TIR knygelių išdavimas stabilizuojasi

Nepaisant to, kad Rusija delsia atkurti visavertį TIR sistemos funkcionavimą šalyje, pervežimų kiekiai su TIR knygelėmis nemažėja – asociacija „Linava“ fiksuoja panašų išduotų TIR knygelių skaičių. Taigi vežėjai nelinksta atsisakyti šio patikimo ir saugaus krovinių į NVS šalis gabenimo būdo.

Per š. m. liepos mėn. asociacija „Linava“ vežėjams išdavė 7524 TIR knygeles. Tai – beveik tiek pat, kiek ir birželio mėn., kuomet vežėjai pasinaudojo 7693 TIR knygelėmis, ir 11 proc. daugiau negu gegužės mėn., kuomet dėl švenčių Rusijos verslininkams ir muitinėms nedirbus beveik visą pirmąją dekadą buvo sumažėję ir krovinių pervežimai.

„Stabilumas džiugina, o kartu rodo, kad „Linavos“ vežėjai neužleidžia pozicijų pervežimų į trečiąsias šalis srityje. Be to, nepaisydami apribojimų, vežėjai ir toliau linkę rinktis gabenti krovinius į Rusiją su TIR knygelėmis. Tai rodo, kad jiems šis būdas išlieka patogus“, – teigia asociacijos „Linava“ TIR departamento direktorius Heliodoras Giedrys.

Lyginant su 2014 m. pirmaisiais 7 mėnesiais, tendencijos ir toliau nėra labai džiuginančios – pernai per 7 pirmus metų mėnesius išduotos 94 524 TIR knygelės, šiemet – 52 172 TIR knygelės (arba 45 proc. mažiau). Tam įtakos daugiau turėjo Rusijai praėjusių metų vasarą atsakant į Europos Sąjungos uždraudus maisto produktų importą iš ES šalių, dėl ko smarkiai sumažėjo ir TIR knygelių išdavimas.

Vis dėlto akivaizdu, kad Lietuvos vežėjai nėra linkę atsisakyti TIR sistemos suteikiamų bendrų privalumų – TIR sistema leidžia muitinėms naudoti tarptautinę kontrolės sistemą, pakeičiančią tradicines nacionalines procedūras. Tokiu būdu kiekviena tranzito šalis yra apsaugoma nuo nelegalaus krovinių įvežimo. Be to, gabenant krovinius su TIR knygele gerokai sumažėja rizika, jog muitinėms tarnyboms bus pateikta abejotinų duomenų informacija. Tuo metu įmonės, samdančioms transporto įmones kroviniams pervežti su TIR knygele, gali būti tikros, kad vežėjai-TIR turėjai savo šalyje yra perėję patikrinimus asociacijose ir muitinėse, t. y. žinomos ir patikimos. Tuo metu gabenti su nacionaline garantija gali bet kuris vežėjas – gali būti ir nepatikimas, neatitinkantis aukštų reikalavimų, dėl ko vėliau įvyksta įvairūs krovinių praradimai, jų sugadinimai ir atitinkamai pretenzijos.

Be to, gabenant rinktinius krovinius ar krovinius su daugiau nei vienu gavėju ir daugiau nei viena paskirties muitine, TIR knygelė atsieina gerokai pigiau. 14 lapų TIR knygelė kainuoja 76,30 Eur. Be to, kartu su ja vežėjas gauna nemokamą išankstinės elektroninės deklaracijos (EPI) paslaugą TIR EPD. Tuo metu važiuojant su nacionaline garantija, pavyzdžiui, vien tik už rinktinio 80 prekinių pozicijų krovinio EPI paslaugą reikėtų pakloti apie 200 Eur. Mokestis augtų ir didėjant paskirties muitinių skaičiui.

Tarptautinė vežėjų sąjunga IRU jau paskelbė, kad nuo 2016 metų sausio 1 d. prie dabar esančių 68 TIR konvencijos susitariančių šalių prisijungs ir Pakistanas.

Šaltinis: linava.lt

Leave a Reply