prezidiumo nariai, prezidentas ir revizijos komisijos nariai galėtų būti renkami ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.

Vieni vežėjai, dalyvavę regioniniame susirinkime, tokią nuostatą palaikė, kiti – atmetė, motyvuodami tuo, kad jei žmogus gerai dirba, gali dirbti ilgiau, o jei blogai dirbs – ir taip jo nieks nerinks tolimesniam darbui. Oponentų argumentas rėmėsi į tai, kad esant neribotam kadencijų skaičiui, atsitinka taip, jog nėra valdymo organų narių rotacijos ir galutinis rezultatas – „amžinas“ prezidentas, „amžina“ revizijos komisija.

Vadovaujantis Asociacijų įstatymo 8 straipsnio 4 dalies pakeitimo įstatymu, siūloma keisti atstovavimo kongrese ir regioniniuose susirinkimuose tvarką – nustatyti, kad regioniniuose susirinkimuose ir kongrese „atstovauti gali vadovas, jo įgaliotas juridinio asmens dabuotojas, valdymo organo narys ar juridinio asmens dalyvis“.

Tokia nuostata jau galiojo ir praėjusiame rinkiminiame kongrese, tačiau ji dar nėra įtvirtinta asociacijos įstatuose.

Kongresas

Regioniniams susirinkimas norima suteikti teisę tiesiogiai teikti siūlymus kongresui.  Dėl regioninio susirinkimo vedimo – siūloma kiekvieno regioninio susirinkimo vedimui išrinkti regioninio susirinkimo pirmininką, kuris vestų susirinkimą.

Taip pat kalbama apie procedūrą, kad kongresą galėtų sušaukti generalinis skretorius ar revizijos komisija, jei prezidiumas nesušaukia jo per pusmetį nuo finansinių metų pabaigos.

Dėl kongreso vedimo – siūloma svarstyti alternatyvą šiuo metu galiojančiai tvarkai ir nustatyti, kad kongresas pats išsirenka kongresui vadovaujantį pirmininką kiekvienu atveju atskirai.

Daugiausiai diskusijų regioniniuose susirinkimuose sukėlė siūlymas įtvirtinti, kad iš prezidiumo narių tarpo būtų renkami 2 viceprezidentai. Taip pat pasiūlyta svarstyti variantą, kad abu viceprezidentai būtų renkami iš prezidiumo narių, atstovaujančių krovininį transportą.

Tokią nuostatą UAB „Klaipėdos autobusų parko“ direktorė Jelizavieta Daugininkienė palaikė diskriminacija.

Šio siūlymo šalininkai pabrėžia, kad toks punktas atsirado dėl to, kad keleivinio transporto įmonės, kurių asociacijoje yra vos 30, pradėjo diktuoti sąlygas kitoms 900 įmonių.

„Linavos“ prezidiumo narys, UAB „Vedautos autotransportas“ generalinis direktorius, Erlandas Mikėnas sakė: „Ar 30 įmonių gali nustatyti sąlygas 900 įmonių? Keleivininkus gali atstovauti jų prezidiumo narys“.

Asociacijos prezidentas Algimantas Kondrusevičius su tuo nesutiko: „Šiuo klausimu nebuvo vieningos nuomonės, aš laikausi pozicijos, kad nors ir keleivių vežimo atstovų nėra daug, bet jų atstovas turi būti“.

Sprendimų priėmimo tvarka

Siūloma keisti sprendimų prezidiumo posėdyje priėmimo tvarką: nustatyti, kad „prezidiumo posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip ½  prezidiumo narių, o priimti nutarimai yra teisėti, kai už juos balsuoja ne mažiau kaip pusė dalyvaujančių prezidiumo narių. Nutarimai dėl viceprezidentų atšaukimo, generalinio sekretoriaus, sekretoriato vadovybės, neeilinio kongreso sušaukimo prezidiumo iniciatyva, narių pašalinimoiš asociacijos priimami, jei už juos balsuoja ne mažiau kaip ½ visų prezidiumo narių”.

Tai vėlgi daug diskusijų sukėlęs punktas. „Esu prieš, nes tokiu atveju prezidiumo mažuma gali priimti sprendimą. Taip bus neobjektyvu“.

E. Mikėnas: „Asociacijai trūksta sprendimų. Reikia greitesnių sprendimo priėmimų“.

Klaipėdos regioniniame susirinkime dalyvavęs vežėjas apie šį punktą turi savo nuomonę: „Jei išrinkome prezidiumo narius, tai jie visi ir turi dalyvauti ir balsuoti“.

Dar vienas naujas punktas, kurį siūloma įtraukti į naujuosius asociacijos įstatus –  riboti generaliniam sekretoriui teisę be prezidiumo pritarimo per metus sudaryti didesnius nei 20 000 Lt vertės sandorius bei sutartis.

Revizijos komisija

Siūloma nustatyti, kad revizijos komisijos pareigos – atlikti asociacijos ir jos įsteigtų juridinių asmenų finansinės veiklos patikrinimą, tikrinti metinies ir tarpine finansines ataskaitas, ascociacijos lėšų panaudojimo teisingumą ir racionalumą bei teikti rekomendacijas prezidiumui ir kongresui, kaip racionaliau ir taupiau naudoti lėšas.

Taip pat rekomenduojama padaryti taip, kad kiekvienas asociacijos narys turėtų teisę susipažinti su revizijos komisijos parengta patikrinimo ataskaita, o revizijos komisijos nariai turėtų teisę dalyvauti prezidiumo posėdžiuose patariamojo balso teise.

Norima, kad revizijos komisija dalyvautų renkant ir tvirtinant audito įmonę, nebūtų priklausoma nuo prezidiumo – ji turėtų pavaldi kongresui.

Taip pat siūloma nustatyti, kad kiekvienais metais asociacijoje būtų privalomai atliekamas finansinis auditas.

Apie įstatus dar bus diskutuojama ne kartą ir tik vežėjai nuspręs, kokiais principais vadovaudamasi veiks asociacija.