Dainius Juodelis
Niekada nebuvau didžiulis „Lexus“ mylėtojas. Su vienu bičiuliu dažnai diskutuojame apie labai įvairius automobilius ir nors dažniausiai tam tikrose situacijose mudviejų nuomonės sutampa, tačiau požiūris į „Lexus“ skiriasi šviesmečiais. Mano nuomone, tai gamintojas, kuris visuomet atrodė per daug brandus, per daug rimtas, per daug santūrus ir niekada nenorintis atkreipti į save bent šiek tiek dėmėsio. Tai būtų tobulas automobilis serijiniam žudikui, nes gatvėje į „Lexus“ niekas neatkreiptų dėmesio net tada, jei ant stogo vežtumėtės negyvą karvę. Iki šiol „Lexus“ sulaukė itin didelio populiarumo tarp pasiturinčių, brandesnio amžiaus žmonių, kuriems jau nebereikia gyvenime pabrėžti savo statuso. „Lexus“ galima palyginti su ramiu pasisėdėjimu prie židinio, rankoje teliuskuojant tauraus viskio taurę. Jauku, tačiau ypač spalvingų emocijų tai neteikia.
Tačiau didžiausias, mano nuomone, trūkumas kalbant apie „Lexus“ – nejausmingumas. Anksčiau šios markės gerbėju nebuvau ir dėl to, kad jis sukelia falsifikato įspūdį. Tai lyg kopija. „Mercedes“ klonas. Japonai automobilių nevertina kaip kažko natūralaus, kas turėtų suteikti vidinę šilumą. Japoniški automobiliai per daug matematiški, per daug techniški ir šiek tiek sintetiški. Tai tas pats lyg apsikabinti metalinį stulpą ir tikėtis, kad jis suteiks šilumos bei jaukumo pojūtį lyg mylimas šuo. Sutinku, kad japonai yra pajėgūs nukopijuoti „Mercedes“ ir taip uždirbti daug pinigų, tačiau kaip nukopijuoti klasę, polėkį bei nuotaiką? Atsakymas paprastas. To padaryti neįmanoma. Technologiniu požiūriu „Lexus“ galbūt ir yra geresnis už „Mercedes“, panašiai kaip lazeriu išgraviruotas auksinis kiaušinis už prancūzų juvelyro Fabergé originalą. Kurį iš jų jūs pasirinktumėte?
Lygiai tokį patį klausimą iškėliau sau vos pamatęs naująjį „Lexus RX450h“. Turiu pripažinti, kad pirmas įspūdis daug geresnis nei galėjau įsivaizduoti. Jei anksčiau „Lexus“ buvo šiokie tokie beveidžiai, tai pastarieji naujausi modeliai tuo skųstis tikrai negali. Naują dizaino kryptį pademonstavę „IS“ ir „NX“ modeliai įrodė, kad japonai nori ir gali prisišaukti šiek tiek jaunesnį savo pirkėją, sugebantį šiek tiek paišlaidauti. Skirtingai nei vokiečių konkurentai, dabartiniai „Lexus“ išsiskiria aštriomis dizaino linijomis, tarsi gamintojas būtų pasamdęs samurajus, kurie pirminį automobilio eskizą būtų negailestingai apkapoję savo katanomis. Arba patys „Lexus“ dizaineriai tiesiog nusprendė dirbti tik su skalpeliais ir diskiniais pjūklais. „RX“ net stovėdamas vietoje atrodo lyg kėsintųsi į kitus automobilius, o paliktas be priežiūros galėtų negailestingai suvalgyti mažametį vaiką. Dizaineriai išties padirbėjo puikiai, nes automobilis atrodo itin dinamiškai, o kėbulo linijose lūžtanti saulės šviesa automobilį padaro ypač išraiškingą. Automobiliui suteikiant daugiau agresijos, lyg specialiai norėta jį patraukti į vyrų pusę, kadangi pastarąjį „RX“ modelį labiau buvo pamėgusios moterys. Dabar jis atrodo taip, lyg būtų varomas testosteronu ir juo tiesiog spinduliuoja. Užtenka šalia pastatyti susikūprinusį, aštuoniolikos metų, spuoguotą, iš paauglystės neišbrendantį jaunuolį ir per maždaug 15 minučių jis taptų barzdotu dominantu, vien savo žvilgsniu sugebančiu apvaisinti merginas.
Skirtingai nei automobilio išorė, salonas mus pasitinka kiek santūresnis bei elegantiškesnis. Prisiekiu, jis yra nuostabus ir kerintis smulkmeniškumu. Čia daug tiesių linijų, kurios iš pirmo žvilgsnio atrodo padrikai, tačiau geriau įsižiūrėjus, jos sukuria precizišką ir harmoningą visumą. Aš tikrai abejoju, ar šią apžvalgą skaitys pats gamintojas, tačiau mano patarimas būtų toks: naują automobilį būtinai aprūpinti seilinuku ar vienkartinių servetėlių pakuote. Esmė ta, kad pats salono interjeras nėra šokiruojantis kerinčiais dizaino sprendimais, tačiau bendra ergonomika bei dėmesys detalėms emociškai pakelia į padanges. Kiekviena siūlė yra apgalvota mikronų tikslumu, kiekviena detalė nušlifuota iki tobulybės, kiekvienas prisilietimas yra dieviškai malonus. Na, beveik kiekvienas. Ant vairo ir centrinės konsolės yra panaudotas kiek pigesnis matinis plastikas, kuris bendroje visumoje dera taip pat kaip tiramisu desertas, pagardintas česnakais. Tai nėra pats gražiausias interjeras, tačiau vienas maloniausių, kokius yra tekę matyti, nes juntama tik precizika bei aukšta klasė. Vien natūralaus medžio apdaila verta papildomo dėmesio, nes jos linijos yra specialiai išgraviruojamos lazeriu „Yamaha“ muzikos instrumentų gamykloje, kurioje rankomis vėliau yra poliruojama fortepijono meistrų.
Centrinėje konsolėje didingai stūkso 12,3 colio informacinis ekranas, kuris savo raiška iš tiesų stulbina ir akivaizdžiai lenkia konkurentus. Jis įtaisytas labai patogiai, taigi žiūrėjimas į jį vairuotojo tikrai neblaško bei leidžia tinkamai stebėti kelią. Pats ekranas trūkumų neturi, tačiau komandinė sistema kai kuriems gali pasirodyti šiek tiek kebli. Kaip įprasta kituose panašios klasės modeliuose, informacinė sistema įprastai yra valdoma vienu daugiafukciniu ratuku, tačiau „Lexus“, kaip ir kituose savo modeliuose, čia įtaisė kompiuterio pelę primenantį valdiklį. Prie jo reikia priprasti, kadangi į kiekvieną judesį jis reaguoja itin jautriai, taigi žiemą su pirštinėmis juo vargiai pasinaudosite. O pačiai komandinei sistemai šiek tiek trūksta intuityvumo, nes kai kurių automobilio funkcijų iškvietimas užtrunka ilgiau nei to norėtųsi. Tą puikiai įrodo už nugaros stovintys ir iš visų jėgų į garso signalą įsispyrę vairuotojai, bandantys ties sankryža mane išjudinti iš vietos kaip tik tuo metu, kai mąsliai tenka susivedinėti adresą į navigacijos sistemą.
Kaip ir pastarajame „RX“ modelyje, šis turi puikias, patogias bei gerą prilaikymą turinčias sėdynes, kuriose tiesiog ištirpsite. Salone erdvės netrūks tikrai niekam – nei priekyje, nei gale sėdintiems. Esant 177 centimetrų ūgio, salone pasijauti esąs dar žemesnis, o šalia sėdintis keleivis atrodo apskritai lyg būtų kitoje laiko juostoje. Kadangi šis modelis turi kiek daugiau nei penkiais centimetrais ilgesnę ratų bazę, atsirado papildomos vietos ir gale sėdintiems, todėl visi galės mėgautis kelio skleidžiama tyla bei stebėti skriejančius vaizdus pro didžiulius šoninius langus.
Būtent su tyla jums teks susidurti išties nemažai, jei tik pasiryšite įsigyti šį dičkį. Mat automobilis yra varomas 3,5 litro darbinio tūrio benzininiu atmosferiniu V6 varikliu, kuriam į pagalbą yra sutelkti du papildomi elektros varikliai – po vieną kiekvienai ašiai. Visas bendras tandemas išvysto 313 arklio galių bei 335 niutonmetrų sukimo momentą, kurie atitinkamai pasiekiami nuo 6000 ir 4600 variklio sūkių per minutę. Jie sumontuoti ne tik dėl ekonomijos, tačiau ir dėl noro pagerinti benzininio variklio efektyvumą. Elektriniai varikliai padeda automobiliui greitėti iki tam tikro greičio, todėl šitaip yra palengvinamas benzininio agregato darbas bei pailginamas jo tarnavimo laikas. Visureigis yra varomas visais ratais, tačiau tik priekinius suka vidaus degimo variklis. Galinė ašis yra varoma tik elektra, tad kardaninio veleno čia nerasime. Naudojant „Eco“ režimą, lėtai judant spūstyse ar tiesiog vairuojant kiek atsargiau, automobilis į priekį judės naudodamas tik elektrinius variklius. Tokiose situacijose labiausiai ir pasiteisina šis automobilis, suteikdamas tylą, pastangų nereikalaujantį judėjimą bei padėką iš jus supančios gamtos. Užtenka ramiai įsitaisyti, grakščiai vieną pirštą uždėti ant it pūkas lengvo vairo ir atsiriboti nuo dulkėse bei smalkių dūmuose skęstančių „VW Passat“, savo puikiai izoliuotame „Lexus“ pasaulėlyje.
Nors variklio charakteristika atrodo neblogai, tačiau sportiškumo genų čia nerasite ir su mikroskopu. „RX450h“ yra labai taikaus charakterio ir yra skirtas ramioms kelionėms. Prie automobilio ramaus būdo vienareikšmiškai prisideda ir bepakopė e-CVT pavarų dėžė, kuri reguliuoja vidaus degimo ir elektrinių variklių darbą. Ši bepakopė pavarų dėžė sukuria lyg ant gumos tempiamo greitėjimo pojūtį, tad azartiško staigumo ji tikrai nesuteiks. Tokia konfigūracija nėra skirta dinamiškam vairavimui, nors ir po savo dešine koja rasite 313 rujojančių arklių kaimenę. Nuspaudę akseleratorių, išgirsite maloniai duslų V6 variklį, tačiau 100 km/h ribą pasieksite per ganėtinai kuklias 7,7 sekundės. Tenka pripažinti, kad šis laikas nebus pats azartiškiausias jūsų gyvenime. Tiesa, įjungus „Sport“ režimą, atsakas į akseleratoriaus paspaudimą tampa kiek jautresnis, vairas šiek tiek pasunkėja ir tuomet „RX“ iš savo hibridinės jėgainės spaudžia viską, ką gali bei tampa tikru sprinteriu. Tačiau toks agresyvumas automobiliui nėra priimtinas. Rezultatas būtų tikrai geresnis, jei ne didelis automobilio svoris. Šio hibridinio „RX“ masė be krovinio siekia 2210 kilogramų, o tai yra maždaug tiek, kiek visas Atlanto vandenynas. Nors didelių priekaištų dėl elgsenos kelyje jis nenusipelno, tačiau posūkiuose jis gali pasirodyti šiek tiek nerangus. Kaip bebūtų, įprastas pirkėjas tuo tikrai neturėtų skųstis, kadangi automobilis bus perkamas tikrai ne padangų svilinimui lenktynių trąsose. Apskritai geriausia tiesiog automobilį palikti „Normal“ režime bei nuolatos mėgautis jo sukuriama taikos bei tylos harmonija, kadangi net apautas 20 colių skersmens ratlankiais, jis sugeba labai sklandžiai susidoroti su kelio nelygumais. Agresyviai važinėti su juo būtų tas pats lyg Luciano Pavarotti bandytų perdainuoti „AC/DC“ dainą „Thunderstruck“.
Nuvykus į „Lexus“ atstovybę ir renkantis automobilio modifikaciją, jums bus pasiūlyti vos du skirtingi varikliai: šiuo atveju bandytas „450h“ ir turbininis benzininis „200t“. Pastarasis yra keturių cilindrų, 2 litrų darbinio tūrio, pasiekiantis 238 arklio galias bei 350 niutonmetrų sukimo momentą. Automobilis aprūpintas šiuo varikliu yra taip pat varomas visais keturiais ratais. Spėju, kad mūsų rinkoje gerokai populiaresnis bus „450h“ modifikacija dėl puikiai išvystytos hibridinės sistemos ir neprastos ekonomijos. „Lexus“ deklaruoja, kad „450h“ turėtų sunaudoti vos 5,5 l/100 km kuro. Savaime suprantama, kad realybė yra kiek kitokia. Neturiu absoliučiai jokio supratimo kaip įmanoma pasiekti tokius skaičius, kadangi važiuojant labai taupiai, vos liečiant akseleratoriaus pedalą ir maksimaliai naudojant elektrinių variklių darbą, pavyko pasiekti nepilnai 7 l/100 km rezultatą. Tačiau toks vairavimo būdas išties vargina ir blaško dėmesį, todėl tikrai nemanau, kad bet kuris savininkas pasirinks būtent tokį vairavimo stilių. Naudojantis automobiliu įprastu režimu, pavyko pasiekti maždaug 9 l/100 vidurkį, o bet kokiu atveju, tai yra labai geras rodiklis tokio dydžio ir galios automobiliui.
„RX“ kaina prasideda nuo 55990 eurų. Už tokius pinigus gausite bazinę modelio kompektaciją su jau minėtuoju dviejų litrų turbininiu varikliu. Tačiau pirkti tokį automobilį su bazine komplektacija yra lygiai tas pats, kas nusipirkti sklypą Turniškėse ir gyventi palapinėje. Juk niekas neperkta limuzino klasės arba, šiuo atveju, prabangių SUV automobilių su bazine komplektacija. Visi norintys išskirtinumo bei kuo aukštesnės klasės turėtų rinktis „F Sport“ arba „Luxury“ modifikacijas, kurių kainos prasideda nuo maždaug 80000 eurų. Būtent pastaroji modifikacija ir pasitaikė šio bandymo metu. Tokio automobilio kaina nėra menka, tačiau už šią krūvą pinigų jūs gaunate telefonų knygos storio įrangos sąrašą. Neverta minėti, jau niekuo nestebinančios, tokios saugumo įrangos kaip 10 saugos oro pagalvių, pagalbinės stabdymo sistemos ar nukrypimo iš važiuojamosios zonos sistemos. Šiuo atveju mus domina šiek tiek įdomesni žaisliukai, kuriuos gauname papildomai pažėrę krūvelę pinigų.
Bandytas modelis buvo aprūpinas panoraminiu stoglangiu, kuris suteikia papildomos erdvės pojūtį, šildomomis bei ventiliuojamomis sėdynėmis, nuostabia 12 garsiakalbių audio sistema, projekciniu priekinio stiklo ekranu, adaptyviąja pakaba, panoramine vaizdo projekcijos sistema, kuri kamerų pagalba leidžia automobilį stebėti 360 laipsnių kampu. Tai labai padeda važiuojant siauromis gatvėmis ar bandant parkuotis sudėtingesnėse vietose. Taip pat gyvenimą lengvins ir LED žibintai, kurie naudoja 6 šviesos diodus, sugebančius įsijunti nepriklausomai vienas nuo kito, šitaip kuo naudingiau apšviečiant kelią, neakinant priešais esančių vairuotojų. Automobilis taip pat turi bekontaktę telefono įkrovimo vietą, kuri leidžia visiškai nerūpestingai padėti savo įrenginį po prietaisų skydeliu. Viena įdomesnių funkcijų yra automobilio bagažinės atidarymas. Japonai neapsiribojo įprastu mygtuku. Čia rasite jutiklių sistemą, kuri įtaisyta ties galiniu „Lexus“ logotipu. Užtenka virš jo pamojuoti ranka ir po akimirkos jums atsiveria nemažas 539 litrų bagažinės tūris. Pasijutau lyg vaikas, galėdamas sulyginti save su Darth‘u Vader‘iu.
Technologiniu požiūriu, vargu ar šis „Lexus“ galėtų rasti vietą tarp vidutiniokų, kadangi jo vieta yra gerokai aukščiau. Palyginus su pastaruoju modeliu, inžinieriai nepadarė revoliucinių sprendimų, o tiesiog patobulino ir taip gerą „RX“ receptą. Tai yra nuostabiai pagamintas, labai patogus, taupus ir tylus automobilis, kuris dabar gali pasiūlyti didelį išskirtinumą. Tuo pavyko įsitikinti sulaukus malonių praeivių žvilgsnių, kelių į viršų pakeltų nykščių. Šiame automobilyje rasite viską, ko gali norėti net įnoringiausias vairuotojas. Jam galbūt vis dar trūksta to nenusakomo jaukumo bei šilumos jausmo, tačiau kaip bebūtų, tai yra vienas geriausių prabangių visureigių, kuriuos galite šiandien įsigyti rinkoje.
FOTO: Edvinas Jankauskas.
Aciu kad pakeliat nuotaika!