Kas iš to, kad priklausau vairuotojų profesinei sąjungai?

Žydrė Dargužytė

Vairuotojų profesinė sąjunga, kuriai vadovauja Ramūnas Narbutas, šiomis dienomis išaugo: „Registrų centras paskelbė pranešimą, kad vasario 21 d. įregistruotas šios profesinės sąjungos filialas „Alta transportas”. Organizacija, kurią sudaro 22 steigėjai, vasario 23 d. prisistatė darbdaviui.

Per trejus organizacijos veiklos metus būta apie 400 narių, tačiau vieni ateina, kiti – išeina. Nario mokestį nuolat reguliariai moka apie du šimtus narių.

Apžvelkime kai kuriuos Vaioruotojų profesinės sąjungos darbus. 2009 m. liepos mėn. buvo įsteigta profesinė sąjunga UAB „Finėjas“. Surinkta 60 darbuotojų pareiškimų.

2010 m. sausį pradėtas ikiteisminis tyrimas baudžiamoje byloje dėl galimo trukdymo profesinės sąjungos veiklai UAB „Finėjas“.

2011 sausio 15 d. tyrimas nutrauktas, nesurinkus pakankamai įrodymų.

Dar vienas praktinis atvejis – vienoje įmonėje darbdavys paskelbė, kad kurs naują įmonę, tačiau dirbti priims tik tuos, kurie nėra susiję su jokiomis profesinėmis sąjungomis. Atsirado nemažai narių, kurie vis tiek narystės neatsisakė.

2009 m. vasarą Mažeikiuose esančioje bendrovėje „Kubas“ įsteigta profesinė sąjunga nuolat augo: šiuo metu joje yra 34 nariai.

2012 m. sausio mėnesį parengtas kolektyvinės sutarties projektas, laukiama derybų pradžios.

2011 sausio 29 d. įsteigta UAB „Transrena“ profesinė sąjunga. 2011 rugsėjo 15 d. raštu kreiptasi į darbdavį dėl kolektyvinių derybų pradžios, pateiktas kolektyvinės sutarties projektas, o gruodžio 14 d. įvyko darbdavių ir profesinės sąjungos susitikimas dėl kolektyvinių derybų, susitarta vairuotojams mokėti 1,3 MMA ir 100 proc. dienpinigių; kolektyvinė sutartis, deja, nebuvo pasirašyta.

Kasmet vyksta susitikimai su VKTI vadovais dėl darbo ir poilsio pažeidimų ir bendrų veiksmų jiems užkirsti.

R. Narbuto vadovaujamos Vairuotojų profesinės sąjungos veiklos stilius dėl darbo sąlygų specifikos – netradicinis. Pavyzdžiui, yra praktikuojama ir slaptoji narystė.

Netradicinis ir bendravimas su profesinės sąjungos nariais: ryšiai dažniausiai palaikomi mobiliuoju telefonu, žinutėmis. Neseniai R. Narbuto prižiūrimas tinklalapis vairuotojuprofsajunga.lt buvo speciliai pritaikytas jį matyti bei skaityti mobiliajame telefone.

Kas dar nuveikta?

Siekiant atšaukti dienpinigių mažinimą iki 50 proc. ir reglamentuoti jų mokėjimo tvarką, buvo sukurta atitinkama peticija, surinkta 497 parašai bei 505 parašai internetu.

2010 m. balandžio 21 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 440 vairuotojams nepalankus nutarimas buvo pakeistas.

2010 m. rugsėjo 17 d. – 2011 m. lapkričio 23 d. R. Narbutas su kolegomis iš Danijos ir Švedijos dalyvavo įgyvendinant šiaurės šalių finansuojamą projektą, skirtą vairuotojų raštingumui didinti.

2011 birželio 16 d. Vilniuje įvykusiame seminare dalyvavo Valstybinės kelių transporto inspekcijos(VKTI) ir „Linavos mokymo centro“ atstovai.

R. Narbutas neslepia, kad organizacijos išsaugojimas bei jos plėtra – tikra kova.

 

  • Tai kaip suprantu, visos šitos profsajungos yra šnipštas o ypač šita profsajunga?

  • panasu kad sis ponas atstovauja ne vairuotojams , o ju darbdavems

  • Gerb. R. Narbutai, skaitau ir plaukai šiaušiasi, kad tokie Klondaikai iš šešėlio tebėra žinomų vežėjų įmonėse, jau nekalbant apie pusiau vergvaldiškus santykius su darbuotojais…
    Jei tokie dalykai vyksta, ką tada veikia VDI, VMI ir FNTT??? (tiesa pastaroji ieško sau vadovų dabar). Ar jūs tuos pažeidėjus identifikavę ar bent išgirdę kas vyksta įmonėse pranešate „kur reikia”?

    Juk esame teisnė valstybė, nemanau, kad verta dangstyti prasižengėlius ir tuos, kurie svetimą prakaitą naudoja įsigyti naujiems Mersedesams ir meilužėms išlaikyti.

    Ar turite kokią darbdavių gėdos lentą? Pačius nuožmiausius, daugiausia skundų surenkančius? Būtų įdomu jei paviešintumėt, kurie iš vežėjų sulaukia daugiausia vairuotojų nusiskundimų.

    • VDI žiuri tik darbo sutarties laikymosi, naktinio ir viršvalandinio bei šventinio apmokėjimo, atsiskaitymo lapelių įteikimo. Jeigu vairuotojas teigia vieną o darbdavys (kad ir meluodamas) kita tai traktuoja kaip darbo ginčą ir jo nenagrinėja. Aplamai VDI persiorientavo į konsultavimą, vietoj baudimo juk esame europiečiai negalima bausti reikia stengtis perauklėti.
      VMI domina grynų pinigų tvarkos pažeidimai kai duodami juodi pinigai kyšiams arba liepiama pasirašyti kasos išlaidų orderį bet neduodami pinigai. Šaliuose buvo populiaru sumai pervesta į banką dar pakišti kasos orderį kad tą sumą gavai dar syki ir grynais. Paskaičiuokite nuo kiekvieno vairuotojo po 3000 – 4000 Lt kas mėnesį.
      FNTT reikia stambių sumų 100 000 vienu metu, bet šauliuose buvo atliktas tyrimas tik neaiški jo baigtis. Sudėjus į krūvą tai gaunasi šimtai tūkstančių nesumokėtų mokesčių ir atlyginimo.

  • Dar tiksliau norėtųsi paklausti jūsų gerb. Ramūnai Narbutai,

    Ar tikrai kai kuriose žinomose transporto įmonėse vis dar tebėra kaupiami kažkokie mistiniai fondai iš vairuotojo atlyginimo dalies, jiems gryžus iš reiso daromi neleistini atskaitymai ir kitaip savivaliaujama?

    Rašoma ir apie visai baisius dalykus: vertimą važiuoti „juodai”, nepaisant darbo ir poilsio režimo, net užsimenama apie atlygį vokeliuose…..

    Ar tai tiesa – duokite faktus? Tauta turi žinoti, kas dedasi.

    • Broniukas>Ar tikrai kai kuriose žinomose transporto įmonėse vis dar tebėra kaupiami kažkokie mistiniai fondai iš vairuotojo atlyginimo dalies, jiems gryžus iš reiso daromi neleistini atskaitymai ir kitaip savivaliaujama?
      Atsarginių fondų kaupimas paplitęs užsieniečių vairuotojų tarpe, jie savanoriškai priverčiami pasirašyti depozito sutartį kad iš jų atlyginimo bus išlaikyta 2000 Lt. ar 3000 Lt. suma galimiems nuostoliams padengti liaudyje vadinama „siena“ „bačka“ pasirašant sutartį žadama atskaityti iš antro atlyginimo, bet dažniausiai duodama pinigų tik būtiniausioms išlaidoms maistui ir kelių mokesčiams vykstant į Rusiją kišamas muitinėje ir transportiniams. Vairuotojai teigia kad jiems atskaitoma už kurą, bet buhalterijoje tai dažniausiai būna dienpinigių mažinimas iki 50% . Visi atskaitymai turėtų būti surašyti atsiskaitymo lapeliuose.
      Darbo kodekso 202 straipsnis. Atsiskaitymo lapeliai
      1. Visiems darbuotojams darbdavys turi įteikti atsiskaitymo lapelius.
      2. Į atsiskaitymo lapelius įrašoma informacija apie darbuotojui apskaičiuotas, išmokėtas ir išskaičiuotas sumas ir apie dirbto laiko trukmę, atskirai nurodant viršvalandinių darbų trukmę.
      Socialinės apsaugos ir darbo ministerija kaip tik neseniai siūlė panaikinti arba pakeisti šitą reikalavimą, kad atsiskaitymo lapelių įteikimas taptu neprivalomas, o tik pareikalavus darbuotojui.
      Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos tarybos posėdyje nepritarta tokiam siūlymui.

      Rašoma ir apie visai baisius dalykus: vertimą važiuoti „juodai“, nepaisant darbo ir poilsio režimo, net užsimenama apie atlygį vokeliuose…..
      Transporte vokelių nereikia nes dienpinigiai mokant MMA + 30% +1 neapmokestinami. Dažnai vairuotojui duodama suma paskaičiuojama pagal nuvažiuotus kilometrus, o buhalterijoje apskaitoma 100% priklausantis dienpinigiai, skirtumas lieka vokeliams vadybininkams formuoti ir visam kitam šešėliniam verslui.
      Niekas nerašo, kad vairuotojai verčiami padirbinėti CMRus, kad pervežimai būtų dvišalei nes trišalių kiekis limituojamas tarptautiniais susitarimais. Pagal statistika Lietuva pirmauja ES pagal bananų eksportą nors tie čia neuga.

  • Gerb. Ramūnai Narbutai kaip jūsų organizacija žvelgia į tokias blogybes įsišaknijusias pas vežėjus, kurios aprašytos jūsų portaluose ir kaip jūs su tuo kovojate? Juk neįtikėtina apie kokius dalykus rašo tie vairuotojai….o jie daromi žinomose, gerbiamose įmonėse, kurių vadovai siekia SKAIDRUMO.

    Kiek yra tikrų atvejų, kiek yra teismų, gal žinote? Plačiau norėtųsi išgirsti.

  • Vairuotoju profesinė sąjunga neturi galimybės samdyti rašinėtojus ir atsirašinėtojus, todėl pasirinko darbą su nariais ir kovą už jų teises tiesiogiai o ne virtualioje erdvėje.

    • Duodu pasiulyma,gal kartais ir tiks.Yra daug studentu studijuojanciu viesaji administravima,socialinius mokslus,viesuosius rysius ir panasiu.Imat studenta praktikanta ir tegu treniruojasi diskutuot,atsakinet,gincytis pirma isaiskinus kokios profsajungos funkcijos,tikslai ir tegu parodo kad jie pasirenge dirbt tokius darbus ko mokosi.Tik gal reiketu pasidomet kas to studento tevai,kokios jo paziuros kad neisileist i profsajungu gretas kokio oligarcho sunelio ar dukreles kuri turi atvirksciai priesingas nuomones.Jei rimtai tiki savo darbu,saziningai ji atlieki tai ne pasiteisinimu zmogus iesko o kantriai atkakliai siekia savo tikslu o ne iesko pasiteisinimu.
      Teisus ar neteisus buvo finejo pirmininkas bet profsajungai tai buvo esminis isbandymas po kurio galejo arba stulbinanciu greiciu plestis arba palikt toj pacioj vietoj kur buvo o gal ir zemiau.Geras teisininkas is didziausio nusikaltelio padaro nekalta avineli o cia matai netoki pasiaiskinima parase.Buvau ir as pas advokata ,klausiau ar galiu rasyt pasiaiskinima advokatas paaiskino kad pasiaiskinimas darbdaviui jokios problemos teisme negali padaryt nes ne vien tik pasiaiskinimas ziurimas,yra begale aplinkybiu,dokumentu yradymu ir ziurima i viska o ne i viena bereiksmi popieriuka.
      Taip,su dauguma Ramuno teiginiu sutinku del drasos,vienybes ir kitko,bet tai jei visi butu drasus,vieningi ir zinantys ka daryt ir kaip tai ir profsajungos nereiketu.
      Del peticijos-ne parasai lemia panaikint ta istatyma ar ne.ne karta maciau kaip profsajungieciai kartu sedi su Sysu,o ponas sysas priklauso sdocdemu prtijai ir kaip tik socdemams valdant buvo proiimtas tas gedingas,korupcinis istatymas su buvusio socdemu lyderio Brazausko parasu,ir be jokiu parasu turetu but garbes reikalas patiem socdemams atstatyt savo gera varda ji atsaukiant!

      Jei profsajungos vadovai tiketu tuo ka daro manau daugiau ir aktyvumo butu,deja,kol kas tik atsimusunejimai ir nieko naujesnio.Ziuresim ,rinkimai nebetoli ir atrodo juos vel laimes socdemai,ziureim kas tada kliudys atsaukt ta istatyma.

      • Lietuvos Aušausi teismas 2003 m. gruodžio 8 d. civilinėje byloje Nr. 3K-3-1127/2003, konstatavo, kad vairuotojų tarnybinės kelionės tarptautiniais maršrutais nėra komandiruotės, nes šis darbas yra nuolatinio pobūdžio ir važinėjimas reguliariais maršrutais tiek į užsienį, tiek Lietuvos Respublikos ribose yra vairuotojų tiesioginės darbo funkcijos, dėl kurių turi būti sutariama darbo sutartyse. Todėl dienpinigių mokėjimas vairuotojams neatitinka galiojančių teisės aktų, vadovaujantis Darbo kodekso 216 straipsniu, darbuotojams, kurių darbas yra susijęs su važiavimais yra kompensuojamos su tuo susijusios padidėjusios išlaidos pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. sausio 28 d. nutarimu Nr. 116 „Dėl kompensuojamų išmokų dydžio ir mokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
        Šis nutarimas leidžia be mokesčių leidžia mokėti priedą iki 50% algos. Plačiua apie tai http://www.vairuotojuprofsajunga.lt/apie mus/ , valstybės institucijos visa tai žino, bet nieko nedaro. Latviai jau nuo 2011 sausio 1 dienos nutarė apmokestinti dienpinigius kurie viršija 70% algos, Lietuvoje valstybiniame dienpinigiai apmokestinami jei viršija 50% algos. Privačiame sektoriuje palikta, kad nereikėtų vokelių. Todėl Vps siekia kad MMA būtų ligi 50% vidutinio statistinio vidurkio.

  • Dėl informacijos skleidimo portaluose fura ir tautietis ar net savo tinklapyje mes negalime atskleisti visų savo veiklos metodų ir procesų nes visur yra gyvi žmonės jie taip pat turi šeimas ir skolas bankuose jie toliau nori dirbti šitą darbą visa tai gali būti panaudota prieš juos ir viešindami informaciją galime jiems pakenkti todėl privalome gauti jų sutikimą. Nebuvo nevienos įmonės kur įsteigus profesinę sąjunga ir prisistačius darbdaviui, kad keletas narių iškart parašo prašymą atsisakantį narystės profesinėje sąjungoje. Visa tai rodo, kad pažeidžiamos žmonių teisės, bet labai sunkiai įrodoma, todėl vairuotojų profesinėje sąjungoje galima slapta narystė kai darbdavys apie priklausimą profesinei sąjungai sužino tik iškilus individualiam ginčui. Tokia narystės forma nėra nauja, buvo naudojama Švedijoje tam kad apsaugoti narių interesus nuo darbdavių savivalės.

  • Kas liečia dėl dienpinigių mokėjimo tvarkos pakeitimo tai surinkus niekingai mažą kiekį parašų pavyko sureglamentuoti dienpinigių mokėjimo tvarką, kad dienpinigiai mokami 50% avansu ir pilnai atsiskaitoma su atlyginimu už ta laikotarpį. Anksčiau dienpinigius darbdavys dienpinigius privalėdamos išmokėti tik nutraukus darbo sutartį pilnai atsiskaitydamas. Osama mini, kad avansu dienpinigių vairuotojai negauna, bet nevienas nepasinaudoja galimybe nevykti į komandiruote. Priėmus ši nutarimą kelėtoje įmonių iškart buvo pakeistos darbo sutartis kur įrašyta kad dienpinigiai avansu nemokami, vairuotojai jas pasirašinėjo be jokio pasipriešinimo. Dienpinigių mažinimas iki 50% galimas tik tada kai tai sutarta kolektyvinėje arba darbo sutartyje ne pirmininkas o darbuotojai pasirašo darbo sutartis. Daugelis nepasirašė ant peticijos dėl dienpinigių mokėjimo tvarkos nes mano kad jiems mokama už kilometrus ir taip išeina daugiau. Teisminė praktika rodo kitaip kad visiems mokamas darbo sutartyse sulygta suma ir dienpinigiai kurie būna mažinami iki 50%, bet skirtingai kiekvienam vairuotojui. Kai vairuotojai supras kaip jiems mokama tada galės pagalvoti, o kaip aš atsiimsiu tai kas žadama žodžiu. Yra siūlymų 50% dienpinigių gauni 50% darbo našumo važiuojam bet lėtai. Visa tai nieko nereikš jeigu tai darys vienas ar keli vairuotojai reikia solidarumo ir kad tai darytų 2/3 ar puse įmonės darbuotojų.

  • Dauguma problemų slypi solidarumo tarp vairuotojų nebuvime. UAB Finejas profesinė sąjunga žlugo nes darbdaviui pareikalavus patvirtinti pareiškimo autentiškumą tai atliko tik 6 asmenis iš 60 ties. Dėl pirmininko apginimo pats pirmininkas padarė klaidų rašydamas pasiaiškinimus ir nevykdydamas profsąjungos rekomendacijų, žinoma kalčiausia profesinė sąjunga – pirmininkas. Buvo numatytas mitingas prie UAB Finejas net leidimas buvo gautas Elektrėnu savivaldybėje. UAB Finejas administracija juokiasi iš profsąjungos pralaimėjimo tai supraskite jie juokęsi iš vairuotojų kurie neišdrįso liudyti, o gal viso to nebuvo pažeidimų ir spaudimo dėl priklausimo profesinei sąjungai? Reiškiu padėka tiems kurie kovojo ir buvo išduoti bendradarbių. Ir nieko bendra čia nėra tarp nacionalinio susitarimo ir darbuotoju vergiškumo (kalbu aplamai apie dirbančiuosius ne tik vairuotojus).

  • Pilnai sutinku su Tundros nuomone. As asmeniskai pazystu Finejo profsajungos pirmininka ir galiu pasakyt, kad zmogus stengesi kazka pagerint sitam sunkiam vairuotoju darbe, taciau is profsajungu nesulauke jokio palaikymo. Dar nepasibaigus visiem bylos nagrinejimams jis buvo, tikra ta zodzio prasme, ismestas is imones ir dar 1,5 metu negalejo isidarbint normalioje imoneje. Tuomet kyla klausymas, kam tokia profsajunga tarnauja? Mes gerai zinom apie ta tautos susitarima, bei pasirasyma. Profsajungu vadovai pasidalino nemaza sumele pinigeliu gautu uz ta pasirasyma, todel dabar ir bijo nors zodi pasakyt, nes momentaliai butu uztildyti. Taip sakant: kas moka, tas ir muzika uzsakineja.

    • Aivenhas>Pilnai sutinku su Tundros nuomone. As asmeniskai pazystu Finejo profsajungos pirmininka ir galiu pasakyt, kad zmogus stengesi kazka pagerint sitam sunkiam vairuotoju darbe, taciau is profsajungu nesulauke jokio palaikymo.
      Keistai skamba profsąjungos pirmininkas ir nesulaukė paramos iš profsajungo. Rimantas pradėjo kurti profesine sąjunga UAB Finėjas. Vps Rimantui suteikė buhalterės paslaugas LSDPS suteikė advokatą Rimantas turėjo tik aprašyti situaciją, bet to nepadarė.
      Aivenhas >Dar nepasibaigus visiem bylos nagrinejimams jis buvo, tikra ta zodzio prasme, ismestas is imones ir dar 1,5 metu negalejo isidarbint normalioje imoneje.
      Rimantas ir Virginijus iš darbo buvo atleistas ir tik po to profsąjunga pasiekė kad būtų pradėtas ikiteisminis tyrimas. Byla nebuvo iškelta bet pasiaiškinti darbdaviui teko pasiaiškinti vairuotojams dalino tuščius lapus, kad pasirašytų po to ant tų lapų buvo forminami prašymai atostogoms mokamoms ir nemokamoms. Rimantui atskleidus, kad ataskaitose forminamos mažesnių dienpinigių šalis manau to dabar jau nėra.

  • 2010 m. balandžio 21 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 440 vairuotojams nepalankus nutarimas buvo pakeistas.(citata)

    Kazkaip negirdejau,kad butu buves atsauktas nutarimas mazinti iki 50% dienpinigius(?).Zinau tik,kad privalu ne maziau 50% numatomu dienpinigiu moketi PRIES KOMANDIRUOTE(reisa),kas iki siol NEVYKDOMA.Bent jau „kadencijomis” dirbantiems vairuotojams.

    Apsvieskite apie ta 50% mazinima,please!

  • Kaip jau minejome, tinklalapyje draudziama perpublikuoti kitu saltiniu informacija. Todel tokio pobudzio komentarai salinami.

  • Ant popieriaus viskas grazu bet…Jei ponas Narbutas su savo profsajungos teisininku butu kiek rimciau pajudines savo sedimaja ir apgynes finejo profsajungos pirmininka butu buve ne 400 o 700 ir daugiau,dabar gi is finejaus profsajungos beliko keletas pasyviu nariu ir didelis zvengas is visu profsajungu vadybos ir vadovu lupose.
    Teisybe profsajungos pletra yra kova bet tai ir reikia kovot o ne nosi krapstyt.Buvo ir tautieciuose ir furoje padaryta viskas kad reklamuotu ,aiskintu apie profsajungos nauda bet atsiradus keliems samdytiems kritikams profsajungos vadovai tepe is ten slides,tai tokie jie ir kovotojai.

Leave a Reply