Ką atskleidė tyrimas apie transporto biržas Lietuvoje?

Žydrė Dargužytė, www.vezejugidas.lt

tyrimas

Lietuvoje jau kone dešimtmetį diskutuojama apie tai, kokią pridėtinę vertę logistikos rinkos dalyviams kuria transporto biržos – ar jos yra tik tiesioginio darbo įrankis, ar kur kas sudėtingesnis e-mechanizmas, iš esmės keičiantis transporto rinkos situaciją. Transporto tinklalapis vezejugidas.lt atliko tyrimą, kurio metu vežėjai, ekspeditoriai, gamintojai detaliai analizavo pagrindinių Lietuvoje naudojamų transporto biržų – TimoCom,
Trans.eu ir
 Cargo.LT teikiamų paslaugų kokybę. Respondentai, pildydami anketas ir atsakydami į giluminio interviu klausimus, išreiškė savo nuomonę apie vieną iš pagrindinių savo veikloje naudojamų įrankių – transporto biržas.  

Pastebima tendencija, kad logistikos rinkos dalyviai vienu metu naudojasi mažiausiai dviem transporto biržomis, nes, pasak jų, taip operatyviau galima surasti norimą transporto ar krovinio skelbimą. Apklausa atskleidė, kad tarp populiariausių šiuo metu Cargo.LT (naudojasi 60 proc. visų apklausos dalyvių.) ir Trans.eu (57,5 proc.). Atsakydami į klausimą, kas lemia jų pasirinkimą, respondentai daugiausiai akcentavo transporto biržose esamus krovinių srautus (70 proc.), įprotį ir lojalumą paminėjo 40 proc. respondentų. Kaina šiame pasirinkime užėmė trečiąją vietą (35 proc.). Biržos darbuotojų skiriamas dėmesys klientams taip pat buvo reikšmingas rodiklis vartotojams, kai jų buvo klausiama, kas lemia transporto biržos pasirinkimą.

Visus minėtus kriterijus, lemiančius vartotojų pasirinkimą bendradarbiauti su transporto ir krovinių birža, pagal apklausos duomenis labiausiai atspindi Trans.eu. Taip mano net 55 proc. apklausoje dalyvavusių logistikos sektoriaus darbuotojų. Antroje pozicijoje – TimoCom, trečiojoje – Cargo.LT.

Kad ir kuriai biržai būtų lojalūs Lietuvos ekspeditoriai, vežėjai ir gamintojai, vis dėlto visi pasisakiusieji stipriai akcentavo transporto biržų gebėjimą sukurti tokią aplinką, kurioje vyktų ne tik krovinių paieška ar transporto skelbimų įdėjimas. Atsakydami į klausimą, ar rinkoje yra poreikis atsirasti naujoms biržoms, „taip“ pasakė net 40 proc. respondentų. Įdomu tai, kad net 62,5 proc. respondentų sutiko, kad logistikos ar transporto kompanija, kuri naudojasi šiuolaikiškomis transporto biržomis kroviniams rasti ar transportui skelbti, yra pažangesnė nei ta, kuri užsakovus randa savo „kanalais“.

Dauguma vežėjų gali įvertinti savo partnerius, ar jie yra patikimi, naudodamiesi tik biržų pateikiamomis rekomendacijomis ir reitingavimu – taip pasisakė 55 proc. apklausos dalyvių. Pateikus klausimą, „Kuri iš biržų skiria daugiausiai dėmesio biržos dalyvių reitingavimui (patikimumui pagal kurį galima nuspręsti, ar verta dirbti su įmone)”, Trans.eu gerokai atsiplėšė nuo konkurentų. Šia birža pasitiki 55 proc. visų respondentų, TimoCom surinko tik 10 proc., o Cargo.LT – 27,5 proc. Įvertindami geriausią kainos ir paslaugų santykį, respondentai vėl vienbalsiai rinkosi Trans.eu (57,5 proc.), o antrojoje pozicijoje atsidūrė Cargo.LT (30 proc.).

Kaina ir paslaugos

Pateikdami atsakymus į paskutinį klausimą „Kurią transporto biržą rekomenduotumėte draugui“, respondentai vėl rinkosi Trans.eu (52,5 proc.).

Mindaugas Okockis2 (MDI Transport)
Nuotr. Mindaugas Okockis

Mindaugas Okockis iš UAB „MDI transport” paklaustas, kurioje iš trijų biržų yra gariausias paslaugų ir kainos balansas, patikina, jog situacija per pastaruosius keletą metų atskleidė naujus lyderius. „Mano nuomone, TimoCom ir Trans.eu yra vienos iš saugiausių transporto biržų. Pavyzdžiui, Trans.eu nuolat savo sistemoje įdiegia naujų funkcijų, susijusių su partnerių ir krovinių saugumu“, – įsitikinęs transporto specialistas. Anot jo, pasirenkant transporto biržą, būtina atsižvelgti į šiuos pagrindinius dalykus: patogumą, paprastumą, efektyvumą bei saugumą. „Sistemos turi tarnauti klientui – palengvinti ir supaprastinti darbuotojų veiklą bei atnešti naudą – per trumpiausią laiką padėti uždirbti kuo daugiau pinigų“, – apibendrina M. Okockis.

Balkanų rinkos specialistas, įmonės „Vilktukas“ vadovas, Rimas Raščius pabrėžia, kad nei viena iš minėtų biržų neskiria pakankamai dėmesio saugumui ir yra kur kas labiau susirūpinusios kitais dalykais, pavyzdžiui, funkcionalumu. „Aš vertinu Cargo.LT, nes patogu naudotis, esame seniai įpratę, be to, atnaujinta versija tikrai gera“, – kalba R. Raščius.

Krzysztof Nosewicz (Tempus Trans)
Nuotr. Kšyštof Nosevič

Kšyštof Nosevič iš „Tempus Trans“ linkęs paprieštarauti ir pateikia kitokią nuomonę: „Saugumui nemažai dėmesio skiriama abiejose tarptautinėse transporto biržose – ir TimoCom, ir Trans.eu. Jei kalbėtume apie funkcionalumą, tai reiktų pastebti, jog vėlgi minėtos transporto biržos stipriai konkuruoja, aplenkdamos Cargo.LT“.

Augustinas Griškevičius iš „HELLMANN WORLDWIDE LOGISTICS“ akcentuoja transporto biržų personalo aptarnavimo lygį ir pagyrimus šiuo klausimu skiria Trans.eu. „Šios transporto biržos komanda operatyviausiai reaguoja į klientų poreikius, pastabas bei kritiką. Blogiausia situacija, jei kalbėtume apie aptarnavimo lygį, būtų Cargo.LT. Manau, kad rinkoje poreikis rastis naujoms transporto biržoms ir kilo tik dėl nepasitenkinimo minėta birža“, – analizuoja A. Griškevičius.

Biržų privalumai

Apibendrinant tyrimo, kuriame dalyvavo per 50 logistikos rinkos profesionalų, rezultatus galima daryti išvadą, kad vežėjų, ekspeditorių ir gamintojų simpatijos ir saugumo, ir funkcionalumo, ir klientų poreikių patenkinimo bei pridėtinės vertės kūrimo klausimais atitenka transporto biržai Trans.eu, antroje vietoje rikiuojasi vokiečių TimoCom, o trečiojoje – Cargo.LT.

  • Admin, kokybiniam tyrimui užtektų 8 respodentų, tačiau ne kiekybiniui. Jūsų pateiktos diagramos, tai yra kiekybinio tyrimo rezultatai, neatžvelgia tikrovės. Geriau parašykite, apie logistikos rinkodaros paketimus, apie milog procesą, apie tai, kaip susigrąžinti kuro mokestį Ispanijoje, parašykite ką nors naudingo vežėjams.

  • Respondentų skaičius buvo gerokai didesnis – nes atlikti du tyrimai – kiekybinis ir kokybinis (giluminis interviu). Giluminiam interviu net moksliniam darbe užtenka 8 respondentų, kad būtų galima tyrinėti ir daryti išvadas.

  • Naudotojas

    Ziurint i apklausos dalyviu skaiciu (apklausoje dalyvavo 41 respondentas) galima teigti kad respondentu skaicius yra per mazas kad tinkamai isanalizuoti birzu rinka.

    Nuroda i apklausos rezultatus: https://docs.google.com/forms/d/1YcSamleCROkfHDZZ6WnOMitQ1PkB210A9BNf6Gx0iwY/viewanalytics?usp=form_confirm

Leave a Reply